Siirry suoraan sisältöön

Intelligent Mobility StudioLaajuus (20 op)

Tunnus: AM00CM67

Laajuus

20 op

Opetuskieli

  • englanti

Osaamistavoitteet

The student is able to
- design solutions for the needs of personal and public mobility
- present their concepts and designs both visually and by prototyping
- take a systemic approach to mobility solutions and design solutions that take sustainability and regulatory issues into account.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Olli Seppälä
  • Sami Hyyryläinen
Opetusryhmät
  • Olli Seppälä, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opiskelijan itsenäinen studiotyöskentely Lahden kampuksella ja studion vierailijaluennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU21S
    Teollisen muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Olli Seppälä, studio-opetus ja -ohjaus
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus
  • Opiskelijan itsenäinen studiotyöskentely Lahden kampuksella ja studion vierailijaluennot

Osaamistavoitteet

The student is able to
- design solutions for the needs of personal and public mobility
- present their concepts and designs both visually and by prototyping
- take a systemic approach to mobility solutions and design solutions that take sustainability and regulatory issues into account.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutuksen opetus toteutetaan pääasiassa lähiopetuksena. Opetus ja oppiminen tapahtuu pääasiassa projektityön puitteissa ja ympärillä. Toteutus sisältää luentoja, vierailevia yritysten edustajien luentoja ja mahdollisesti yritysvierailuja.

Ajoitus ja läsnäolo

Syyskuu 2024 - Joulukuu 2024

Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mielekkyyden muotoilu, Ilkka Kettunen. Aatepaja. 2013. ISBN: 978-952-484-689-9
Muodon palapeli, Ilkka Kettunen.
Oppi- ja lähdemateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson teams-ryhmässä ja Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

Osa opintojakson harjoitustehtävistä ja kehittämisprojekteista voidaan toteuttaa hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollinen uusintamahdollisuus tulee perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja ohjaus: LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19 ja Niemenkatu 73)
Erikseen sovitut virtuaalitapaamiset ja -kokoukset: Microsoft Teams / o365.
Opintojakson palautteet: Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen)
Luottamuksellinen viestintä: Microsoft Teams / o365.
Julkinen viestintä: LAB Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn 328 h:n ohjattuun lähi- tai virtuaalitoimintaan (3 pv/vk) sekä opiskelijan itse määrittelemään ja ohjaajille esitettävään yli 212 h:n itsenäiseen työskentelyyn.

- Harjoitustehtävät noin 70 %.
- Luennot, vierailut, ohjauskeskustelut ja moniala-workshopit noin 30 %.

Sisältö

Opetus integroidaan muotoiluprojekteihin, jossa opiskelijat työskentelevät yksilöinä tai työpareina workshopeissa toiminnasta vastaavien opettajien ja yritysten edustajien ohjauksessa.

Opintojakson asiantuntijaluennot, yritys- ja messu/tapahtumavierailut tukevat projekteissa tarvittavia osaamissisältöjä, esim. projektityöskentely ja projektinhallinta, luovat suunnittelumenetelmät, prototypointi ja testaus ja tuotemuotoilun presentointi.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen.

Arviointi numeroasteikolla 1-5. Mikäli harjoitustyöt palautetaan myöhässä, alenee arvosana yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät toteutettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät suoritettu kiitettävästi. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.