Kaupunkimuotoilu- ja julkisten palvelujen kehittämisen studioLaajuus (20 op)
Tunnus: AM00CM61
Laajuus
20 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa julkisen organisaation perinteitä, toimintaa sekä päätöksentekoa suhteessa suunnittelu- ja kehitystoimintaan
- tehdä kehittämistyötä erilaisissa muuttuvissa julkisen sektorin toimintaympäristöissä
- toimia omassa ammatillisessa roolissaan moniammatillisessa työryhmässä
- toimia aktiivisessa neuvoa-antavassa roolissa hanke- ja projektijohdon tukena
- visualisoida ja dokumentoida suunnittelutyötä eri kohderyhmien tarpeisiin
- hyödyntää muotoiluajattelua ja -toimintaa johtamisen, toiminnan ja organisaatioiden kehittämisessä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 11.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Milla Mäkinen
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa julkisen organisaation perinteitä, toimintaa sekä päätöksentekoa suhteessa suunnittelu- ja kehitystoimintaan
- tehdä kehittämistyötä erilaisissa muuttuvissa julkisen sektorin toimintaympäristöissä
- toimia omassa ammatillisessa roolissaan moniammatillisessa työryhmässä
- toimia aktiivisessa neuvoa-antavassa roolissa hanke- ja projektijohdon tukena
- visualisoida ja dokumentoida suunnittelutyötä eri kohderyhmien tarpeisiin
- hyödyntää muotoiluajattelua ja -toimintaa johtamisen, toiminnan ja organisaatioiden kehittämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Yhteiskunnallinen muotoilu kukoistaa luodessaan kauniita, oikeudenmukaisia ja kestäviä ympäristöjä. Studion työnkuvaan liittyy liittyy kansalaiskeskeiseen kaupunkiympäristöjen kehittämiseen ja kaupunkien julkisten palveluiden kehittämiseen, sosiaalisen kestävyyden haasteiden ratkaisemiseen ja kestävien rakennettujen ympäristöjen kehittämiseen.
Opintojaksolla kehitetään muotoilun ja yhteiskunnallisen osaamisen argumentointitaitoja, visuaalisia, kirjallisia tietoja ja taitoja viestintään ja julkaisuihin.
Mitä?
• Kaupunkilaisten tarpeet ja odotukset ovat muuttuneet. On etsittävä uudenlaisia käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tuottaa palveluja joustavammin ja kohdennetummin.
• Kaupunkimuotoilu on systemaattinen tapa lähestyä palveluiden innovointia ja kehittämistä yhtä aikaa sekä analyyttisesti että intuitiivisesti. Kokeilut ja yhteiskehittäminen ovat tärkeä osa kehittämistä.
• Kaupunki- ja Palvelumuotoilun avulla saavutetaan laadukkaampi palveluja, tyytyväisempiä asiakkaita ja työntekijöitä sekä tehokkaampia prosesseja.
• Studio kasvattaa ymmärrystä yhteiskehittämisestä, kaupunki ja palvelumuotoilusta –ja kaupunkikehittämisen prosesseista. Lisäksi kirkastetaan, mitä konkreettista hyötyä muotoilusta kaupunkiorganisaatiossa voi olla.
• Studiossa on käytännönläheinen ote, teoreettisia kokonaisuuksia unohtamatta. Aihetta käsitellään esimerkkien keinoin, sekä käytännössä kehitetään aluekehityksen kokonaisuuksia kaupunkimuotoilun avulla.
Sisältö:
• Mitä on muotoiluajattelu? Miksi kaupunkeja ja yhteiskuntaa muotoillaan?
- Kaupunkisuunnittelun ja aluekehittämisen perusteet
- Kaavoituksen tasot
• Mitä on kaupunkimuotoilu ja miten se eroaa palvelumuotoilusta ja mitä uutta se tuo kaupunkien kehittämiseen?
• Asiakas- ja ihmislähtöisyys
• Asiakaskokemuksen merkitys ja rakentaminen
• Mitä palvelumuotoilu tarkoittaa julkisella sektorilla? Mitä hyötyjä se tuo?
• Miten muotoilua tehdään julkishallinnossa?
• Kaupunki - ja Palvelumuotoilun prosessi, työote ja menetelmiä
• KAupunki- ja Palvelumuotoilun hankinta
• Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisestä julkisella sektorilla
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Kaupunkimuotoilun studion tulokulma on tarkastella
Kaupunkimuotoilun tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä.
Missionamme on luoda holistisia, moniaistillisia ja merkityksellisiä kokemuksia rakennetussa ympäristössä. Parhaat kaupunkikokemukset luodaan yhdessä tekemällä, monipuolista osaamista ja näkemystä yhdistäen.
Tervetuloa tutustumaan kaupunkikehittämisen maailmaan!
#Kaupunkimuotoilu #Strateginenmuotoilu #Osallisuus #Yhteiskunnallinenmuotoilu #Designthinking #Palacemaking #HumanDrivenDesign #Citydevelopment #servicedesign #conceptdesign #sustainability #design #Interactiondesign
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.
Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.
4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.
Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 20 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähtökohtaisesti projektimuotoiset toteutukset tehdään opintojaksolla.
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen, käyttäjätutkimukseen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön tai muuhun vaihtoehtoiseen tehtävään. Työstä tehdään referaatti ja aineisto presentoidaan opintojaksolla ja muoissa tarvittavissa yhteyksissä.
Työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle, LAB Muotiluinstituutille ja muille yhteistyötahoille.
Työtunti määrä 550 tuntia / toteutus.
Oppimisympäristö
Etätyöskentely,
Kenttätyö sidosryhmien kohteissa,
LAB-ammattikorkeakoulu &LUT -yliopisto,
vierailut ja seminaarit,
sekä verkkoympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.
Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait.
Sisältö
Löytyy Moodlesta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti.
Arviointimenetelmät
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- - LAB_virtuaaliopettaja_PAL_01
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa julkisen organisaation perinteitä, toimintaa sekä päätöksentekoa suhteessa suunnittelu- ja kehitystoimintaan
- tehdä kehittämistyötä erilaisissa muuttuvissa julkisen sektorin toimintaympäristöissä
- toimia omassa ammatillisessa roolissaan moniammatillisessa työryhmässä
- toimia aktiivisessa neuvoa-antavassa roolissa hanke- ja projektijohdon tukena
- visualisoida ja dokumentoida suunnittelutyötä eri kohderyhmien tarpeisiin
- hyödyntää muotoiluajattelua ja -toimintaa johtamisen, toiminnan ja organisaatioiden kehittämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Yhteiskunnallinen muotoilu kukoistaa luodessaan kauniita, oikeudenmukaisia ja kestäviä ympäristöjä. Studion työnkuvaan liittyy liittyy kansalaiskeskeiseen kaupunkiympäristöjen kehittämiseen ja kaupunkien julkisten palveluiden kehittämiseen, sosiaalisen kestävyyden haasteiden ratkaisemiseen ja kestävien rakennettujen ympäristöjen kehittämiseen.
Opintojaksolla kehitetään muotoilun ja yhteiskunnallisen osaamisen argumentointitaitoja, visuaalisia, kirjallisia tietoja ja taitoja viestintään ja julkaisuihin.
Mitä?
• Kaupunkilaisten tarpeet ja odotukset ovat muuttuneet. On etsittävä uudenlaisia käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tuottaa palveluja joustavammin ja kohdennetummin.
• Kaupunkimuotoilu on systemaattinen tapa lähestyä palveluiden innovointia ja kehittämistä yhtä aikaa sekä analyyttisesti että intuitiivisesti. Kokeilut ja yhteiskehittäminen ovat tärkeä osa kehittämistä.
• Kaupunki- ja Palvelumuotoilun avulla saavutetaan laadukkaampi palveluja, tyytyväisempiä asiakkaita ja työntekijöitä sekä tehokkaampia prosesseja.
• Studio kasvattaa ymmärrystä yhteiskehittämisestä, kaupunki ja palvelumuotoilusta –ja kaupunkikehittämisen prosesseista. Lisäksi kirkastetaan, mitä konkreettista hyötyä muotoilusta kaupunkiorganisaatiossa voi olla.
• Studiossa on käytännönläheinen ote, teoreettisia kokonaisuuksia unohtamatta. Aihetta käsitellään esimerkkien keinoin, sekä käytännössä kehitetään aluekehityksen kokonaisuuksia kaupunkimuotoilun avulla.
Sisältö:
• Mitä on muotoiluajattelu? Miksi kaupunkeja ja yhteiskuntaa muotoillaan?
- Kaupunkisuunnittelun ja aluekehittämisen perusteet
- Kaavoituksen tasot
• Mitä on kaupunkimuotoilu ja miten se eroaa palvelumuotoilusta ja mitä uutta se tuo kaupunkien kehittämiseen?
• Asiakas- ja ihmislähtöisyys
• Asiakaskokemuksen merkitys ja rakentaminen
• Mitä palvelumuotoilu tarkoittaa julkisella sektorilla? Mitä hyötyjä se tuo?
• Miten muotoilua tehdään julkishallinnossa?
• Kaupunki - ja Palvelumuotoilun prosessi, työote ja menetelmiä
• KAupunki- ja Palvelumuotoilun hankinta
• Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisestä julkisella sektorilla
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Kaupunkimuotoilun studion tulokulma on tarkastella
Kaupunkimuotoilun tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä.
Missionamme on luoda holistisia, moniaistillisia ja merkityksellisiä kokemuksia rakennetussa ympäristössä. Parhaat kaupunkikokemukset luodaan yhdessä tekemällä, monipuolista osaamista ja näkemystä yhdistäen.
Tervetuloa tutustumaan kaupunkikehittämisen maailmaan!
#Kaupunkimuotoilu #Strateginenmuotoilu #Osallisuus #Yhteiskunnallinenmuotoilu #Designthinking #Palacemaking #HumanDrivenDesign #Citydevelopment #servicedesign #conceptdesign #sustainability #design #Interactiondesign
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.
Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.
4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.
Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 20 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähtökohtaisesti projektimuotoiset toteutukset tehdään opintojaksolla.
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen, käyttäjätutkimukseen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön tai muuhun vaihtoehtoiseen tehtävään. Työstä tehdään referaatti ja aineisto presentoidaan opintojaksolla ja muoissa tarvittavissa yhteyksissä.
Työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle, LAB Muotiluinstituutille ja muille yhteistyötahoille.
Työtunti määrä 550 tuntia / toteutus.
Oppimisympäristö
Etätyöskentely,
Kenttätyö sidosryhmien kohteissa,
LAB-ammattikorkeakoulu &LUT -yliopisto,
vierailut ja seminaarit,
sekä verkkoympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.
Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait.
Sisältö
Löytyy Moodlesta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti.
Arviointimenetelmät
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Milla Mäkinen
- MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
- Linda Vanni
Vastuuopettaja
Sara Ikävalko
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21KPalvelumuotoilun koulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa julkisen organisaation perinteitä, toimintaa sekä päätöksentekoa suhteessa suunnittelu- ja kehitystoimintaan
- tehdä kehittämistyötä erilaisissa muuttuvissa julkisen sektorin toimintaympäristöissä
- toimia omassa ammatillisessa roolissaan moniammatillisessa työryhmässä
- toimia aktiivisessa neuvoa-antavassa roolissa hanke- ja projektijohdon tukena
- visualisoida ja dokumentoida suunnittelutyötä eri kohderyhmien tarpeisiin
- hyödyntää muotoiluajattelua ja -toimintaa johtamisen, toiminnan ja organisaatioiden kehittämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Yhteiskunnallinen muotoilu kukoistaa luodessaan kauniita, oikeudenmukaisia ja kestäviä ympäristöjä. Studion työnkuvaan liittyy liittyy kansalaiskeskeiseen kaupunkiympäristöjen kehittämiseen ja kaupunkien julkisten palveluiden kehittämiseen, sosiaalisen kestävyyden haasteiden ratkaisemiseen ja kestävien rakennettujen ympäristöjen kehittämiseen.
Opintojaksolla kehitetään muotoilun ja yhteiskunnallisen osaamisen argumentointitaitoja, visuaalisia, kirjallisia tietoja ja taitoja viestintään ja julkaisuihin.
Mitä?
• Kaupunkilaisten tarpeet ja odotukset ovat muuttuneet. On etsittävä uudenlaisia käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tuottaa palveluja joustavammin ja kohdennetummin.
• Kaupunkimuotoilu on systemaattinen tapa lähestyä palveluiden innovointia ja kehittämistä yhtä aikaa sekä analyyttisesti että intuitiivisesti. Kokeilut ja yhteiskehittäminen ovat tärkeä osa kehittämistä.
• Kaupunki- ja Palvelumuotoilun avulla saavutetaan laadukkaampi palveluja, tyytyväisempiä asiakkaita ja työntekijöitä sekä tehokkaampia prosesseja.
• Studio kasvattaa ymmärrystä yhteiskehittämisestä, kaupunki ja palvelumuotoilusta –ja kaupunkikehittämisen prosesseista. Lisäksi kirkastetaan, mitä konkreettista hyötyä muotoilusta kaupunkiorganisaatiossa voi olla.
• Studiossa on käytännönläheinen ote, teoreettisia kokonaisuuksia unohtamatta. Aihetta käsitellään esimerkkien keinoin, sekä käytännössä kehitetään aluekehityksen kokonaisuuksia kaupunkimuotoilun avulla.
Sisältö:
• Mitä on muotoiluajattelu? Miksi kaupunkeja ja yhteiskuntaa muotoillaan?
- Kaupunkisuunnittelun ja aluekehittämisen perusteet
- Kaavoituksen tasot
• Mitä on kaupunkimuotoilu ja miten se eroaa palvelumuotoilusta ja mitä uutta se tuo kaupunkien kehittämiseen?
• Asiakas- ja ihmislähtöisyys
• Asiakaskokemuksen merkitys ja rakentaminen
• Mitä palvelumuotoilu tarkoittaa julkisella sektorilla? Mitä hyötyjä se tuo?
• Miten muotoilua tehdään julkishallinnossa?
• Kaupunki - ja Palvelumuotoilun prosessi, työote ja menetelmiä
• KAupunki- ja Palvelumuotoilun hankinta
• Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisestä julkisella sektorilla
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Kaupunkimuotoilun studion tulokulma on tarkastella
Kaupunkimuotoilun tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä.
Missionamme on luoda holistisia, moniaistillisia ja merkityksellisiä kokemuksia rakennetussa ympäristössä. Parhaat kaupunkikokemukset luodaan yhdessä tekemällä, monipuolista osaamista ja näkemystä yhdistäen.
Tervetuloa tutustumaan kaupunkikehittämisen maailmaan!
#Kaupunkimuotoilu #Strateginenmuotoilu #Osallisuus #Yhteiskunnallinenmuotoilu #Designthinking #Palacemaking #HumanDrivenDesign #Citydevelopment #servicedesign #conceptdesign #sustainability #design #Interactiondesign
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.
Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.
4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.
Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 20 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähtökohtaisesti projektimuotoiset toteutukset tehdään opintojaksolla.
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen, käyttäjätutkimukseen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön tai muuhun vaihtoehtoiseen tehtävään. Työstä tehdään referaatti ja aineisto presentoidaan opintojaksolla ja muoissa tarvittavissa yhteyksissä.
Työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle, LAB Muotiluinstituutille ja muille yhteistyötahoille.
Työtunti määrä 550 tuntia / toteutus.
Uusintamahdollisuudet
-
Oppimisympäristö
Etätyöskentely,
Kenttätyö sidosryhmien kohteissa,
LAB-ammattikorkeakoulu &LUT -yliopisto,
vierailut ja seminaarit,
sekä verkkoympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.
Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait.
Sisältö
Löytyy Moodlesta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti.
Arviointimenetelmät
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja