Taiteellisesta työskentelystäLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00CW37
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ideoida, suunnitella ja toteuttaa taideteoksen sekä reflektoida taiteellista työskentelyprosessiaan ja teoksiaan
- kuvailla, kertoa ja analysoida taiteellista työskentelyä ja tuotantoa
- kuvataiteen erilaisia menetelmiä ja tekemisen tapoja sekä soveltaa niitä taiteelliseen työskentelyyn
- työskennellä ohjatusti, kurinalaisesti, itsenäisesti ja luovasti
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa
Opiskelija tuntee kuvataiteen diskursseja, taidefilosofiaa ja -historiaa ja taiteen nykytilaa
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 01.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 18
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Jenni Sokura
- MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRKUVA24SKuvataiteen koulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ideoida, suunnitella ja toteuttaa taideteoksen sekä reflektoida taiteellista työskentelyprosessiaan ja teoksiaan
- kuvailla, kertoa ja analysoida taiteellista työskentelyä ja tuotantoa
- kuvataiteen erilaisia menetelmiä ja tekemisen tapoja sekä soveltaa niitä taiteelliseen työskentelyyn
- työskennellä ohjatusti, kurinalaisesti, itsenäisesti ja luovasti
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa
Opiskelija tuntee kuvataiteen diskursseja, taidefilosofiaa ja -historiaa ja taiteen nykytilaa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Taiteellisesta työskentelystä-opintojaksolla tutustutaan yleisesti taiteen tekemisessä tarvittaviin taitoihin. Opiskelija tutustuu erilaisten harjoitteiden kautta itseensä tekijänä, oppii tunnistamaan vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä. Pohdimme ja pyrimme ryhmän kesken vastaamaan kysymykseen: millaista työtä taiteen tekeminen on ja mitä se tekijältään vaatii?
Opintojakson aikana tehdään opettajan tukemana erilaisia harjoituksia niin itsenäisesti, pareittain kuin pienryhmissäkin. Myös koko ryhmän yhteisiin keskusteluhetkiin varataan aikaa.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetus ti-pe kuvataiteen tiloissa. Itsenäisesti suoritettavista tehtävistä opettaja ilmoittaa ennakkoon.
Toteutukselle on kaksi opetusryhmää.
1. ryhmä 3.9.-27.9.2024
2. ryhmä 1.10.-1.11.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa saatavilla oleva materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa etänä.
Oppimisympäristö
Lähipetus kuvataiteen tiloissa, Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ti-pe, 9-16/17 välillä. Joitakin lisätehtäviä itsenäisesti suoritettaviksi lähiopetuksen ohella.
Sisältö
Tutustumme erilaisten piirustus- ja suunnittelutehtävien kautta taiteellisen työskentelyn perusteisiin.
Herättelemme itseämme ideoimaan erilaisista lähtökohdista, vaihtelevin metodein. Mistä taiteilija voi saada ideoita, kun pää lyö tyhjää? Taiteilija on oman ympäristönsä havainnoija: tätä työskentelytapaa harjoittelemme tietoisesti eri tehtävien kautta. Luonnostelemme havaintojen sekä abstraktin intuition pohjalta.
Teemme erilaisia, lyhyitä tehtäviä, joita voi jatkossa käyttää työkaluina oman ilmaisun kehittämisessä. Tehtävät ovat kestoltaan eripituisia - muutaman minuutin reagointitehtävistä maksimissaan parin päivän työskentelyyn. Tehtävissä korostuu ideointi ja luonnostelu. Piirtämisen ohella kokeilemme myös kolmiulotteista luonnostelua, pääasiassa savea käyttäen.
Suurin osa tehtävistä toteutetaan koulun tiloissa, lisäksi on itsenäistä tekemistä myös kampuksen ulkopuolella.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle osallistuminen ei vaadi aiempaa osaamista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Tehtävien vaillinainen toteuttaminen
- Jaksolle keskeisten ammattikäsitteiden heikko tuntemus
- Opetustiloissa toimimisen ohjeiden ja työturvallisuuden ohittaminen
- Osallistumattomuus tapaamisiin ja loppukatselmukseen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 27.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 18
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Jenni Sokura
- MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRKUVA24SKuvataiteen koulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ideoida, suunnitella ja toteuttaa taideteoksen sekä reflektoida taiteellista työskentelyprosessiaan ja teoksiaan
- kuvailla, kertoa ja analysoida taiteellista työskentelyä ja tuotantoa
- kuvataiteen erilaisia menetelmiä ja tekemisen tapoja sekä soveltaa niitä taiteelliseen työskentelyyn
- työskennellä ohjatusti, kurinalaisesti, itsenäisesti ja luovasti
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa
Opiskelija tuntee kuvataiteen diskursseja, taidefilosofiaa ja -historiaa ja taiteen nykytilaa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Taiteellisesta työskentelystä-opintojaksolla tutustutaan yleisesti taiteen tekemisessä tarvittaviin taitoihin. Opiskelija tutustuu erilaisten harjoitteiden kautta itseensä tekijänä, oppii tunnistamaan vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä. Pohdimme ja pyrimme ryhmän kesken vastaamaan kysymykseen: millaista työtä taiteen tekeminen on ja mitä se tekijältään vaatii?
Opintojakson aikana tehdään opettajan tukemana erilaisia harjoituksia niin itsenäisesti, pareittain kuin pienryhmissäkin. Myös koko ryhmän yhteisiin keskusteluhetkiin varataan aikaa.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetus ti-pe kuvataiteen tiloissa. Itsenäisesti suoritettavista tehtävistä opettaja ilmoittaa ennakkoon.
Toteutukselle on kaksi opetusryhmää.
1. ryhmä 3.9.-27.9.2024
2. ryhmä 1.10.-1.11.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa saatavilla oleva materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa etänä.
Oppimisympäristö
Lähipetus kuvataiteen tiloissa, Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ti-pe, 9-16/17 välillä. Joitakin lisätehtäviä itsenäisesti suoritettaviksi lähiopetuksen ohella.
Sisältö
Tutustumme erilaisten piirustus- ja suunnittelutehtävien kautta taiteellisen työskentelyn perusteisiin.
Herättelemme itseämme ideoimaan erilaisista lähtökohdista, vaihtelevin metodein. Mistä taiteilija voi saada ideoita, kun pää lyö tyhjää? Taiteilija on oman ympäristönsä havainnoija: tätä työskentelytapaa harjoittelemme tietoisesti eri tehtävien kautta. Luonnostelemme havaintojen sekä abstraktin intuition pohjalta.
Teemme erilaisia, lyhyitä tehtäviä, joita voi jatkossa käyttää työkaluina oman ilmaisun kehittämisessä. Tehtävät ovat kestoltaan eripituisia - muutaman minuutin reagointitehtävistä maksimissaan parin päivän työskentelyyn. Tehtävissä korostuu ideointi ja luonnostelu. Piirtämisen ohella kokeilemme myös kolmiulotteista luonnostelua, pääasiassa savea käyttäen.
Suurin osa tehtävistä toteutetaan koulun tiloissa, lisäksi on itsenäistä tekemistä myös kampuksen ulkopuolella.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle osallistuminen ei vaadi aiempaa osaamista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Tehtävien ja työvaiheiden vaillinainen toteuttaminen
- Jaksolle keskeisten ammattikäsitteiden heikko tuntemus
- Opetustiloissa toimimisen ohjeiden ja työturvallisuuden ohittaminen
- Osallistumattomuus luennoille, tapaamisiin ja loppukatselmukseen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 03.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Jenni Sokura
- Sampo Malin
- Jussi Juurinen
- Timo Partanen
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Toteutuksen opetusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRKUVA23SKuvataiteen koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1
- Toteutuksen opetusryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ideoida, suunnitella ja toteuttaa taideteoksen sekä reflektoida taiteellista työskentelyprosessiaan ja teoksiaan
- kuvailla, kertoa ja analysoida taiteellista työskentelyä ja tuotantoa
- kuvataiteen erilaisia menetelmiä ja tekemisen tapoja sekä soveltaa niitä taiteelliseen työskentelyyn
- työskennellä ohjatusti, kurinalaisesti, itsenäisesti ja luovasti
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa
Opiskelija tuntee kuvataiteen diskursseja, taidefilosofiaa ja -historiaa ja taiteen nykytilaa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Taiteellisesta työskentelystä-opintojaksolla tutustutaan yleisesti taiteen tekemisessä tarvittaviin taitoihin. Opiskelija tutustuu erilaisten harjoitteiden kautta itseensä tekijänä, oppii tunnistamaan vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä. Pohdimme ja pyrimme ryhmän kesken vastaamaan kysymykseen: millaista työtä taiteen tekeminen on ja mitä se tekijältään vaatii?
Opintojakson aikana tehdään opettajan tukemana erilaisia harjoituksia niin itsenäisesti, pareittain kuin pienryhmissäkin. Myös koko ryhmän yhteisiin keskusteluhetkiin varataan aikaa.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetus ti-pe kuvataiteen tiloissa. Itsenäisesti suoritettavista tehtävistä opettaja ilmoittaa ennakkoon.
Toteutukselle on kaksi opetusryhmää.
05.09.2023 - 29.09.2023
03.10.2023 - 03.11.2023
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa saatavilla oleva materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa etänä.
Oppimisympäristö
Lähipetus kuvataiteen tiloissa, Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ti-pe, 9-16/17 välillä. Joitakin lisätehtäviä itsenäisesti suoritettaviksi lähiopetuksen ohella.
Sisältö
Tutustumme erilaisten piirustus- ja suunnittelutehtävien kautta taiteellisen työskentelyn perusteisiin.
Herättelemme itseämme ideoimaan erilaisista lähtökohdista, vaihtelevin metodein. Mistä taiteilija voi saada ideoita, kun pää lyö tyhjää? Taiteilija on oman ympäristönsä havainnoija: tätä työskentelytapaa harjoittelemme tietoisesti eri tehtävien kautta. Luonnostelemme havaintojen sekä abstraktin intuition pohjalta.
Teemme erilaisia, lyhyitä tehtäviä, joita voi jatkossa käyttää työkaluina oman ilmaisun kehittämisessä. Tehtävät ovat kestoltaan eripituisia - muutaman minuutin reagointitehtävistä maksimissaan parin päivän työskentelyyn. Tehtävissä korostuu ideointi ja luonnostelu. Piirtämisen ohella kokeilemme myös kolmiulotteista luonnostelua, pääasiassa savea käyttäen.
Suurin osa tehtävistä toteutetaan koulun tiloissa, lisäksi on itsenäistä tekemistä myös kampuksen ulkopuolella.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle osallistuminen ei vaadi aiempaa osaamista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Tehtävien ja työvaiheiden vaillinainen toteuttaminen
- Jaksolle keskeisten ammattikäsitteiden heikko tuntemus
- Opetustiloissa toimimisen ohjeiden ja työturvallisuuden ohittaminen
- Osallistumattomuus luennoille, tapaamisiin ja loppukatselmukseen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun