Intelligent Mobility StudioLaajuus (20 op)
Tunnus: AM00CM67
Laajuus
20 op
Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
The student is able to
- design solutions for the needs of personal and public mobility
- present their concepts and designs both visually and by prototyping
- take a systemic approach to mobility solutions and design solutions that take sustainability and regulatory issues into account.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Olli Seppälä
- Sami Hyyryläinen
Opetusryhmät
- Olli Seppälä, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opiskelijan itsenäinen studiotyöskentely Lahden kampuksella ja studion vierailijaluennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTITEMU21STeollisen muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Olli Seppälä, studio-opetus ja -ohjaus
- Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus
- Opiskelijan itsenäinen studiotyöskentely Lahden kampuksella ja studion vierailijaluennot
Osaamistavoitteet
The student is able to
- design solutions for the needs of personal and public mobility
- present their concepts and designs both visually and by prototyping
- take a systemic approach to mobility solutions and design solutions that take sustainability and regulatory issues into account.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutuksen opetus toteutetaan pääasiassa lähiopetuksena. Opetus ja oppiminen tapahtuu pääasiassa projektityön puitteissa ja ympärillä. Toteutus sisältää luentoja, vierailevia yritysten edustajien luentoja ja mahdollisesti yritysvierailuja.
Ajoitus ja läsnäolo
Syyskuu 2024 - Joulukuu 2024
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mielekkyyden muotoilu, Ilkka Kettunen. Aatepaja. 2013. ISBN: 978-952-484-689-9
Muodon palapeli, Ilkka Kettunen.
Oppi- ja lähdemateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson teams-ryhmässä ja Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Osa opintojakson harjoitustehtävistä ja kehittämisprojekteista voidaan toteuttaa hanke- tai työelämäyhteistyönä.
Uusintamahdollisuudet
Mahdollinen uusintamahdollisuus tulee perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetus ja ohjaus: LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19 ja Niemenkatu 73)
Erikseen sovitut virtuaalitapaamiset ja -kokoukset: Microsoft Teams / o365.
Opintojakson palautteet: Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen)
Luottamuksellinen viestintä: Microsoft Teams / o365.
Julkinen viestintä: LAB Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn 328 h:n ohjattuun lähi- tai virtuaalitoimintaan (3 pv/vk) sekä opiskelijan itse määrittelemään ja ohjaajille esitettävään yli 212 h:n itsenäiseen työskentelyyn.
- Harjoitustehtävät noin 70 %.
- Luennot, vierailut, ohjauskeskustelut ja moniala-workshopit noin 30 %.
Sisältö
Opetus integroidaan muotoiluprojekteihin, jossa opiskelijat työskentelevät yksilöinä tai työpareina workshopeissa toiminnasta vastaavien opettajien ja yritysten edustajien ohjauksessa.
Opintojakson asiantuntijaluennot, yritys- ja messu/tapahtumavierailut tukevat projekteissa tarvittavia osaamissisältöjä, esim. projektityöskentely ja projektinhallinta, luovat suunnittelumenetelmät, prototypointi ja testaus ja tuotemuotoilun presentointi.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen.
Arviointi numeroasteikolla 1-5. Mikäli harjoitustyöt palautetaan myöhässä, alenee arvosana yhdellä numerolla.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät toteutettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät suoritettu kiitettävästi. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.