Game Design -studioLaajuus (20 op)
Tunnus: AM00CM99
Laajuus
20 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata suunnittelun, pelimekaniikan ja kerronnan roolit pelillisen kokemuksen suunnittelussa
- ymmärtää pelien suunnitteluprosessin eri vaiheet
- ymmärtää pelimekaniikkojen perusperiaatteet ja osaa hyödyntää niitä pelillisyyden suunnittelussa
- osaa tuottaa perustasoisen pelikonseptin ja työskennellä sen tuotantoprosessissa osana monialaista ryhmää
- osaa dokumentoida pelisuunnitelman alan vaatimusten mukaisesti ja viestiä tuotantoprosessista tuotannon sidosryhmille.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
- MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
- Antti Heinonen
- Johan Kuparinen
Opetusryhmät
- Game Design (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIUXUI21SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
-
MLTIMES22SMediasuunnittelun koulutus 22S Lahti
-
MLTIEX24SSaapuvat vaihto-opiskelijat 24S, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
-
MLTIGR21SGraafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
-
MLTIEX24Saapuvat vaihto-opiskelijat 2024, lyhyet vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
- Game Design
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata suunnittelun, pelimekaniikan ja kerronnan roolit pelillisen kokemuksen suunnittelussa
- ymmärtää pelien suunnitteluprosessin eri vaiheet
- ymmärtää pelimekaniikkojen perusperiaatteet ja osaa hyödyntää niitä pelillisyyden suunnittelussa
- osaa tuottaa perustasoisen pelikonseptin ja työskennellä sen tuotantoprosessissa osana monialaista ryhmää
- osaa dokumentoida pelisuunnitelman alan vaatimusten mukaisesti ja viestiä tuotantoprosessista tuotannon sidosryhmille.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Luennot, ryhmätyöt ja yksilölliset tehtävät.
- Pelikonseptin kehittämisprojekti
Ajoitus ja läsnäolo
Opiskelijan on osallistuttava opetukseen kontaktipäivinä
Sitoutunut osallistuminen ryhmätyöprojekteihin
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
The Art of Game Design, Jesse Schell 2008, ISBN 978-0123694966
Työelämäyhteistyö
Mahdollisuus TKI-projektitehtäviin.
Oppimisympäristö
Luokkahuone, Moodle, Zoom, verkkoresurssit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi sisältää kontaktipäiviä opiskelijoiden kanssa ja
Luentojen ulkopuolisia tehtäviä ja ryhmätöitä.
Sisältö
Kurssi toteutetaan luennoilla, jotka sisältävät teoreettisia selityksiä pelikonseptin suunnittelun eri osa-alueista, mukaan lukien.
- pelisuunnittelun perusperiaatteet, pelihahmojen suunnittelu ja tasosuunnittelu.
- Pelisuunnittelijoille tarkoitettujen eri alustojen ja kehysten esittely.
- pelinkehitystiimin rakenne ja tehtävät.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Täydentävä studio ensisjaisesti Mediasisällön suunnittelun, Graafisen suunnittelun ja UX/UI-opiskelijoille, loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Edeltävää osaamista pelisuunnittelusta tai koodaamisesta ei edellytetä. Perusosaaminen yleisimmistä suunnitteluohjelmistoista, esim. Adobe CC on suositeltavaa.
Arviointimenetelmät
Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen tunneilla.Tuntien teemoihin orientoivat tehtävät, tämän lisäksi palautettavat harjoitustyöt. Pelikonseptin suunnittelu ryhmässä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti. Hän osaa selvittää pelisuunnitteluun ja toteutukseen liittyviä perusteita. Opiskelija osaa toimia peliprojektissa työryhmän jäsenenä ja tuoda oman osaamisensa yhteisen projektin käyttöön.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä sujuvasta ja keskustella pelikehityksestä alan ammattilaisten kanssa. Hän osaa soveltaa osaamistaan pelisuunnittelussa eri tyyppisten pelien toteutuksessa. Opiskelija osaa ohjata ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsiteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvaksi kokonaisuuksiksi. Hän osaa toimia pelikehitysprojektissa itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa yhdistellä eri tekniikoita pelikonseptien toteutuksessa toimivaksi peliksi. Hän tukee omalla toiminnallaan ryhmän jäsenten ammatillista kehittymistä.