Valokuvauksen historiaLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00BW04
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- verrata valokuvauksen historian vaiheiden suhdetta kunkin ajan ilmiöihin ja yhteiskunnalliseen kehitykseen
- sijoittaa kuvaajia tyylihistoriallisesti eri aikakausiin
- hankkia tietoa valokuvauksen historian ja tutkimuksen alalta.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Valokuvauksen koulutus
Opettaja
- Pauliina Pasanen
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLABAVO22KAvoin AMK, muotoilu, taide ja visuaalinen viestintä, kevät 2022
-
MLTIVK21SValokuvauksen koulutus 21S Lahti
-
MLPRTO21HTäydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Muotoiluinstituutti, Lappeenranta
Pienryhmät
- Opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- verrata valokuvauksen historian vaiheiden suhdetta kunkin ajan ilmiöihin ja yhteiskunnalliseen kehitykseen
- sijoittaa kuvaajia tyylihistoriallisesti eri aikakausiin
- hankkia tietoa valokuvauksen historian ja tutkimuksen alalta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutukseltaan opintojakso koostuu luennoista, esitelmistä, keskusteluista, kirjallisuuteen tutustumisesta ja kirjallisista tehtävistä. Opintojakson aikana teemme vierailun mm. Suomen valokuvataiteen museolle Helsinkiin. Opintojakson lopuksi pidetään tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus kerran viikossa 3-4 t zoomissa.
80% läsnäolo, muutoin opettajan määräämiä lisätehtäviä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Saraste Leena: Valokuva, muisto - viesti - taide. Musta taide. 2010
Kukkonen Jukka, Vuorenmaa Tuomo-Juhani, Hinkka Jorma: Valokuvan taide - suomalainen valokuva 1842 - 1992. Suomalaisen kirjallisuuden seura. 1992
Heikka E., Lintonen K., Rastenberger A-K: Valokuvataiteen ydin. 1900-luvun suomalaiset valokuvat ja taidepuhe. Maahenki. 2014
Opettajan erikseen ilmoittama kirjallisuus ja artikkelit.
Sisältö
Käymme läpi valokuvauksen kansainvälistä ja suomalaista historiaa 1800-luvulta nykypäivään.
Erityisesti valokuvataiteen historia, mutta muutkin valokuvauksen osa-alueet kuvajournalismista muotivalokuvaukseen ovat läsnä opetuksessa.
Valokuvien käyttö ja ilmaisulliset keinot ovat yhteydessä välineen teknologisiin muutoksiin, mutta valokuvat kertovat vahvasti myös oman aikansa yhteiskunnallisista ilmiöistä. Kuvataiteen tyylikaudet, taiteen teorian ajankohtaiset keskustelut ja valokuvaus ovat nekin kytköksissä toisiinsa. Opintojakso pyrkii liittämään valokuvauksen historian tunnetut nimet ja kuvat näihin moniin yhteyksiin avaten näkymää myös valokuvan tulevaisuuteen digitaalisessa maailmassa.
Opintojakso tarjoaa valokuvaajalle välttämättömän sivistyksellisen tietopohjan omasta välineestä, inspiraation lähteen ja lähtökohdat opinnäytetyön kirjallisen osan toteuttamiseen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
HUOM: Ensisijaisesti hyväksytään ryhmän MLTIVK20S opiskelijoiden ilmoittautumiset, toissijaisesti vanhempien valokuvaopiskelijoiden ilmoittautumiset.
Arviointimenetelmät
Tunneille osallistuminen. Kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tentin läpäiseminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät osoittavat opiskelijan tuntevan valokuvauksen historian merkittävimmät ilmiöt, tekniikan ja ilmaisun kehittymisen yhteyksiä ja tyylikausia, sekä tunnettuja valokuvaajia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat valokuvauksen historian hyvästä tuntemuksesta välineen teknisen ja ilmaisullisen kehityksen osalta. Opiskelija tunnistaa tyylikausia ja niiden tunnettuja edustajia ja osaa liittää valokuvauksen ilmiöitä aikakauden yhteiskunnalliseen kehitykseen ja historiaan.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat valokuvauksen historian erinomaisesta tuntemuksesta välineen teknisen ja ilmaisullisen kehityksen osalta. Opiskelija tunnistaa tyylikausia ja niiden tunnettuja edustajia varmuudella, osaten liittää nämä myös kuvataiteen laajempaan historiaan. Opiskelija pystyy kertomaan valokuvauksen ilmiöistä osana aikakauden yhteiskunnallista kehitystä ja historiallisia tapahtumia.