Dokumentaarinen kuvaLaajuus (15 op)
Tunnus: AM00CW31
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla valokuvan ontologisia ominaisuuksia ja dokumenttivalokuvauksen vaiheita ja tekijöitä eri aikakausilta
- hakea kirjallisia ja kuvallisia lähteitä työskentelynsä tueksi
- analyyttisesti ja kriittisesti valita omaan työhönsä sopivia dokumenttikuvauksen metodeja
- arvioida omaa ja toisten työskentelyä sekä keskustella niihin liittyvistä periaatteista
- työskennellä pitkäjänteisesti ja viedä työtään vaiheittain eteenpäin
- ratkaista työssä eteen tulevia eettisiä kysymyksiä
- tehdä ilmaisultaan ja teknisiltä ratkaisuiltaan hallitun teoskokonaisuuden näyttelyyn
- työskennellä monialaisesti yhteistyötahojen tarpeet huomioiden
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Valokuvauksen koulutus
Opettaja
- Henrik Edlund
- LAB_virtuaaliopettaja_VK Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVK23SValokuvauksen koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla valokuvan ontologisia ominaisuuksia ja dokumenttivalokuvauksen vaiheita ja tekijöitä eri aikakausilta
- hakea kirjallisia ja kuvallisia lähteitä työskentelynsä tueksi
- analyyttisesti ja kriittisesti valita omaan työhönsä sopivia dokumenttikuvauksen metodeja
- arvioida omaa ja toisten työskentelyä sekä keskustella niihin liittyvistä periaatteista
- työskennellä pitkäjänteisesti ja viedä työtään vaiheittain eteenpäin
- ratkaista työssä eteen tulevia eettisiä kysymyksiä
- tehdä ilmaisultaan ja teknisiltä ratkaisuiltaan hallitun teoskokonaisuuden näyttelyyn
- työskennellä monialaisesti yhteistyötahojen tarpeet huomioiden
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opiskelijan oma taiteellinen työskentely, luennot, keskustelut, reflektiot, vierailut, henkilökohtainen ohjaus
Ajoitus ja läsnäolo
80% läsnäolo.
Poissaolosta on tehtävä korvaavat tehtävät. Opettaja ei automaattisesti tarjoa poissaolojen korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan on itse selvittävä poissaoloaikana käsitellyt aiheet ja hankittava tietoa ja taitoja soveltuvalla tavalla. Opiskelijan tulee aina ilmoittaa poissaolosta opettajalle ja ehdottaa, miten voi osoittaa vastaavat taidot. Jos poissaoloja kertyy paljon, kurssin suorittamisesta on sovittava uudelleen opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus, vierailut, Zoom
Sisältö
Kurssi tarkentaa tekemiseen: opiskelijat työstävät pitkää valokuvallista projektia, joka kurssin päätteeksi viedään näyttelymuotoon. Projektien temaattiset lähtökohdat määräytyvät opiskelijoiden omien intressien mukaan. Kurssilla painotetaan prosessinomaista, aktiivista ja metodista työskentelyä, joka valmistaa opiskelijoita itsenäiseen, pitkäjänteiseen valokuvatyöskentelyyn. Lisäksi kurssi kannustaa opiskelijoita pohtimaan, miten heidän valitsemansa strategiat, tekniikat ja työskentelymenetelmät vaikuttavat teoksen visuaaliseen ilmaisuun, sisältöön ja tulkintaan.
Dokumentaarisuus toimii kurssin lähtökohtana, jota tarkastellaan myös jossain määrin teoreettisesti. Opiskelijoita kannustetaan kehittämään kriittistä arviointikykyä sekä pohtimaan dokumentaation mahdollisuuksia ja rajoituksia taiteen kontekstissa.
Kurssi linkittyy koulun ulkopuoliseen hankkeeseen BredaPhoto Festivalin International Talent Programme -ohjelman kautta. Kurssin päätteeksi opiskelijoilla on mahdollisuus hakea mukaan festivaalin vuoden 2026 näyttelyohjelmaan avoimen haun kautta. Haku on avoin kaikille kurssin osallistujille ja vapaaehtoinen. Sekä hakuprosessi että mahdollisen näyttelyn toteutus tapahtuvat kurssin ulkopuolella vuonna 2026. Näyttelyyn osallistuminen voi kerryttää opintopisteitä hankkeen laajuuden mukaan.
Arviointimenetelmät
Arviointiin vaikuttavat valmis kuvallinen työ (50%), osallistumisaktiivisuus (25%) sekä reflektiokyky (25%) . Osaalueet arivoidaan asteikoilla 1-5. Opintojakson loppuarvosana teoreettinen maksimiarvo on 20. Kuvallisen työn painotus on 50 prosenttia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Tehtävät ovat palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja palautetut tehtävät osoittavat opiskelijan omaksuneen opintojakson sisältöjä. Opiskelija on tehnyt kuvausprojektin, mutta lopputulos on niukka ja vaatisi jatkotyötä. Opiskelija on suorittanut annetut kirjalliset tehtävät, mutta ne ovat sisällöltään niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehdyt tehtävät kertovat paneutuneisuudesta omaan työskentelyyn ja oppituntien sisältöihin. Opiskelija on osannut valita kuvausaiheeseen sopivia metodologisia ratkaisuja ja saattaa työn loppuun näyttelykokonaisuudeksi. Opiskelija on osannut valita kuvia ja tekstejä oman kirjoittamisensa lähtökohdiksi. Tekstit ovat kokonaisuuksia, joissa opiskelijan oma ajattelu ja tulkinta tulevat esiin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehdyt tehtävät kertovat erityisestä paneutuneisuudesta omaan työskentelyyn ja oppituntien sisältöihin. Opiskelija on osannut valita kuvausaiheeseen sopivia metodologisia ratkaisuja ja saattaa työn loppuun näyttelykokonaisuudeksi, joka on omaperäinen ja valmis teos. Opiskelija on osannut valita oivaltavasti kuvia ja tekstejä oman kirjoittamisensa lähtökohdiksi. Tekstit ovat julkaisukelpoisia kokonaisuuksia, joissa opiskelijan oma ajattelu ja tulkinta nostavat esiin omalaatuisia näkökulmia aiheesta.