UI/IxD-studioLaajuus (20 op)
Tunnus: AM00CM56
Laajuus
20 op
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Digitaalisten ratkaisujen yhteissuunnittelu (5 op)
Opiskelija osaa
- toimia ketterän kehityksen työtapojen mukaisesti
- toimia yhteistyössä eri alojen osaajien kanssa digitaalisten tuotteiden kehitystyössä
- esittää, esiintyä ja perustella asiat eri osaamisten näkökulmista
- ideoida toteutettavissa olevia ohjelmistokonsepteja yhteistoiminnassa.
Käyttöliittymäsuunnittelu uusille alustoille (5 op)
Opiskelija osaa
- tunnistaa kosketusnäytöille suunnittelun erityispiirteet, käytännöt ja hallitsee niiden arvioinnin menetelmiä
- valita, muotoilla ja toteuttaa vuorovaikutteisuutta tarkoituksenmukaisella tavalla
- ymmärtää alustakohtaisia käyttöliittymien muotoiluohjeistuksia
- toteuttaa prototyyppejä käyttäen nykyaikaisia ohjelmistotyökaluja
- hyödyntää käyttäjäpalautetta suunnittelutyössä.
Mobiilisovellusprojekti (10 op)
Opiskelija osaa
- toteuttaa vaativan vuorovaikutteisen toiminnallisen mallin toteutettavalle konseptille
- testata palvelua tai ohjelmistoa ja muuttaa sitä saadun palautteen mukaan
- yleisimmät vuorovaikutteisuustavat ja -mallit graafisissa käyttöliittymissä ja alustoissa
- edetä mallinnuksesta valmiiseen appiin eri väyliä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Harri Heikkilä
- Jenni Hautamäki
- Sara Bengts
- Maaria Niskala
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIUXUI21SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
-
MLTIGR21SGraafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Digitaalisten ratkaisujen yhteissuunnittelu (5 op)
Opiskelija osaa
- toimia ketterän kehityksen työtapojen mukaisesti
- toimia yhteistyössä eri alojen osaajien kanssa digitaalisten tuotteiden kehitystyössä
- esittää, esiintyä ja perustella asiat eri osaamisten näkökulmista
- ideoida toteutettavissa olevia ohjelmistokonsepteja yhteistoiminnassa.
Käyttöliittymäsuunnittelu uusille alustoille (5 op)
Opiskelija osaa
- tunnistaa kosketusnäytöille suunnittelun erityispiirteet, käytännöt ja hallitsee niiden arvioinnin menetelmiä
- valita, muotoilla ja toteuttaa vuorovaikutteisuutta tarkoituksenmukaisella tavalla
- ymmärtää alustakohtaisia käyttöliittymien muotoiluohjeistuksia
- toteuttaa prototyyppejä käyttäen nykyaikaisia ohjelmistotyökaluja
- hyödyntää käyttäjäpalautetta suunnittelutyössä.
Mobiilisovellusprojekti (10 op)
Opiskelija osaa
- toteuttaa vaativan vuorovaikutteisen toiminnallisen mallin toteutettavalle konseptille
- testata palvelua tai ohjelmistoa ja muuttaa sitä saadun palautteen mukaan
- yleisimmät vuorovaikutteisuustavat ja -mallit graafisissa käyttöliittymissä ja alustoissa
- edetä mallinnuksesta valmiiseen appiin eri väyliä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
UI/IxD-studiossa opiskelijat rakentavat parempaa käyttökokemusta yhdistämällä fyysistä ja digitaalista tilaa todellisessa asiakascasessa. Kurssi alkaa opastinjärjestelmäsuunnitteluna, jossa näkökulmana on tila käyttöliittymänä ja ihminen sen käyttäjänä. Suunnittelussa hyödynnetään sekä palvelumuotoilun että käyttöliittymäsuuunnittelun menetelmiä ja pyritään rakentamaan kokonaisuuksia, jossa liikkuminen on mahdollisimman luontevaa ja kitkatonta. Kurssin edetessä otetaan mukaan enemmän digtaalisia elementtejä, kuten vuorovaikutteisia opastintauluja.
Tila käyttöliittymänä on lähtökohtaisen monialainen lähestymistapa rakennettuun ympäristöömme.
Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta.
Studiossa on myös teoriaopetusta ja opetellaan alan hyviä käytänteitä
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko kurssin aikana.
Luvassa on myös kiinnostavia vierailijoita.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso kestää koko kevätlukukauden
Osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.
Opettajat ovat tavattavissa vähintään kerran viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa kerrottuina teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssin keskeinen oheislukemisto on
Chris Calori (2015): Signage and way finding design (kirjastossa sähköisenä)
David Gibson (2009): The wayfinding handbook (kirjastossa sähköisenä)
Alan Cooper (2014): About Face: The Essentials of Interaction Design (kirjastossa sähköisenä)
Muita kurssilla hyödynnettäviä aineistoja lisätään kurssimoodleen.
Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodlessa. Tehtävät palautetaan Moodleen.
Työelämäyhteistyö
Toimeksianto yritykseltä. Vierailut kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta sillä ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Studion työtunnit lukukauden aikana 540 tuntia, osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. ja 2. vsk opinnot.
Ennakkotehtävä opastinjärjestelmäsuunnittelusta
Lisätätehtävä typografiasta niille jolla ei ole aiempia opintoja alalta.
Arviointimenetelmät
1-5
- Läsnäolo
- Harjoitukset ja oppimistehtävät
- Esitykset ja keskustelut
- Projektinhallinta ja tulokset
- Vertaisarviointi ja itsearviointi, oppimispäiväkirja.
Asiakkaan arviointi voi vaikuttaa arvosanaan.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Projektin lopputulos ei vastaa toimeksiannon tavoitteita tai on puutteellinen.
- Suunnittelutyö ei vastaa toimeksiantoon
- Tutkimus on riittämätön
- Ryhmätyöskentely on epäonnistunut.
Kurssi hylätään myös, jos opiskelija
- Ei osaa käyttää ammattikäsitteitä eikä perustele toimintaansa
- Ei käytä kurssilla opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Ei osaa toimia asiakaslähtöisesti
- Opiskelija ei ole ollut läsnä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Projektin tulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen.
- Suunnittelutyö vastaa ainakin osittain toimeksiantoa
- Tutkimus on jossain määrin tehty.
- Tehtävä ja/tai ryhmätyö on suoritettu hyväksyttävästi.
Kurssin arvosana 1 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattikäsitteitä ja perustella toimintansa
- Osaa käyttää opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Osaa toimia asiakaslähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Projektin lopputulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen ja se on toteutettu asianmukaisesti.
- Suunnittelutyö on laaja-alaista ja tukee toimeksiantoa.
- Ryhmätyö on toteutettu hyvin
Kurssin arvosana 3 edellyttää lisäksi, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattisanastoa monipuolisesti ja viestiä ammattimaisesti
- Osaa valita toimintaan soveltuvia menetelmiä ja prosesseja ja perustella valintansa.
- Osaa ottaa kohderyhmän ja/tai asiakkaan sekä muiden kurssilaisten tarpeet asianmukaisesti huomioon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Projektin tulos vastaa toimeksiannon tavoitteita ja jopa ylittää ne.
- Suunnittelutyö on poikkeuksellisen hyvin toteutettu ja vastaa toimeksiantoon.
- Opiskelija on aloitteellinen ja toimii erinomaisesti roolissaan tiimissä.
Kurssin arvosana 5 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää menetelmiä asiantuntevasti, viestiä ammattimaisesti ja ottaa huomioon kaikki kohderyhmät.
- Osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan sopivia menetelmiä ja prosesseja työn tueksi.
- Osaa ottaa täyden vastuun oppimisesta ja projektista
- Saa erinomaista palautetta asiakkaalta, lehtoreilta ja myös muilta kurssilaisilta