Visuaalisen viestinnän historiaLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00CE48
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- eritellä visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- suhteuttaa taideteollisia tyylisuuntauksia kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä graafisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- nähdä oman tekemisensä pitkän tradition jatkumona.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
- Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
-
MLTIMES23SMediasuunnnittelun koulutus 23S Lahti
-
MLTIUXUI23SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- eritellä visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- suhteuttaa taideteollisia tyylisuuntauksia kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä graafisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- nähdä oman tekemisensä pitkän tradition jatkumona.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuotoinen toteutus sisältää lähi- ja etäopetusta, dokumenttielokuvien katselua ja kommentointia, artikkeleiden lukemista, vierailun nykyaikaisessa painotalossa sekä itsenäisen lopputyön. Kurssilla tehdään harjoitteita, joilla tutustutaan visuaalisen viestinnän historiaan ja tyyleihin, media-arkeologian, typografian ja graafisen suunnittelun mestareiden sekä valokuvauksen historian kautta. Kurssilla on ennakkotyö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Otteita seuraavista teoksista:
Harri Heikkilä (2017): TÄMÄ EI OLE KIRJA Sähkökirjan valtavirtaistumisen haasteet
Jukka Kortti (2016): MEDIAHISTORIA Viestinnän merkityksiä ja muodonmuutoksia puheesta bitteihin
Tuija Laine (2018): KIRJAHISTORIAN PERUSTEET JA TUTKIMUS
Philip B. Meggs (2016): HISTORY OF GRAPHIC DESIGN
Leena Saraste (2010): VALOKUVA, MUISTO – VIESTI – TAIDE
Elokuvat:
Brian Levit: Graphic means
Gary Huswit: Helvetica
Wendy Keys: Milton Glaser To inform and delight
Victor Köhler: Press, pause, Play (optional)
Sisältö
Kurssilla tutustutaan viestintävälineiden, mediateknologian ja visuaalisen viestinnän eri haarojen kehitykseen historian alkuvaiheista nykypäivään. Tunneilla rakennetaan myös ymmärrystä eri tyylisuuntauksista ja niiden dialogisesta kehityksestä sekä suhteesta aikansa muihin ilmiöihin. Alaan eniten vaikuttaneet kansainväliset suunnittelijat tulevat tutuiksi ja vierailijoina tavataan nykyisiä kotimaisia nimihenkilöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tason 1 vaatimuksia, poissaolot ylittivät 20 %
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- ymmärtää visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- osaa sijoittaa visuaalisia tyylisuuntauksia kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä visuaalisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- nähdä omaa tekemistään pitkän tradition jatkumona.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- osaa sijoittaa tärkeimmät visuaaliset tyylisuuntaukset kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa ja osaa nimetä monia eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä visuaalisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- reflektoida omaa tekemistään pitkän tradition jatkumona.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin ja laajasti visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- ymmärtää hyvin visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä ja keskinäistä synergiaa historian alkuvaiheista nykypäivään
- osaa sijoittaa kaikki tärkeimmät visuaaliset tyylisuuntaukset kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa ja osaa nimetä lukuisia eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä sekä merkityksellistä keskustelua visuaalisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- reflektoida ja toteuttaa omaa tekemistään pitkän tradition jatkumona, nähdä traditiot luovana, sovellettavana resurssina.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
- Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- GR22/MES22/UXUI22 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIUXUI22SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
-
MLTIMES22SMediasuunnittelun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- GR22/MES22/UXUI22
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- eritellä visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- suhteuttaa taideteollisia tyylisuuntauksia kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä graafisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- nähdä oman tekemisensä pitkän tradition jatkumona.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuotoinen toteutus sisältää lähi- ja etäopetusta, dokumenttielokuvien katselua ja kommentointia, artikkeleiden lukemista, vierailun nykyaikaisessa painotalossa sekä itsenäisen lopputyön. Kurssilla tehdään harjoitteita, joilla tutustutaan visuaalisen viestinnän historiaan ja tyyleihin, media-arkeologian, typografian ja graafisen suunnittelun mestareiden sekä valokuvauksen historian kautta. Kurssilla on ennakkotyö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Otteita seuraavista teoksista:
Harri Heikkilä (2017): TÄMÄ EI OLE KIRJA Sähkökirjan valtavirtaistumisen haasteet
Jukka Kortti (2016): MEDIAHISTORIA Viestinnän merkityksiä ja muodonmuutoksia puheesta bitteihin
Tuija Laine (2018): KIRJAHISTORIAN PERUSTEET JA TUTKIMUS
Philip B. Meggs (2016): HISTORY OF GRAPHIC DESIGN
Leena Saraste (2010): VALOKUVA, MUISTO – VIESTI – TAIDE
Elokuvat:
Brian Levit: Graphic means
Gary Huswit: Helvetica
Wendy Keys: Milton Glaser To inform and delight
Victor Köhler: Press, pause, Play (optional)
Sisältö
Kurssilla tutustutaan viestintävälineiden, mediateknologian ja visuaalisen viestinnän eri haarojen kehitykseen historian alkuvaiheista nykypäivään. Tunneilla rakennetaan myös ymmärrystä eri tyylisuuntauksista ja niiden dialogisesta kehityksestä sekä suhteesta aikansa muihin ilmiöihin. Alaan eniten vaikuttaneet kansainväliset suunnittelijat tulevat tutuiksi ja vierailijoina tavataan nykyisiä kotimaisia nimihenkilöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tason 1 vaatimuksia, poissaolot ylittivät 20 %
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- ymmärtää visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- osaa sijoittaa visuaalisia tyylisuuntauksia kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä visuaalisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- nähdä omaa tekemistään pitkän tradition jatkumona.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- osaa sijoittaa tärkeimmät visuaaliset tyylisuuntaukset kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa ja osaa nimetä monia eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä visuaalisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- reflektoida omaa tekemistään pitkän tradition jatkumona.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin ja laajasti visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- ymmärtää hyvin visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä ja keskinäistä synergiaa historian alkuvaiheista nykypäivään
- osaa sijoittaa kaikki tärkeimmät visuaaliset tyylisuuntaukset kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa ja osaa nimetä lukuisia eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä sekä merkityksellistä keskustelua visuaalisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- reflektoida ja toteuttaa omaa tekemistään pitkän tradition jatkumona, nähdä traditiot luovana, sovellettavana resurssina.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
21.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 42
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Harri Heikkilä
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- VV-historia (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIUXUI21SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
-
MLTIGR21SGraafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
Pienryhmät
- VV-historia
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- eritellä visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- suhteuttaa taideteollisia tyylisuuntauksia kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä graafisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- nähdä oman tekemisensä pitkän tradition jatkumona.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi on yhdistelmä lähi- ja etäopetusta. Perehdymme visuaalisen viestinnän tekemisen traditioihin teorian, käytännön, elokuvien ja vierailijoiden kautta. Kurssilla tehdään paljon ryhmätöitä ja kokonaisuus edellyttää paneutumista. Kurssiin sisältyy lopputyö, jossa pohdit suhdettasi läheiseksi tuntemaasi tekijään, koulukuntaan tai tyyliin. Kurssi kattaa mediahistorian, graafisen suunnittelun ja valokuvauksen historian sekä katsoo lopuksi ennakoivasti tulevaisuuteen.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo 80 %. Opiskelijat hyväksytään toteutukselle viikolla 50. 2021. Moodle, jossa on ennakkotehtävä, avataan kuukautta ennen kurssin aloitusta. Kurssin ensimmäinen varsinainen opetuspäivä on 1.4.2022. Perjantai 25.3. on varattu itsenäiseen työskentelyyn ennakkotehtävän parissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
ARMSTRONG (2009)
Graphic Design Theory : Readings From the Field (EBOOK)
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991939911806254
HEIKKILÄ (2017)
Tämä ei ole kirja (EBOOK)
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/25045
KORTTI (2016)
Mediahistoria : viestinnän merkityksiä ja muodonmuutoksia puheesta bitteihin
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991442065406254
MEGGS & PURVIS (2016)
Meggs' history of graphic design (EBOOK)
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991987374006254
SARASTE (2010)
Valokuva: muisto - viesti - taide
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma99896425406254
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
(Toteutus on yhteinen MES21-opiskelijoiden toteutuksen AM00BV71-3002 kanssa.)
Arviointiasteikko
1-5