Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet (teknik + handel), skriftligLaajuus (1 op)

Tunnus: KR00CP80

Laajuus

1 op

Opetuskieli

  • ruotsi

Vastuuhenkilö

  • Anni Jurvanen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.

Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 11.04.2024

Ajoitus

02.05.2024 - 01.09.2024

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

18 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Marleena Vilminko
  • Anni Jurvanen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE23LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Pienryhmät
  • Harjoitukset
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.

Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkototeutuksena. Tarjolla on vapaaehtoisia Zoom-tapaamisia itsenäisen opiskelun tueksi.

Kurssi on pääosin itsenäinen, mutta tarjolla on kolme vapaaehtoista Zoom-tapaamista toukokuussa. Tapaamisissa harjoitellaan ja kehitetään etenkin ruotsin kielen suullisia mutta myös kirjallisia taitoja erilaisten harjoitustehtävien avulla. Pääpaino Zoom-tapaamisissa on suullisen kielitaidon harjoittelussa ja kehittämisessä. Zoom-tapaamisten aikataulu näkyy TimeEditissä ja Moodlessa.

Opintojakso suoritetaan tekemällä opintojaksolle määritetyt suoritukset (tehtävät ja esitykset) sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen tentti. Aktiivinen osallistuminen Zoom-tapaamisiin tukee opintojakson suorittamista.Opintojakson sisältönä on viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa. Lisäksi keskeistä on hallita yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Alakohtainen materiaali löytyy sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen (kirjallisia ja suullisia tehtäviä). Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.

Kurssilla sovitaan tenttiaikataulusta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Tentit pidetään näin ollen joko kesä- tai elokuussa.

Kurssilla vaadittava taitotaso on B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Ajoitus ja läsnäolo

Kesäopinnot 2024

Yksi pakollinen ja kolme vapaaehtoista Zoom-tapaamista, joiden aikataulu näkyy TimeEditissä. Pääpaino Zoom-tapaamisissa on suullisen kielitaidon harjoittelussa ja kehittämisessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.

Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa, hyväksytyn suorituksen kerran.

Oppimisympäristö

Vapaaehtoiset Zoom-tapaamiset sekä itsenäinen/pienryhmätyöskentely digitaalisessa oppimisympäristössä. Opiskelumateriaali Moodlessa sekä erilaisia verkkoympäristöjä käytetään esim. tiedonhaussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.

Sisältö

Viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa.

Yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Taitotaso B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Arviointimenetelmät

Kirjallinen taito: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tentti

Suullinen taito: suulliset esitykset ja tehtävät, suullinen tentti

Kirjallisesta ja suullisesta osaamisesta tulee kummastakin oma erillinen numeerinen arvosana (5-0).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 1

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 3

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 5

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 23.10.2023

Ajoitus

31.10.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

18 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Anni Jurvanen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE23LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.

Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.

Opintojaksolla valitset suoritettavaksesi joko teknik tai handel -toteutuksen, opetus ja kurssimateriaalit on eriytetty ja suoritat siis vain jommankumman.

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkototeutuksena 2.periodilla. Tarjolla on Zoom-tapaamisia itsenäisen opiskelun tueksi.

Kurssin voi suorittaa pääosin itsenäisesti, mutta tarjolla on Zoom-tapaamisia kaksi kertaa viikossa opiskelun tueksi. Kaksi suullisten esitysten luentokertaa ovat pakollisia, muihin osallistuminen on vapaaehtoista mutta suositeltavaa. Zoom-tapaamisissa harjoitellaan ja kehitetään etenkin ruotsin kielen suullisia mutta myös kirjallisia taitoja erilaisten harjoitustehtävien avulla. Zoom-tapaamisten aikataulu näkyy TimeEditissä.

Opintojakso suoritetaan tekemällä opintojaksolle määritetyt suoritukset (tehtävät ja esitykset) sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen tentti. Aktiivinen osallistuminen Zoom-tapaamisiin tukee opintojakson suorittamista. Opintojakson sisältönä on viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa. Lisäksi keskeistä on hallita yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Alakohtainen materiaali löytyy sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen (kirjallisia ja suullisia tehtäviä). Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.

Kurssilla vaadittava taitotaso on B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Ajankäyttö ja kuormitus on laskettu taitotason B1 perusteella.

Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Ajoitus ja läsnäolo

10 luentokertaa, joista kahdella suullisen esityksen kerralla läsnäolopakko. Aktiivinen osallistuminen Zoom-tapaamisiin tukee opintojakson suorittamista. Luentojen aikataulu löytyy TimeEditistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.

Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta.

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa, hyväksytyn suorituksen kerran.

Oppimisympäristö

Zoom-tapaamiset sekä itsenäinen ja pienryhmätyöskentely digitaalisessa oppimisympäristössä. Opiskelumateriaali Moodlessa sekä erilaisia verkkoympäristöjä käytetään esim. tiedonhaussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä. Ajankäyttö ja kuormitus on laskettu taitotason B1-B2 perusteella. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää siis lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Sisältö

Viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa.

Yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Taitotaso B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Arviointimenetelmät

Kirjallinen taito: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tentti

Suullinen taito: suulliset esitykset ja tehtävät, suullinen tentti

Kirjallisesta ja suullisesta osaamisesta tulee kummastakin oma erillinen numeerinen arvosana (5-0).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 1

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 3

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 5

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 23.04.2023

Ajoitus

02.05.2023 - 20.08.2023

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

18 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Anni Jurvanen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE22LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.

Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkototeutuksena. Tarjolla on vapaaehtoisia Zoom-tapaamisia itsenäisen opiskelun tueksi.

Kurssi on pääosin itsenäinen, mutta tarjolla on kolme vapaaehtoista Zoom-tapaamista toukokuussa. Tapaamisissa harjoitellaan ja kehitetään etenkin ruotsin kielen suullisia mutta myös kirjallisia taitoja erilaisten harjoitustehtävien avulla. Pääpaino Zoom-tapaamisissa on suullisen kielitaidon harjoittelussa ja kehittämisessä. Zoom-tapaamisten aikataulu näkyy TimeEditissä ja Moodlessa.

Opintojakso suoritetaan tekemällä opintojaksolle määritetyt suoritukset (tehtävät ja esitykset) sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen tentti. Aktiivinen osallistuminen Zoom-tapaamisiin tukee opintojakson suorittamista.Opintojakson sisältönä on viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa. Lisäksi keskeistä on hallita yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Alakohtainen materiaali löytyy sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen (kirjallisia ja suullisia tehtäviä). Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.

Kurssilla sovitaan tenttiaikataulusta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Tentit pidetään näin ollen joko kesä- tai elokuussa.

Kurssilla vaadittava taitotaso on B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Ajoitus ja läsnäolo

Kesäopinnot 2023

Kolme vapaaehtoista Zoom-tapaamista, joiden aikataulu näkyy TimeEditissä. Pääpaino Zoom-tapaamisissa on suullisen kielitaidon harjoittelussa ja kehittämisessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.

Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa, hyväksytyn suorituksen kerran.

Oppimisympäristö

Vapaaehtoiset Zoom-tapaamiset sekä itsenäinen/pienryhmätyöskentely digitaalisessa oppimisympäristössä. Opiskelumateriaali Moodlessa sekä erilaisia verkkoympäristöjä käytetään esim. tiedonhaussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.

Sisältö

Viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa.

Yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Taitotaso B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Arviointimenetelmät

Kirjallinen taito: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tentti

Suullinen taito: suulliset esitykset ja tehtävät, suullinen tentti

Kirjallisesta ja suullisesta osaamisesta tulee kummastakin oma erillinen numeerinen arvosana (5-0).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 1

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 3

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 5

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 24.10.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Anni Jurvanen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE22LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.

Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkototeutuksena Zoom-videoyhteyden avulla ja se kestää 1.periodin ajan.

Zoom-tapaamiset kaksi kertaa viikossa eli opetusta on 4h viikossa. Etenkin ruotsin kielen suullista mutta myös kirjallista taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla Zoom-tapaamisissa.

Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti Zoom-tapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen tentti.

Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Ajoitus ja läsnäolo

Syksy 2022, 2. periodi.

Viikottaiset Zoom-tapaamiset, joiden aikataulu näkyy TimeEditissä. Pääpaino Zoom-tapaamisissa on suullisen kielitaidon harjoittelussa ja kehittämisessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.

Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa, hyväksytyn suorituksen kerran.

Oppimisympäristö

Zoom-tapaamiset kaksi kertaa viikossa sekä itsenäinen/pienryhmätyöskentely perinteisesti ja digitaalisessa oppimisympäristössä. Opiskelumateriaali Moodlessa sekä erilaisia verkkoympäristöjä käytetään esim. tiedonhaussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.

Sisältö

Viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa.

Yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Taitotaso B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Arviointimenetelmät

Kirjallinen taito: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tentti

Suullinen taito: viikottaiset Zoom-tapaamiset, suullinen tentti

Kirjallisesta ja suullisesta osaamisesta tulee kummastakin oma erillinen numeerinen arvosana (5-0).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 1

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 3

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 5

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 25.04.2022

Ajoitus

02.05.2022 - 10.06.2022

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Pirjo Kruusi
Ryhmät
  • KKIE21LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LUT

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.

Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan puhtaana verkkokurssina. Kurssiin sisältyy viikoittaiset videotapaamiset, joilla työskennellään pienryhmissä suullisten ja kirjallisten tehtävien parissa mm. Flingan/Muralin ja Moodlen avulla. Viikottaiset videotapaamiset toimivat myös johdantona itsenäisesti tehtäville etätehtäville. Videotapaamiset ovat vapaavalintaisia, mutta suositeltavia. Mikäli et pääse niille mukaan, harjoittele eritoten suullista kielitaitoa muulla tavoin.

Opintojakso suoritetaan suorittamalla kurssiin kuuluvat etätehtävät ja läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen näyttö.

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä (kirjallinen ja suullinen osio).

Arviointiasteikko

1-5