Rohkeutta puhetilanteisiinLaajuus (2 op)
Tunnus: KM00CX56
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Sanna Kyyhkynen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• hyödyntää tietämystään sosiaalisesta jännittämisestä
• käyttää strategioita sosiaalisen jännittämisen hallitsemiseksi
• tunnistaa omia vahvuuksia puhujana eri kielillä
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 24.02.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 16
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Marleena Vilminko
- Sanna Kyyhkynen
- Reetta Nyman
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE24LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
-
KKIE24LABHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• hyödyntää tietämystään sosiaalisesta jännittämisestä
• käyttää strategioita sosiaalisen jännittämisen hallitsemiseksi
• tunnistaa omia vahvuuksia puhujana eri kielillä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tapaamiset ovat Lahden kampuksella, materiaalit ovat pääosin Moodlessa. Läsnäolo tapaamisissa on välttämätöntä. Opiskeluryhmä on pieni. Tapaamisissa pääpaino on keskusteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä. Opintojaksoon kuuluu myös itsenäistä työskentelyä (oppimispäiväkirja ja eri teemoihin perehtymistä). Opiskelija laatii itselleen omat oppimistavoitteensa. Opintojaksolla kokeillaan viestintää myös ruotsin ja englannin kielellä. Opintojaksoa opettaa kolme opettajaa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso suoritetaan viikkojen 10 - 16 aikana. Tapaamisia on kerran viikossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettaja antaa opintojaksolla tarvittavan materiaalin. Materiaalit löytyvät pääosin Moodlesta.
Oppimisympäristö
Tapaamiset ovat Lahden kampuksella, materiaalit pääosin Moodlessa. Verkkotapaamisia ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä vastaa 2 opintopistettä eli noin 56 tuntia työskentelyä.
Sisältö
Opintojakso on suunnattu opiskelijoille, joilla jännittäminen haittaa huomattavasti sosiaalisissa tilanteissa toimimista ja esiintymistä. Kurssista hyötyvät opiskelijat, joita pelottaa esimerkiksi oman mielipiteen kertominen, ryhmässä puhuminen, vieraalla kielellä puhuminen, luokan edessä esiintyminen tai uusiin ihmisiin tutustuminen.
Kurssilla käsitellään sosiaalista jännittämistä tutkitun tiedon valossa ja harjoitellaan strategioita, joiden avulla voi hallita sosiaalista jännittämistä ja selviytyä opintojen ja työelämän vuorovaikutustilanteissa. Vuorovaikutustehtäviä tehdään parin kanssa tai pienissä ryhmissä.
Opiskelija asettaa henkilökohtaiset realistiset tavoitteensa itse ja etenee niitä kohti oman osaamisensa mukaan.
Kurssin opetuskieli on suomi, mutta kurssilla tehdään harjoituksia myös ruotsiksi ja englanniksi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä edeltäviä opintoja. Sujuva suomen kielen taito on välttämätön.
Arviointimenetelmät
Opiskelija laatii opintojakson alussa itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, joiden realistisuutta pohtii yhdessä opettajan kanssa. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jota reflektoidaan joiltakin osin oppitunneilla. Opintojakson lopuksi opiskelija toteuttaa valitsemallaan tavalla esiintymishaasteen. Arviointi opintojaksolla on hyväksytty/hylätty. Hyväksytty-suoritus vaatii osallistumisen tapaamiskerroille, oppimispäiväkirjan laatimisen sekä lopputehtävän suorittamisen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija asettaa itselleen henkilökohtaisen tavoitteen, jonka pyrkii saavuttamaan. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jonka sisältöä hän kuvaa opettajalle valitsemaltaan osin. Opiskelija suorittaa esiintymishaasteen valitsemallaan tavalla ja osallistuu opettajan kanssa käytyyn loppuarviointikeskusteluun.
Hylätty: Opiskelija ei aseta itselleen realistista oppimistavoitetta ja/tai ei pidä oppimispäiväkirjaa ja/tai ei suorita esiintymishaastetta ja/tai ei osallistu loppuarviointikeskusteluun.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 16.09.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 24.11.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 16
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Anna-Riitta Pettinen
- Sanna Paunonen
- Anni Jurvanen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE24LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
-
KKIE24LABHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• hyödyntää tietämystään sosiaalisesta jännittämisestä
• käyttää strategioita sosiaalisen jännittämisen hallitsemiseksi
• tunnistaa omia vahvuuksia puhujana eri kielillä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tapaamiset ovat Lappeenrannan kampuksella, materiaalit ovat pääosin Moodlessa. Läsnäolo tapaamisissa välttämätöntä. Opiskeluryhmä on pieni. Tapaamisissa pääpaino on keskusteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä. Opintojaksoon kuuluu myös itsenäistä työskentelyä (oppimispäiväkirja ja eri teemoihin perehtymistä). Opiskelija laatii itselleen omat oppimistavoitteensa. Opintojaksolla kokeillaan viestintää myös ruotsin ja englannin kielellä. Opintojaksoa opettaa kolme opettajaa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso suoritetaan yhden lukukauden (23.9. - 24.11.2024) aikana. Tapaamisia on kerran viikossa, mutta ei viikoilla 43 ja 46. Yhteensä 7 tapaamiskertaa ja tapaamiset oman ohjaajan kanssa.
Tapaamiset ovat kampuksella. Osallistuminen tapaamisiin on pakollista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso suoritetaan yhden lukukauden (23.9. - 24.11.2024) aikana. Tapaamisia on kerran viikossa, mutta ei viikoilla 43 ja 46. Yhteensä 7 tapaamiskertaa ja tapaamiset oman ohjaajan kanssa.
Tapaamiset ovat kampuksella. Osallistuminen tapaamisiin on pakollista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettaja antaa opintojaksolla tarvittavan materiaalin. Materiaalit löytyvät pääosin Moodlesta.
Oppimisympäristö
Tapaamiset ovat Lappeenrannan kampuksella, materiaalit pääosin Moodlessa. Verkkotapaamisia ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä vastaa 2 opintopistettä eli noin 56 tuntia työskentelyä.
Sisältö
Opintojakso on suunnattu opiskelijoille, joilla jännittäminen haittaa huomattavasti sosiaalisissa tilanteissa toimimista ja esiintymistä. Kurssista hyötyvät opiskelijat, joita pelottaa esimerkiksi luokan edessä esiintyminen, oman mielipiteen kertominen, ryhmässä puhuminen, vieraalla kielellä puhuminen tai uusiin ihmisiin tutustuminen.
Kurssilla käsitellään sosiaalista jännittämistä tutkitun tiedon valossa ja harjoitellaan strategioita, joiden avulla voi hallita sosiaalista jännittämistä ja selviytyä opintojen ja työelämän vuorovaikutustilanteissa. Vuorovaikutustehtäviä tehdään parin kanssa tai pienissä ryhmissä.
Opiskelija asettaa henkilökohtaiset realistiset tavoitteensa itse ja etenee niitä kohti oman osaamisensa mukaan.
Kurssin opetuskieli on suomi, mutta kurssilla tehdään harjoituksia myös ruotsiksi ja englanniksi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä edeltäviä opintoja. Sujuva suomen kielen taito on välttämätön.
Arviointimenetelmät
Opiskelija laatii opintojakson alussa itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, joiden realistisuutta pohtii yhdessä opettajan kanssa. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jota reflektoidaan joiltakin osin oppitunneilla. Opintojakson lopuksi opiskelija toteuttaa valitsemallaan tavalla puhe-esityksen. Arviointi opintojaksolla on hyväksytty/hylätty. Hyväksytty-suoritus vaatii osallistumisen tapaamiskerroille, oppimispäiväkirjan laatimisen sekä lopputehtävän suorittamisen.
Hyväksytty
Opiskelija asettaa itselleen henkilökohtaisen tavoitteen, jonka pyrkii saavuttamaan. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jonka sisältöä hän kuvaa opettajalle valitsemaltaan osin. Opiskelija suorittaa puhe-esityksen valitsemallaan tavalla ja osallistuu opettajan kanssa käytyyn loppuarviointikeskusteluun.
Hylätty
Opiskelija ei aseta itselleen realistista oppimistavoitetta ja/tai ei pidä oppimispäiväkirjaa ja/tai ei suorita esiintymishaastetta ja/tai ei osallistu loppuarviointikeskusteluun.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei aseta itselleen realistista oppimistavoitetta ja/tai ei pidä oppimispäiväkirjaa ja/tai ei suorita puhe-esitystä ja/tai ei osallistu loppuarviointikeskusteluun.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija asettaa itselleen henkilökohtaisen tavoitteen, jonka pyrkii saavuttamaan. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jonka sisältöä hän kuvaa opettajalle valitsemaltaan osin. Opiskelija suorittaa puhe-esityksen valitsemallaan tavalla ja osallistuu opettajan kanssa käytyyn loppuarviointikeskusteluun.