Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet (samhälle), skriftligLaajuus (1 op)

Tunnus: KY00CX03

Laajuus

1 op

Vastuuhenkilö

  • Merja Naalisvaara-Jokinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- lukea ja kirjoittaa ruotsinkielisiä alakohtaisia tekstejä
- viestiä kirjallisesti erilaisissa työelämän tilanteissa
- keskustella alakohtaisten tekstien aiheista.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 16.05.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Ruotsi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
  • KKIE23LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- lukea ja kirjoittaa ruotsinkielisiä alakohtaisia tekstejä
- viestiä kirjallisesti erilaisissa työelämän tilanteissa
- keskustella alakohtaisten tekstien aiheista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan luokka- ja itsenäisenä opiskeluna monikielisessä opintojaksossa KY00CX05-3001 Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot.

Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) on kielilain mukainen suoritus, jonka opiskelija tekee, kun hän suorittaa hyväksytysti ruotsin kielen osuuden monikielisessä opintojaksossa KY00CX05-3001 Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot.

Ruotsin kielen omia luokkatapaamisia lukukauden kestävässä monikielisessä opintojaksossa on erikseen ilmoitettu määrä. Näissä luokkatapaamisissa harjoitellaan alakohtaisten kurssitekstien teemoja sekä kirjallisesti että myös suullisesti.
Ruotsin kielen omien luokkatapaamisten lisäksi opiskellaan säännöllisesti viikoittain tekstiaiheita Moodlessa erikseen annettujen materiaalien ja ohjeiden mukaan.
Ruotsin kielen osuus monikielisessä kokonaisuudessa suoritetaan osallistumalla aktiivisesti luokkatapaamisiin, tekemällä vaaditut viikkotehtävät sekä läpäisemällä hyväksytysti erillinen kirjallinen valvottu näyttö. Ruotsin kielen kirjallista ja myös suullista taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla Moodle-ympäristössä, luokkatapaamisissa ja pienryhmätyöskentelyssä.

Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.
Opintojakson kuvaus kokonaisuudessaan löytyy Sisusta, kun klikkaa Sisussa näkyvää erillistä linkkiä.

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03) ja siitä kirjallista taitoa.

Ajoitus ja läsnäolo

Syksy 2023. Arvioitavat kirjalliset näytöt tehdään osittain myös tammikuussa 2024.

Erikseen kurssin alussa ilmoitetut ruotsin kielen luokkatapaamiset, joiden aikataulu näkyy Moodlessa. Luokkatapaamisten lisäksi säännöllistä viikoittaista opiskelua Moodle-ympäristössä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.

Uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole perinteistä kirjallista tenttiä, vaan kirjallisen osion arvioitavia palautuksia tehdään Moodleen kurssin aikana, ja kurssin jälkeen tehdään valvottu suoritus sähköisessä Exam-järjestelmässä kampuksella.

Exam on mahdollista tehdä myös vierailijana jollain toisella Exam-paikkakunnalla. Lisätietoa:
https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/tenttiminen/exam-sahkoinen-tenttiminen/tenttivierailu

Oppimisympäristö

Ruotsin kielen luokkatapaamiset sekä viikoittainen itsenäinen/pienryhmätyöskentely perinteisesti ja digitaalisessa oppimisympäristössä. Opiskelumateriaali Moodlessa sekä erilaisia verkkoympäristöjä käytetään esim. tiedonhaussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopisteen kurssi vastaa 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä (kirjallinen osio).

Sisältö

Viestinnällisiä kirjallisia ja joitakin myös suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa.

Yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Taitotaso B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Arviointimenetelmät

Kirjallinen taito, josta oma numeroarvosana 1-5: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät, joista yksi on valvottu suoritus.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 1

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 3

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 5

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 16.05.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Ruotsi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
  • KKIE23LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- lukea ja kirjoittaa ruotsinkielisiä alakohtaisia tekstejä
- viestiä kirjallisesti erilaisissa työelämän tilanteissa
- keskustella alakohtaisten tekstien aiheista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan luokka- ja itsenäisenä opiskeluna monikielisessä opintojaksossa KY00CX05-3002 Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot.

Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) on kielilain mukainen suoritus, jonka opiskelija tekee, kun hän suorittaa hyväksytysti ruotsin kielen osuuden monikielisessä opintojaksossa KY00CX05-3002 Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot.

Ruotsin kielen omia luokkatapaamisia lukukauden kestävässä monikielisessä opintojaksossa on erikseen ilmoitettu määrä. Näissä luokkatapaamisissa harjoitellaan alakohtaisten kurssitekstien teemoja sekä kirjallisesti että myös suullisesti.
Ruotsin kielen omien luokkatapaamisten lisäksi opiskellaan säännöllisesti viikoittain tekstiaiheita Moodlessa erikseen annettujen materiaalien ja ohjeiden mukaan.
Ruotsin kielen osuus monikielisessä kokonaisuudessa suoritetaan osallistumalla aktiivisesti luokkatapaamisiin, tekemällä vaaditut viikkotehtävät sekä läpäisemällä hyväksytysti erillinen kirjallinen valvottu näyttö. Ruotsin kielen kirjallista ja myös suullista taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla Moodle-ympäristössä, luokkatapaamisissa ja pienryhmätyöskentelyssä.

Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.
Opintojakson kuvaus kokonaisuudessaan löytyy Sisusta, kun klikkaa Sisussa näkyvää erillistä linkkiä.

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03) ja siitä kirjallista taitoa.

Ajoitus ja läsnäolo

Syksy 2023. Arvioitavat kirjalliset näytöt tehdään osittain myös tammikuussa 2024.

Erikseen kurssin alussa ilmoitetut ruotsin kielen luokkatapaamiset, joiden aikataulu näkyy Moodlessa. Luokkatapaamisten lisäksi säännöllistä viikoittaista opiskelua Moodle-ympäristössä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.

Uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole perinteistä kirjallista tenttiä, vaan kirjallisen osion arvioitavia palautuksia tehdään Moodleen kurssin aikana, ja kurssin jälkeen tehdään valvottu suoritus sähköisessä Exam-järjestelmässä kampuksella.

Exam on mahdollista tehdä myös vierailijana jollain toisella Exam-paikkakunnalla. Lisätietoa:
https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/tenttiminen/exam-sahkoinen-tenttiminen/tenttivierailu

Oppimisympäristö

Ruotsin kielen luokkatapaamiset sekä viikoittainen itsenäinen/pienryhmätyöskentely perinteisesti ja digitaalisessa oppimisympäristössä. Opiskelumateriaali Moodlessa sekä erilaisia verkkoympäristöjä käytetään esim. tiedonhaussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopisteen kurssi vastaa 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä (kirjallinen osio).

Sisältö

Viestinnällisiä kirjallisia ja joitakin myös suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa.

Yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Taitotaso B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Arviointimenetelmät

Kirjallinen taito, josta oma numeroarvosana 1-5: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät, joista yksi on valvottu suoritus.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 1

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 3

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 5

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.