Siirry suoraan sisältöön

Funkar det? - Bättre funktionsförmåga, muntligLaajuus (2.5 op)

Tunnus: KR00DH48

Laajuus

2.5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Mika Lajunen
  • Outi Pöyhönen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntäen ruotsinkielistä ammattisanastoa
- suunnitella oman näköistä urapolkua tunnistaen ammatillisen osaamisen kehittämisen tarpeita ja mahdollisuuksia
- kohdata kuntoutujan kokonaisvaltaisesti ja toimia vuorovaikutustilanteessa voimavarasuuntautuneesti
- arvioida kuntoutujan toimintakykyä huomioiden yksilö- ja ympäristötekijät
- edistää kuntoutujan toimintakykyisyyttä motivaatiota ja muutoshalua edistävin ohjauksen ja neuvonnan menetelmin.

Ilmoittautumisaika

19.11.2025 - 04.01.2026

Ajoitus

19.01.2026 - 22.05.2026

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

-25 % Lähiopetus, 125 % Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Ristiinopiskelu
Opettaja
  • Mika Lajunen
  • Outi Pöyhönen
Ryhmät
  • KKIE25LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2025-2026, LAB

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntäen ruotsinkielistä ammattisanastoa
- suunnitella oman näköistä urapolkua tunnistaen ammatillisen osaamisen kehittämisen tarpeita ja mahdollisuuksia
- kohdata kuntoutujan kokonaisvaltaisesti ja toimia vuorovaikutustilanteessa voimavarasuuntautuneesti
- arvioida kuntoutujan toimintakykyä huomioiden yksilö- ja ympäristötekijät
- edistää kuntoutujan toimintakykyisyyttä motivaatiota ja muutoshalua edistävin ohjauksen ja neuvonnan menetelmin.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Syvennä osaamistasi kuntoutusalan ammattilaisena – samalla kehität ammattisanastoasi ruotsin kielellä ja opiskelet virkamiesruotsin! Allt på svenska.

Opintojakso on tarkoitettu kuntoutusalan koulutusalojen opiskelijoille, kuten esimerkiksi fysioterapeutti-, toimintaterapeutti-, naprapaatti-, osteopaatti- ja kuntoutusohjaajaopiskelijoille. Opintojakson opettajina toimivat Mika Lajunen (lehtori, Kielikeskus) ja Outi Pöyhönen (lehtori, Fysioterapeuttikoulutus).

Ruotsi, kirjallinen (2,5 op) ja Ruotsi, suullinen (2,5 op) muodostavat yhden 5 op:n opintokokonaisuuden. Kirjallista ja suullista osuutta ei voi suorittaa erikseen. Sekä kirjallinen että suullinen osuus arvioidaan erikseen. Suoritukseen sisältyvät suullinen ja kirjallinen koe täyttävät tasoltaan ja sisällöltään ns. virkamiesruotsin vaatimukset (laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta 2003/424).

Opintojakson toteutustapa:

Opintojakso toteutetaan 100 % verkkototeutuksena. Oppimisympäristönä on Moodle- oppimisalusta. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen työskentely on oleellista oppistavoitteiden saavuttamiseksi.

Opintojakson tehtävät tulee suorittaa ennen kirjalliseen ja suulliseen kokeeseen osallistumista.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolle ilmoittaudutaan: 19.11.2025-4.1.2026.

Opintojakso toteutetaan: 19.1.-22.5.2026.

Opintojaksolla ei ole aikaan sidottuja luentoja. Oppimistehtävät palautetaan annetun palautusaikataulun mukaisesti opintojakson edetessä.

Suulliseen kokeeseen osallistutaan Zoom-yhteydellä. Suullisen kokeen suoritusajankohdan voi valita kahdesta eri vaihtoehtoisesta päivästä, jotka ajoittuvat vk:lle 18/2026 (ma 27.4. ja ke 29.4.2026)).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali on sähköisessä muodossa Moodle-pohjalla.

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn suullisen kokeen voi uusia vuoden sisällä opintojakson päättymisestä.

Opiskelija voi yrittää korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä.

Oppimisympäristö

Itsenäinen työskentely Moodle-pohjalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen opintojakso vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Kuntoutusalan ammattilaiseksi kasvaminen:

- Minä, opintoni ja oman alani työtehtävät

- Oman näköinen urapolku

- Ammattilaisen hyvinvointi


Toimintakykyinen ja merkityksellinen arki:

- Kuntoutus toimintakyvyn edistäjänä

- ICF viitekehys

- Suoritukset ja osallisuus


Asiakkaan motivaation ja minäpystyvyyden herättäminen:

- Asiakkaan voimavarasuuntautunut kohtaaminen

- Ohjausosaaminen motivaation ja muutoksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Tarvittaessa osallistuminen oman korkeakoulun lähtötasokokeeseen. Jos lähtötasokokeen tulos on alle 50 %, opiskelijaa suositellaan osallistumaan ruotsin kielen valmentavalle opintojaksolle omassa korkeakoulussa.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Suullinen koe Zoomissa liittyen opintojakson sisältöteemoihin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija suoriutuu opintojaksosta. Opiskelija osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työtehtävistään lyhyesti ja yksinkertaisesti. Opiskelija osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi. Opiskelija osaa käyttää yleiskielen ja oman alansa keskeisintä perussanastoa pääosin ymmärrettävästi. Opiskelija pystyy osallistumaan yksinkertaiseen vuorovaikutukseen keskustelukumppaninsa tuella. Opiskelija osaa ääntää jokseenkin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija onnistuu melko hyvin. Opiskelija osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työtehtävistään melko sujuvasti. Opiskelija osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi. Opiskelija osaa käyttää yleiskielen ja oman alansa keskeisintä perussanastoa melko hyvin. Opiskelija pystyy osallistumaan vuorovaikutukseen myös oma-aloitteellisesti. Opiskelija osaa ääntää hyvin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija onnistuu erinomaisesti. Opiskelija osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työtehtävistään erittäin monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita sujuvasti. Opiskelija osaa käyttää yleiskielen ja oman alansa keskeisintä perussanastoa erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti. Opiskelija pystyy osallistumaan vuorovaikutukseen aktiivisesti ja luontevasti. Opiskelija osaa ääntää ja rytmittää puhettaan erittäin selkeästi ja luontevasti.