Svenska i arbetslivet (integrerad), muntligLaajuus (1 op)
Tunnus: KR00CH11
Laajuus
1 op
Opetuskieli
- ruotsi
Vastuuhenkilö
- Satu Mäkinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024
Ajoitus
15.01.2025 - 28.04.2025
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 90
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Satu Mäkinen
Ryhmät
-
KKIE24LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op eli n. 27 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024
Ajoitus
15.01.2025 - 28.04.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE24LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle.
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu).
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op eli n.81h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024
Ajoitus
15.01.2025 - 28.04.2025
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
18 - 80
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Sari Turppo
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE24LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op eli n. 27 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ajoitus
08.01.2024 - 21.04.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 53
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Sari Turppo
Ryhmät
-
KKIE23LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Mm. sähköpostin ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
27.09.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 21.04.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Satu Mäkinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE23LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
27.09.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 21.04.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE23LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 02.04.2022
Ajoitus
16.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
- Satu Mäkinen
- Sari Turppo
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE22LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
15.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
- Satu Mäkinen
- Sari Turppo
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE22LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Mm. sähköpostin ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
15.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
- Satu Mäkinen
- Sari Turppo
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE22LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
15.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
- Satu Mäkinen
- Sari Turppo
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE22LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 15.09.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 24.04.2022
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
- Satu Mäkinen
- Sari Turppo
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE21LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 15.09.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 24.04.2022
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
- Satu Mäkinen
- Sari Turppo
Ryhmät
-
KKIE21LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LUT
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 15.09.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 24.04.2022
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
- Satu Mäkinen
- Sari Turppo
Ryhmät
-
KKIE21LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LUT
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 15.09.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 24.04.2022
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
- Satu Mäkinen
- Sari Turppo
Ryhmät
-
KKIE21LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LUT
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.