Siirry suoraan sisältöön

Skriv svenska!Laajuus (3 op)

Tunnus: KR00CP81

Laajuus

3 op

Vastuuhenkilö

  • Satu Mäkinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 30.04.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Ruotsi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Satu Mäkinen
Ryhmät
  • KKIE24LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
  • KKIE24LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.

Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi on nonstop- verkkokurssi kevätlukukaudella 2025.

Voit aloittaa kurssin milloin tahansa syyslukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.

Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtävät Moodlessa.

Työelämäyhteistyö

Mahdolliset yrityskontaktit

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.

Oppimisympäristö

Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.

Sisältö

Kurssisisältö:

- prosessikirjoittaminen

- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan

- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit

- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys

- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Arviointimenetelmät

Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.11.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 55

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Satu Mäkinen
Ryhmät
  • KKIE24LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
  • KKIE24LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.

Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi on nonstop- verkkokurssi syyslukukaudella 2024.

Voit aloittaa kurssin milloin tahansa syyslukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.

Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtävät Moodlessa.

Työelämäyhteistyö

Mahdolliset yrityskontaktit

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.

Oppimisympäristö

Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.

Sisältö

Kurssisisältö:

- prosessikirjoittaminen

- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan

- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit

- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys

- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Arviointimenetelmät

Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 15.05.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Satu Mäkinen
Ryhmät
  • KKIE23LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LAB
  • KKIE23LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.

Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi on nonstop- verkkokurssi kevätlukukaudella 2024.

Voit aloittaa kurssin milloin tahansa kevätlukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.

Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtävät Moodlessa.

Työelämäyhteistyö

Mahdolliset yrityskontaktit

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.

Oppimisympäristö

Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.

Sisältö

Kurssisisältö:

- prosessikirjoittaminen

- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan

- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit

- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys

- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Arviointimenetelmät

Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 30.11.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Ruotsi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Satu Mäkinen
Opetusryhmät
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE23LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LAB
  • KKIE23LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Pienryhmät
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.

Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi on nonstop- verkkokurssi syyslukukaudella 2023.

Voit aloittaa kurssin milloin tahansa syyslukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.

Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtävät Moodlessa.

Työelämäyhteistyö

Mahdolliset yrityskontaktit

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.

Oppimisympäristö

Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.

Sisältö

Kurssisisältö:

- prosessikirjoittaminen

- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan

- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit

- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys

- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Arviointimenetelmät

Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 30.04.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Ruotsi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
Opettaja
  • Satu Mäkinen
Ryhmät
  • KKIE22LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
  • KKIE22LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LAB

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.

Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi on nonstop- verkkokurssi kevätlukukaudella 2023.

Voit aloittaa kurssin milloin tahansa kevätlukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.

Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtävät Moodlessa.

Työelämäyhteistyö

Mahdolliset yrityskontaktit

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.

Oppimisympäristö

Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.

Sisältö

Kurssisisältö:

- prosessikirjoittaminen

- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan

- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit

- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys

- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Arviointimenetelmät

Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Ruotsi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
Opettaja
  • Satu Mäkinen
Ryhmät
  • KKIE22LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
  • KKIE22LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LAB

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.

Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi on nonstop- verkkokurssi syyslukukaudella 2022.

Voit aloittaa kurssin milloin tahansa syyslukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.

Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtävät Moodlessa.

Työelämäyhteistyö

Mahdolliset yrityskontaktit

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.

Oppimisympäristö

Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.

Sisältö

Kurssisisältö:

- prosessikirjoittaminen

- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan

- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit

- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys

- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.

Arviointimenetelmät

Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.