Skriv svenska!Laajuus (3 op)
Tunnus: KR00CP81
Laajuus
3 op
Vastuuhenkilö
- Satu Mäkinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 30.04.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Satu Mäkinen
Ryhmät
-
KKIE24LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
-
KKIE24LABHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.
Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi on nonstop- verkkokurssi kevätlukukaudella 2025.
Voit aloittaa kurssin milloin tahansa syyslukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.
Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävät Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Mahdolliset yrityskontaktit
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.
Oppimisympäristö
Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.
Sisältö
Kurssisisältö:
- prosessikirjoittaminen
- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan
- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit
- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys
- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Arviointimenetelmät
Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.11.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 55
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Satu Mäkinen
Ryhmät
-
KKIE24LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
-
KKIE24LABHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.
Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi on nonstop- verkkokurssi syyslukukaudella 2024.
Voit aloittaa kurssin milloin tahansa syyslukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.
Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävät Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Mahdolliset yrityskontaktit
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.
Oppimisympäristö
Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.
Sisältö
Kurssisisältö:
- prosessikirjoittaminen
- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan
- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit
- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys
- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Arviointimenetelmät
Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 15.05.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Satu Mäkinen
Ryhmät
-
KKIE23LABHKieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LAB
-
KKIE23LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.
Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi on nonstop- verkkokurssi kevätlukukaudella 2024.
Voit aloittaa kurssin milloin tahansa kevätlukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.
Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävät Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Mahdolliset yrityskontaktit
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.
Oppimisympäristö
Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.
Sisältö
Kurssisisältö:
- prosessikirjoittaminen
- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan
- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit
- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys
- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Arviointimenetelmät
Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 30.11.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Satu Mäkinen
Opetusryhmät
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE23LABHKieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LAB
-
KKIE23LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2023-2024, LUT
Pienryhmät
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.
Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi on nonstop- verkkokurssi syyslukukaudella 2023.
Voit aloittaa kurssin milloin tahansa syyslukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.
Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävät Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Mahdolliset yrityskontaktit
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.
Oppimisympäristö
Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.
Sisältö
Kurssisisältö:
- prosessikirjoittaminen
- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan
- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit
- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys
- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Arviointimenetelmät
Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 30.04.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
Opettaja
- Satu Mäkinen
Ryhmät
-
KKIE22LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
-
KKIE22LABHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LAB
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.
Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi on nonstop- verkkokurssi kevätlukukaudella 2023.
Voit aloittaa kurssin milloin tahansa kevätlukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.
Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävät Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Mahdolliset yrityskontaktit
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.
Oppimisympäristö
Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.
Sisältö
Kurssisisältö:
- prosessikirjoittaminen
- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan
- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit
- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys
- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Arviointimenetelmät
Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
Opettaja
- Satu Mäkinen
Ryhmät
-
KKIE22LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LUT
-
KKIE22LABHKieli- ja viestintäopinnot 2022-2023, LAB
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kirjoittaa erilaisia tekstejä esim. omaan alaan, työelämään sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
- ilmaista ja perustella mielipiteensä /ottaa kantaa ja perustella mielipiteensä
- osaa käyttää kielen rakenteita monipuolisemmin
- hankkia tietoa ruotsinkielisistä lähteistä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi.
Ruotsin kielen osaamisen monipuolistaminen ja syventäminen erilaisten kirjallisten harjoitusten avulla.
Ajankohtaiset opiskelualaan liittyvät artikkelit ja niiden pohjalta tehtävät erilaiset kirjalliset harjoitukset. Oman opiskelualan sanaston kartuttaminen.
Perehtyminen liike-elämään ja tapakulttuuriin sekä mahdolliset yrityskontaktit.
Suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi on nonstop- verkkokurssi syyslukukaudella 2022.
Voit aloittaa kurssin milloin tahansa syyslukukauden aikana. Kun olet ilmoittautunut kurssille, laita opettajalle sähköpostia (satu.makinen@lab.fi) niin saat tietoa kurssista ja sovimme yhdessä aikataulusta.
Kurssin aikana teet erilaisia arvioitavia tehtäviä yhteensä kahdeksan kappaletta (teksti/video/äänite/sanasto/fraasilista).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävät Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Mahdolliset yrityskontaktit
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tehtävän voi tehdä uudelleen. Kurssilla ei ole loppukoetta, vaan arvosana muodostaa tehdyistä tehtävistä.
Oppimisympäristö
Moodle ja digitaalinen oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op vastaa n. 80 tunnin työmäärää opiskeliljalle.
Sisältö
Kurssisisältö:
- prosessikirjoittaminen
- oman opiskelualan sanaston kartuttaminen
- tutustuminen pohjoismaiseen sosiaaliseen mediaan
- perehtyminen liike-elämään ja mahdolliset yrityskontaktit
- tutustuminen pohjoismaiseen kulttuuriin
- kestävä kehitys
- suullisen kielitaidon harjoittelua itsenäisesti, videopalautuksia Moodleen.
Arviointimenetelmät
Kaikkien sovittujen tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti. Arvosana muodostuu kurssin aikana tehdyistä tehtävistä.
Numeerinen arviointi (5-0)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Englanniksi
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kirjoittamisen erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.