Siirry suoraan sisältöön

Rohkeutta puhetilanteisiinLaajuus (2 op)

Tunnus: KM00CX56

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Sanna Kyyhkynen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• hyödyntää tietämystään sosiaalisesta jännittämisestä
• käyttää strategioita sosiaalisen jännittämisen hallitsemiseksi
• tunnistaa omia vahvuuksia puhujana eri kielillä

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 24.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 20.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 16

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • LAB_virtuaaliopettaja_viestintä_01 Virtuaaliopettaja (LAB)
  • LAB_virtuaaliopettaja_ruotsi_01 Virtuaaliopettaja (LAB)
  • LAB_virtuaaliopettaja_englanti_01 Virtuaaliopettaja (LAB)
Ryhmät
  • KKIE24LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
  • KKIE24LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• hyödyntää tietämystään sosiaalisesta jännittämisestä
• käyttää strategioita sosiaalisen jännittämisen hallitsemiseksi
• tunnistaa omia vahvuuksia puhujana eri kielillä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 23.02.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 16

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • LAB_virtuaaliopettaja_viestintä_02 Virtuaaliopettaja (LAB)
  • LAB_virtuaaliopettaja_ruotsi_02 Virtuaaliopettaja (LAB)
  • LAB_virtuaaliopettaja_englanti_02 Virtuaaliopettaja (LAB)
Ryhmät
  • KKIE24LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
  • KKIE24LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• hyödyntää tietämystään sosiaalisesta jännittämisestä
• käyttää strategioita sosiaalisen jännittämisen hallitsemiseksi
• tunnistaa omia vahvuuksia puhujana eri kielillä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 24.11.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 16

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Anna-Riitta Pettinen
  • Sanna Paunonen
  • Anni Jurvanen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE24LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
  • KKIE24LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• hyödyntää tietämystään sosiaalisesta jännittämisestä
• käyttää strategioita sosiaalisen jännittämisen hallitsemiseksi
• tunnistaa omia vahvuuksia puhujana eri kielillä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tapaamiset ovat Lappeenrannan kampuksella, materiaalit ovat pääosin Moodlessa. Läsnäolo tapaamisissa välttämätöntä. Opiskeluryhmä on pieni. Tapaamisissa pääpaino on keskusteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä. Opintojaksoon kuuluu myös itsenäistä työskentelyä (oppimispäiväkirja ja eri teemoihin perehtymistä). Opiskelija laatii itselleen omat oppimistavoitteensa. Opintojaksolla kokeillaan viestintää myös ruotsin ja englannin kielellä. Opintojaksoa opettaa kolme opettajaa.

Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso suoritetaan yhden lukukauden (23.9. - 24.11.2024) aikana. Tapaamisia on kerran viikossa, mutta ei viikoilla 43 ja 46. Yhteensä 7 tapaamiskertaa ja tapaamiset oman ohjaajan kanssa.

Tapaamiset ovat kampuksella. Osallistuminen tapaamisiin on pakollista.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso suoritetaan yhden lukukauden (23.9. - 24.11.2024) aikana. Tapaamisia on kerran viikossa, mutta ei viikoilla 43 ja 46. Yhteensä 7 tapaamiskertaa ja tapaamiset oman ohjaajan kanssa.

Tapaamiset ovat kampuksella. Osallistuminen tapaamisiin on pakollista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettaja antaa opintojaksolla tarvittavan materiaalin. Materiaalit löytyvät pääosin Moodlesta.

Oppimisympäristö

Tapaamiset ovat Lappeenrannan kampuksella, materiaalit pääosin Moodlessa. Verkkotapaamisia ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä vastaa 2 opintopistettä eli noin 56 tuntia työskentelyä.

Sisältö

Opintojakso on suunnattu opiskelijoille, joilla jännittäminen haittaa huomattavasti sosiaalisissa tilanteissa toimimista ja esiintymistä. Kurssista hyötyvät opiskelijat, joita pelottaa esimerkiksi luokan edessä esiintyminen, oman mielipiteen kertominen, ryhmässä puhuminen, vieraalla kielellä puhuminen tai uusiin ihmisiin tutustuminen.

Kurssilla käsitellään sosiaalista jännittämistä tutkitun tiedon valossa ja harjoitellaan strategioita, joiden avulla voi hallita sosiaalista jännittämistä ja selviytyä opintojen ja työelämän vuorovaikutustilanteissa. Vuorovaikutustehtäviä tehdään parin kanssa tai pienissä ryhmissä.

Opiskelija asettaa henkilökohtaiset realistiset tavoitteensa itse ja etenee niitä kohti oman osaamisensa mukaan.

Kurssin opetuskieli on suomi, mutta kurssilla tehdään harjoituksia myös ruotsiksi ja englanniksi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä edeltäviä opintoja. Sujuva suomen kielen taito on välttämätön.

Arviointimenetelmät

Opiskelija laatii opintojakson alussa itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, joiden realistisuutta pohtii yhdessä opettajan kanssa. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jota reflektoidaan joiltakin osin oppitunneilla. Opintojakson lopuksi opiskelija toteuttaa valitsemallaan tavalla esiintymishaasteen. Arviointi opintojaksolla on hyväksytty/hylätty. Hyväksytty-suoritus vaatii osallistumisen tapaamiskerroille, oppimispäiväkirjan laatimisen sekä lopputehtävän suorittamisen.

Hyväksytty
Opiskelija asettaa itselleen henkilökohtaisen tavoitteen, jonka pyrkii saavuttamaan. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jonka sisältöä hän kuvaa opettajalle valitsemaltaan osin. Opiskelija suorittaa esiintymishaasteen valitsemallaan tavalla ja osallistuu opettajan kanssa käytyyn loppuarviointikeskusteluun.

Hylätty
Opiskelija ei aseta itselleen realistista oppimistavoitetta ja/tai ei pidä oppimispäiväkirjaa ja/tai ei suorita esiintymishaastetta ja/tai ei osallistu loppuarviointikeskusteluun.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei aseta itselleen realistista oppimistavoitetta ja/tai ei pidä oppimispäiväkirjaa ja/tai ei suorita esiintymishaastetta ja/tai ei osallistu loppuarviointikeskusteluun.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija asettaa itselleen henkilökohtaisen tavoitteen, jonka pyrkii saavuttamaan. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jonka sisältöä hän kuvaa opettajalle valitsemaltaan osin. Opiskelija suorittaa esiintymishaasteen valitsemallaan tavalla ja osallistuu opettajan kanssa käytyyn loppuarviointikeskusteluun.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 16

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Tarja Palosaari
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE24LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
  • KKIE24LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LAB
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• hyödyntää tietämystään sosiaalisesta jännittämisestä
• käyttää strategioita sosiaalisen jännittämisen hallitsemiseksi
• tunnistaa omia vahvuuksia puhujana eri kielillä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tapaamiset ovat Lahden kampuksella, materiaalit ovat pääosin Moodlessa. Läsnäolo tapaamisissa on välttämätöntä. Opiskeluryhmä on pieni. Tapaamisissa pääpaino on keskusteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä. Opintojaksoon kuuluu myös itsenäistä työskentelyä (oppimispäiväkirja ja eri teemoihin perehtymistä). Opiskelija laatii itselleen omat oppimistavoitteensa. Opintojaksolla kokeillaan viestintää myös ruotsin ja englannin kielellä. Opintojaksoa opettaa kolme opettajaa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso suoritetaan viikkojen 36 - 42 aikana. Tapaamisia on kerran viikossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettaja antaa opintojaksolla tarvittavan materiaalin. Materiaalit löytyvät pääosin Moodlesta.

Oppimisympäristö

Tapaamiset ovat Lahden kampuksella, materiaalit pääosin Moodlessa. Verkkotapaamisia ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä vastaa 2 opintopistettä eli noin 56 tuntia työskentelyä.

Sisältö

Opintojakso on suunnattu opiskelijoille, joilla jännittäminen haittaa huomattavasti sosiaalisissa tilanteissa toimimista ja esiintymistä. Kurssista hyötyvät opiskelijat, joita pelottaa esimerkiksi oman mielipiteen kertominen, ryhmässä puhuminen, vieraalla kielellä puhuminen, luokan edessä esiintyminen tai uusiin ihmisiin tutustuminen.

Kurssilla käsitellään sosiaalista jännittämistä tutkitun tiedon valossa ja harjoitellaan strategioita, joiden avulla voi hallita sosiaalista jännittämistä ja selviytyä opintojen ja työelämän vuorovaikutustilanteissa. Vuorovaikutustehtäviä tehdään parin kanssa tai pienissä ryhmissä.

Opiskelija asettaa henkilökohtaiset realistiset tavoitteensa itse ja etenee niitä kohti oman osaamisensa mukaan.

Kurssin opetuskieli on suomi, mutta kurssilla tehdään harjoituksia myös ruotsiksi ja englanniksi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä edeltäviä opintoja. Sujuva suomen kielen taito on välttämätön.

Arviointimenetelmät

Opiskelija laatii opintojakson alussa itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, joiden realistisuutta pohtii yhdessä opettajan kanssa. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jota reflektoidaan joiltakin osin oppitunneilla. Opintojakson lopuksi opiskelija toteuttaa valitsemallaan tavalla esiintymishaasteen. Arviointi opintojaksolla on hyväksytty/hylätty. Hyväksytty-suoritus vaatii osallistumisen tapaamiskerroille, oppimispäiväkirjan laatimisen sekä lopputehtävän suorittamisen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija asettaa itselleen henkilökohtaisen tavoitteen, jonka pyrkii saavuttamaan. Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, jonka sisältöä hän kuvaa opettajalle valitsemaltaan osin. Opiskelija suorittaa esiintymishaasteen valitsemallaan tavalla ja osallistuu opettajan kanssa käytyyn loppuarviointikeskusteluun.

Hylätty: Opiskelija ei aseta itselleen realistista oppimistavoitetta ja/tai ei pidä oppimispäiväkirjaa ja/tai ei suorita esiintymishaastetta ja/tai ei osallistu loppuarviointikeskusteluun.