Ohjelmoinnin perusteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CB48-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 06.05.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Antti Salopuro
- Pasi Tiihonen
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIIT21STietojenkäsittelyn koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää sovelluskehitysympäristöä
- soveltaa ohjelmoinnin perusrakenteita
- toteuttaa modulaarisen vuorovaikutteisen sovelluksen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Käänteinen luokkahuone: Opiskelijat perehtyvät kulloiseenkin aiheeseen opettajan tarjoaman materiaalin tai muun materiaalin avulla ennen kontaktiopetusta. Lähitunneilla ratkotaan annettuja ohjelmointitehtäviä opitun perusteella joko yksin tai yhdessä toisten opiskelijoiden kanssa. Opettaja tukee ja auttaa tarvittaessa.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin aloitusoppitunti on tiistaina 11.1.2022 klo 8:00. On suositeltavaa, että kaikki kurssille osallistuvat ovat mukana aloitussessiossa riippumatta siitä, miten kurssin aikoo suorittaa. Lähiopetukseen osallistuminen on myös hyvin suositeltavaa, mutta kurssi on opiskeltavissa myös joko osittain tai kokonaan itsenäisesti, kuitenkin seuraten ohjeistettua opiskeluaikataulua. Lähiopetukseen osallistuminen ei siis ole pakollista.
Mikäli opiskelija etenee kurssilla muita nopeampaan tahtiin, voi kurssitenttiä pyytää opettajalta myös yleistä aikataulua aikaisemmin. Tämä kuitenkin vaatii, että vähintään viisi opiskelijaa osallistuu tenttiin samaan aikaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaalia on tarjolla kurssin Moodlessa. Materiaali on englanninkielistä, mutta osasta materiaalia on olemassa myös suomenkielinen vastine.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi suorittaa vaihtoehtoisesti tekemällä opettajan kanssa yhdessä sovitun ohjelmointiprojektin. jolla opiskelija voi osoittaa kurssin osaamistavoitteet saavutetuiksi.
Oppimisympäristö
Materiaali (videot, esitykset, harjoitustehtävät)on tarjolla kurssin Moodlessa. Materiaali on englanninkielistä, mutta osasta materiaalia on olemassa myös suomenkielinen vastine.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arviolta 110 tuntia opiskelua, 8 - 10 tuntia viikottain. Tarvittava aikamäärä voi vaihdella runsaastikin eri opiskelijoiden välillä.
Sisältö
Yleiset ohjelmistokehityksessä käytettävät kehitystyökalut ja -ympäristöt, ohjelmoinnin perusrakenteet
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei etukäteisvaatimuksia. Jos opiskelija haluaa käyttää omaa tietokonettaan tehtävien ratkaisemiseen, suositellaan vahvasti Windows -käyttöjärjestelmää ja tietokonetta, jossa on mahdolisimman suuri näyttö ja jonkin verran laskentatehoa, jotta kehitysympäristö jaksaa toimia kunnolla. Kurssilla tarvitaan ohjelmistona Visual Studio kehitysympäristö (uusin versio, vanhemmatkin käyvät), Community versio käy hyvin. Luokkatiloissa olevat välineet ovat kuitenkin suositeltavia ja erityisesti tarkoitukseen suunniteltuja. Ohjelmointitehtävien ratkaisuiden palauttamiseen tarvitaan toimiva verkkoyhteys.
Arviointimenetelmät
Lopputentti, jossa opiskelija ratkaisee harjoitustehtävien kaltaisia ohjelmointitehtäviä. Tekemällä ahkerasti kurssin aikana harjoitustehtäviä, voi kerätä bonuspisteitä, joilla tentin arvosanaa voi parhaimmillaan korottaa yhdellä arvosanalla.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa ratkaista yksinkertaisia ohjelmointitehtäviä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa ratkaista joitakin yksinkertaisia ohjelmointitehtäviä käyttäen joitakin ohjelmoinnin perusrakenteita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia ohjelmointitehtäviä käyttäen kaikkia ohjelmoinnin perusrakenteita
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaista vaativampia ohjelmointitehtäviä ja käyttää ratkaisussa tehtävään parhaiten soveltuvia ohjelmoinnin rakenteita