Strateginen muotoilu ja co-design (5 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BO45-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
02.01.2020 - 26.04.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 30
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (2016-2020)
Opettaja
- Mirja Kälviäinen
- Susanna Björklund
Vastuuopettaja
Arto Kutvonen
Ryhmät
-
05YMMU19SMuotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (YAMK) 19S, Lahti
-
05YUUD19SUudistava johtaminen (YAMK) 19S, kulttuuriala
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää toiminnan strategiaa soveltamalla muotoiluajattelua (Design Thinking)
- osaa kehittää uusia liiketoiminta- ja arvonluontimalleja soveltamalla tulevaisuus-, ideointi- ja käyttäjämenetelmiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja fasilitoida yhteissuunnittelutyöpajoja strategisten haasteiden ratkomisen työvälineenä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkomateriaaliin tutustumisena ja siitä suoritettavina tehtävinä. Ennakkotehtävä puretaan ryhmissä ensimmäisenä lähiopetuspäivänä ja silloin myös tutustutaan luentokeskusteluna strategiseen muotoiluun sopiviin yhteissuunnittelun menetelmiin. Toisena lähiopetuspäivä aloitetaan ryhmissä tehtävä strategisen ennakoinnin, innovaatiotoiminnan suunnittelun ja fasilitoinnin harjoitusprojekti. Kolmantena lähiopetuspäivänä toteutetaan projektin yhteissuunnitteluharjoitus. Neljäntenä lähiopetuspäivänä puretaan yhteissuunnittelun harjoitusten menetelmä- ja fasilitointikokemukset sekä ennakointisprintin tulokset. Viimeinen opintotehtävä toteutetaan kontaktikertojen jälkeen yksilöllisenä ennakoinnin, liiketoiminta-ajattelun ja ideointimenetelmien soveltamisena omaan kehittämistehtävään.
Ajoitus ja läsnäolo
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 25 h
pe 31.01. ennakkotehtävän purku ja strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä. 8 h
la 1.02. Strategisen ennakointisprintin aloitus 8 h
Välitehtävä projektin aineistonhankintaan 10 h
pe 14.02. Strategisen yhteissuunnittelun toteutus 8 h
la 15.02. Strategisen yhteissuunnittelun kokemuksen ja tulosten purkaminen 8h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 66 h palautetaan viimeistään 16.3.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
E-oppimiympäristössä jaettu artikkeli ja muu aineisto ennakkotehtävää varten: Muotoilun muutos strategiseen suuntaan, yhteiskunnallinen kehittämistilanne, muotoiluajattelun luonne, nykyisen arvonluonnin periaatteita, monialainen kehittäminen, yhteissuunnittelun suunnittelu.
Oheislukemistoa:
Idris Mootee. 2013. Design Thinking for Strategic Innovation. Wiley.
Muotoilun tutkimus Reppuaineistot: Co-design ja Strateginen muotoilu.
https://reppu.lamk.fi/course/view.php?id=10825
Työelämäyhteistyö
Opintojaksoon liittyy Tuleva-hankkeeseen kuuluvaa työskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 25 h
pe 31.01. ennakkotehtävän purku ja strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä. 8 h
la 1.02. Strategisen ennakointisprintin aloitus 8 h
Välitehtävä projektin aineistonhankintaan 10 h
pe 14.02. Strategisen yhteissuunnittelun toteutus 8 h
la 15.02. Strategisen yhteissuunnittelun kokemuksen ja tulosten purkaminen 8h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 66 h palautetaan viimeistään 16.3.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään ja harjoitellaan strategisen muotoilun ja muotoiluajattelun (Design Thinking) toimintaa osana liiketoimintaan tai organisaatioiden ennakoivaan kehittämiseen liittyvää innovaatioprosessia. Tähän kuuluu tulevaisuusmenetelmien ymmärtäminen ja soveltaminen yhteissuunnitteluun, muotoiluajattelulle tyyppillisen etupainotteisen innovaatioprosessin toimintamekanismit ja asiakasarvon luominen uudenlaisissa liiketoimintamalleissa.
Arviointimenetelmät
Arviointi kohdistuu 1) ennakkotehtävään, 2) aktiiviseen osallistumiseen ryhmissä tapahtuviin innovaatiotoiminnan eri toimintamuotojen harjoituksiin ja 3) opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Tehtävät 1) ja 2) muodostavat 50 % arvosanasta ja tehtävä 3) 50 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia ja arvioida kriittisesti strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisen ajattelun avulla toiminnan uudistamisen ratkaisuja