Siirry suoraan sisältöön

Strateginen muotoilu ja co-design (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BO45-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

02.01.2020 - 26.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 30

Koulutus

  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (2016-2020)

Opettaja

  • Mirja Kälviäinen
  • Susanna Björklund

Vastuuopettaja

Arto Kutvonen

Ryhmät

  • 05YMMU19S
    Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (YAMK) 19S, Lahti
  • 05YUUD19S
    Uudistava johtaminen (YAMK) 19S, kulttuuriala

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää toiminnan strategiaa soveltamalla muotoiluajattelua (Design Thinking)
- osaa kehittää uusia liiketoiminta- ja arvonluontimalleja soveltamalla tulevaisuus-, ideointi- ja käyttäjämenetelmiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja fasilitoida yhteissuunnittelutyöpajoja strategisten haasteiden ratkomisen työvälineenä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa ennakkomateriaaliin tutustumisena ja siitä suoritettavina tehtävinä. Ennakkotehtävä puretaan ryhmissä ensimmäisenä lähiopetuspäivänä ja silloin myös tutustutaan luentokeskusteluna strategiseen muotoiluun sopiviin yhteissuunnittelun menetelmiin. Toisena lähiopetuspäivä aloitetaan ryhmissä tehtävä strategisen ennakoinnin, innovaatiotoiminnan suunnittelun ja fasilitoinnin harjoitusprojekti. Kolmantena lähiopetuspäivänä toteutetaan projektin yhteissuunnitteluharjoitus. Neljäntenä lähiopetuspäivänä puretaan yhteissuunnittelun harjoitusten menetelmä- ja fasilitointikokemukset sekä ennakointisprintin tulokset. Viimeinen opintotehtävä toteutetaan kontaktikertojen jälkeen yksilöllisenä ennakoinnin, liiketoiminta-ajattelun ja ideointimenetelmien soveltamisena omaan kehittämistehtävään.

Ajoitus ja läsnäolo

Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 25 h
pe 31.01. ennakkotehtävän purku ja strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä. 8 h
la 1.02. Strategisen ennakointisprintin aloitus 8 h
Välitehtävä projektin aineistonhankintaan 10 h
pe 14.02. Strategisen yhteissuunnittelun toteutus 8 h
la 15.02. Strategisen yhteissuunnittelun kokemuksen ja tulosten purkaminen 8h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 66 h palautetaan viimeistään 16.3.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

E-oppimiympäristössä jaettu artikkeli ja muu aineisto ennakkotehtävää varten: Muotoilun muutos strategiseen suuntaan, yhteiskunnallinen kehittämistilanne, muotoiluajattelun luonne, nykyisen arvonluonnin periaatteita, monialainen kehittäminen, yhteissuunnittelun suunnittelu.
Oheislukemistoa:
Idris Mootee. 2013. Design Thinking for Strategic Innovation. Wiley.
Muotoilun tutkimus Reppuaineistot: Co-design ja Strateginen muotoilu.
https://reppu.lamk.fi/course/view.php?id=10825

Työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyy Tuleva-hankkeeseen kuuluvaa työskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 25 h
pe 31.01. ennakkotehtävän purku ja strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä. 8 h
la 1.02. Strategisen ennakointisprintin aloitus 8 h
Välitehtävä projektin aineistonhankintaan 10 h
pe 14.02. Strategisen yhteissuunnittelun toteutus 8 h
la 15.02. Strategisen yhteissuunnittelun kokemuksen ja tulosten purkaminen 8h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 66 h palautetaan viimeistään 16.3.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään ja harjoitellaan strategisen muotoilun ja muotoiluajattelun (Design Thinking) toimintaa osana liiketoimintaan tai organisaatioiden ennakoivaan kehittämiseen liittyvää innovaatioprosessia. Tähän kuuluu tulevaisuusmenetelmien ymmärtäminen ja soveltaminen yhteissuunnitteluun, muotoiluajattelulle tyyppillisen etupainotteisen innovaatioprosessin toimintamekanismit ja asiakasarvon luominen uudenlaisissa liiketoimintamalleissa.

Arviointimenetelmät

Arviointi kohdistuu 1) ennakkotehtävään, 2) aktiiviseen osallistumiseen ryhmissä tapahtuviin innovaatiotoiminnan eri toimintamuotojen harjoituksiin ja 3) opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Tehtävät 1) ja 2) muodostavat 50 % arvosanasta ja tehtävä 3) 50 % arvosanasta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

osaa poimia ja arvioida kriittisesti strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisen ajattelun avulla toiminnan uudistamisen ratkaisuja