Siirry suoraan sisältöön

Sähköiset palvelut ja palveluprosessit (5 op)

Toteutuksen tunnus: YTS0043-19002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus

Opettaja

  • Kristiina Helminen
  • Hanne Ketonen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYTO20H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
  • HLPRYSOTE20S
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
  • HLPRYTO20H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa sähköisten palvelujen lisäarvon asiakkaan ja organisaation näkökulmasta
- toimia asiantuntijana sähköisten palvelujen ja erilaisten palveluprosessien kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tavoite:
Opiskelija ymmärtää sähköisiin palveluihin liittyvät teknologiset ratkaisut; tunnistaa ja ymmärtää sähköisen asioinnin taustalla olevat normit; osaa tunnistaa sähköisten palvelujen lisäarvon organisaation näkökulmasta; osaa toimia asiantuntijana sähköisten palvelujen ja erilaisten palveluprosessien kehittämisessä

Toteutus:
Päivitys 5.1.2021:
Opintojaksolla on zoom-ympäristössä järjestettävät opetuskerrat:
pe 19.3.2021 klo 16-19 ja pe 23.4.2021 klo 16-19

Arvioitava tehtävä opintojakson suorituksena.

Ajoitus ja läsnäolo

Päivitys 5.1.2021:
Opintojaksolla on zoom-ympäristössä järjestettävät opetuskerrat:
pe 19.3.2021 klo 16-19 ja pe 23.4.2021 klo 16-19

Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä läsnäoloa etäopetuksessa, mutta helpottaa mm. opintojakson tehtäviin orientoitumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitettaan opintojakson alussa.

Sisältö

Peruskäsitteet: sähköisten palveluiden ajurit ja haasteet;
Sähköisten palveluiden vaikutus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä;
Tiedonhallinta ja tietojärjestelmät (teknologian näkökulma);
Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen;
Sähköiseen asiointiin liittyvät tietosuoja- ja lakiasiat sekä asioinnin turvallisuus;
Sähköisen asioinnin kansainvälinen vertailu;
Sähköisten palveluiden monimuotoisuus, kustannustehokkuus ja hyöty organisaation näkökulmasta;
Sähköisten palveluiden hyödyntäminen osana palvelustrategiaa ja liiketoimintaa;
Sähköisen asioinnin merkitys ja vaikutukset johtamiseen (sähköisten palvelujen kehittämisen johtaminen)

Arviointiasteikko

1-5