Sähköiset palvelut ja palveluprosessit (5 op)
Toteutuksen tunnus: YTS0043-19002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Kristiina Helminen
- Hanne Ketonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
-
HLPRYSOTE20SSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
-
HLPRYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa sähköisten palvelujen lisäarvon asiakkaan ja organisaation näkökulmasta
- toimia asiantuntijana sähköisten palvelujen ja erilaisten palveluprosessien kehittämisessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tavoite:
Opiskelija ymmärtää sähköisiin palveluihin liittyvät teknologiset ratkaisut; tunnistaa ja ymmärtää sähköisen asioinnin taustalla olevat normit; osaa tunnistaa sähköisten palvelujen lisäarvon organisaation näkökulmasta; osaa toimia asiantuntijana sähköisten palvelujen ja erilaisten palveluprosessien kehittämisessä
Toteutus:
Päivitys 5.1.2021:
Opintojaksolla on zoom-ympäristössä järjestettävät opetuskerrat:
pe 19.3.2021 klo 16-19 ja pe 23.4.2021 klo 16-19
Arvioitava tehtävä opintojakson suorituksena.
Ajoitus ja läsnäolo
Päivitys 5.1.2021:
Opintojaksolla on zoom-ympäristössä järjestettävät opetuskerrat:
pe 19.3.2021 klo 16-19 ja pe 23.4.2021 klo 16-19
Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä läsnäoloa etäopetuksessa, mutta helpottaa mm. opintojakson tehtäviin orientoitumista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitettaan opintojakson alussa.
Sisältö
Peruskäsitteet: sähköisten palveluiden ajurit ja haasteet;
Sähköisten palveluiden vaikutus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä;
Tiedonhallinta ja tietojärjestelmät (teknologian näkökulma);
Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen;
Sähköiseen asiointiin liittyvät tietosuoja- ja lakiasiat sekä asioinnin turvallisuus;
Sähköisen asioinnin kansainvälinen vertailu;
Sähköisten palveluiden monimuotoisuus, kustannustehokkuus ja hyöty organisaation näkökulmasta;
Sähköisten palveluiden hyödyntäminen osana palvelustrategiaa ja liiketoimintaa;
Sähköisen asioinnin merkitys ja vaikutukset johtamiseen (sähköisten palvelujen kehittämisen johtaminen)
Arviointiasteikko
1-5