Siirry suoraan sisältöön

Esimiesviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK002-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 04.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Restonomi (ylempi AMK), Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus

Opettaja

  • Katja Remsu
  • Sami Lanu

Opetusryhmät

  • Remsun lähitunnit (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Lanun lähitunnit (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLPRYLITA20S
    Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen (YAMK) 20S Lappeenranta
  • LLPRYHOTRA20S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
  • LITA19Y
    Liiketalouden koulutus (ylempi AMK) 19S, Lappeenranta
  • HOTRA19Y
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus (ylempi AMK) 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Remsun lähitunnit
  • Lanun lähitunnit
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia palveluja ja -välineitä omassa työssään sekä ymmärtää sosiaalisen median mahdollisuuksia.
- kykenee pitämään esimieheltä vaadittuja puheita sekä kirjoittamaan eri alustoille/kanaviin sopivia sisältöjä ja vaativampia työelämän tekstejä.
- osaa myös analysoida ja vahvistaa omaa esimiesosaamistaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Päivitys: Kurssi järjestetään virtuaalisena. Seuraa kurssin Moodlea!

Kurssilla on kaksi opettajaa, Sami Lanu ja Katja Remsu.

Kurssillla on käytössä Moodle, josta löytyvät kurssin materiaalit ja ennakkotehtävät.

Tavoitetaso C2, minimitaso C1

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen Moodlen kautta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle ja opettajien jakama materiaali.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle, verkko

Sisältö

Lanu:
- digitalisoitunut viestintäympäristö
- eri kanavien käyttö viestinnässä
- brändin merkitys ulkoisessa viestinnässä
- markkinointiviestinnän muutokset ja mahdollisuudet

Remsu:
- esiintymistaidot
- nonverbaalinen viestintä
- argumentoiva puhe
- palautteen anto
- oman osaamisen sanoittaminen
- muutosviestintä, arvoviestintä, rekrytointiviestintä
- ryhmäviestintä

Tarkemmat sisällöt kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Arviointimenetelmät

Arviointi C1-C2

Arvosana-asteikko 5-0

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tehtävä hylätään, jos teksti/esitys/suoritus ei vastaa tehtävänantoa tai jos tehtävää/esitystä/suoritusta ei ole palautettu/suoritettu lainkaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Suullinen viestintä:
Puheessa kuulijakuntaa, tilannetta eikä tavoitetta ole otettu tarpeeksi hyvin huomioon. Esiintyminen on epävarmaa, vuorovaikutus puuttuu ja nonverbaalinen viestintä on ristiriidassa puheen kanssa. Jäsentely, sidosteisuus ja johdonmukaisuus ovat epäselviä. Kieli on paikoin epäselvää ja äänelliset tehokeinot puuttuvat.

Kirjallinen viestintä:
Kieli sisältää paljon virheitä, mutta viesti välittyy. Teksti etenee paikoin epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia. Teksti ei täytä tekstilaji- ja /tai tyylikonventioita. Sisältö vastaa suppeasti tehtävänantoa.

Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa listata viestinnän kanavat ja muutoksen suurimmat taustat.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Suullinen viestintä:
Esityksen sisältö on valittu tilanteen, kuulijakunnan ja tavoitteen kannalta, mutta ihan kaikessa ei ole onnistuttu. Esiintyminen on luontevaa, puhuja saa kontaktin kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Jäsentely on johdonmukainen, mutta sidosteisuudessa voi olla puutteita. Kieli on riittävän selkeää, kuuluvaa ja ilmeikästä.

Kirjallinen viestintä:
Teksti on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti ja sidosteisesti, mutta sisältää pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä. Sisältö vastaa pääosin tehtävänantoa.

Digitaalinen viestintä:
Opiskelija ymmärtää monikanavaisen ja digitalisoituneen toimintaympäristön asettamat vaatimukset ja mahdollisuudet esimiehille.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Suullinen viestintä:
Esityksen sisältö on valittu taitavasti, tavoitteellisesti kuulijakunnan ja tilanteen mukaan. Esiintyminen on ryhdikästä ja vakuuttavaa, vuorovaikutus on erittäin taitavaa ja spontaania. Nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Jäsentely on loogista ja siirtymät sujuvia. Kieli on erittäin selkeää, kuuluvaa, vivahteikasta ja ilmeikästä.

Kirjallinen viestintä:
Teksti on sujuvaa, monipuolista, selkeää ja vakuuttavaa sekä virheetöntä. Teksti etenee loogisesti ja on erinomaisesti jäsentynyttä ja sidosteista. Sisältö, tekstilaji ja tyyli vastaavat täysin tehtävänantoa.

Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa muuttuneen viestintäympäristön mahdollisuuksia esimiestyössä.