Siirry suoraan sisältöön

Laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO17-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

16.08.2021 - 14.11.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakkuusjohtaminen Sosiaali- ja terveyspalveluissa (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Johanna Kuisma
  • Tarja Korpela

Opetusryhmät

  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSOT20S
    Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK) 20S Lahti
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- hallitsee keskeiset laadunhallinnan käsitteet ja tietoperustan
- soveltaa laadunhallinnan järjestelmiä työssään
- ottaa vastuuta organisaationsa laadun kehittämisestä
- kehittää ja johtaa palveluprosesseja vaikuttavasti ja kustannustehokkaasti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon ei sisälly lähiopetusta. Opiskelu tapahtuu Moodle-oppimisympäristössä oman aikataulun mukaisesti 16.8-14.11.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso opiskelllaan oman aikataulun mukaisesti Moodlessa Kehittämistehtävä on yksilötehtävä.
Ilmoittautuneille lähetetään info-kirje ennen 14.6.2021. Kehittämisthtävän palautus on 14.11 mennessä. Valmistuminen mahdollistetaan joulukuussa arvioimalla heidän tehtävänsä aikaisemmin.

Tiedustelut Tarja.korpela@lab.fi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ohjeet oppimateriaalien etsimiseen annetaan Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävä liitetään todelliseen työelämään.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä.

Oppimisympäristö

Moodle -oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tavoitteelinen opiskeluaika on kaksi kuukautta.
Oppimimateriaalien opiskelu 2 op
Käytännön kehittäminen 2 op (lean)
Raportin kirjoittaminen 1 op

Sisältö

Laatu, laadunhallinta, toiminnnan kehittäminen, lean

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (S2020) opiskelijat (max 30 opiskelijaa) ja tämän jälkeen hyväksytään muut opintojaksolle ilmoittautuneet sosiaali- ja terveysalan yamk-opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä.

Arviointimenetelmät

Itsearviointi arviointikriteereiden mukaisesti

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Kehittämistehtävää ei ole tehty hyväksytysti
Kehittämistehtävää ei ole palautettu

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää laadunhallinnan ja lean- ajattelun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa
- hyödyntää laadun johtamista ja kehittämistä sekä leanausta organisaation suorituskyvyn parantamisessa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadunhallinnan ja lean-ajattelun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa ja arvioi suorituskyvyn parantamista sen avulla
- hyödyntää laadun johtamista ja kehittämistä sekä leanausta organisaation suorituskyvyn parantamisessa ja tekee perusteltuja ehdotuksia sote-organisaation laadun parantamiseksi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadunhallinnan ja lean-ajattelun tietopohjaa ja perustelee niillä toiminnan kehittämistä
- soveltaa lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa ja arvioi suorituskyvyn parantamista sen avulla. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää ja johtaa tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua. Esittää innovatiivisia ratkaisuja laadun parantamiseksi.