Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO15-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

07.04.2021 - 05.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 40

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakkuusjohtaminen Sosiaali- ja terveyspalveluissa (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Tarja Korpela

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYTO20H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYSOT20S
    Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK) 20S Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin osana organisaation palvelujohtamista
- valitsee tarkoituksenmukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä
tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoilun prosesseja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä on palvelumuotoilun perusteisiin perehtyminen Tuulaniemen teoksen avulla.
(Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Luvut: Arvosta tarjoomaa, Palvelumuotoilun keskeiset elementit ja Palvelumuotoiluprosessi. Myös aikaisemmat painokset kelpaavat. Kirja kannattaa varata ajoissa, koska sen saatavuus on ajoittain heikko
Alkutentti pidetään ensimmäisessä lähitapaamisessa. Tentti on verkkotentti. Hyväksymisraja on 60% oikein.
Lähipäivät pidetään Zoomissa. Luento-osuudet nauhoitetaan.

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktipäivät Zoomissa 7.4 ja 5.5.2021

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimismateriaalit ovat Moodlessa
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on alkutentti

Oppimisympäristö

Toteutus on kokonaan ZOOM:ssa 7.4 ja 5.5
Moodle oppimisympäristö
zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Alkutentti 1 op
Kontaktipäivät 1 op
Kehittämistehtävä 2,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5

Sisältö

Palvelumuotoiluprosessi, käyttäjälähtöisyys, muotoilun menetelmät, muotoilun optimointi, muotoilun hyödyt liiketoiminnalle, asiakkaalle ja työntekijöille

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

1. Opintojaksolle otetaan ensimmäiseksi syksyllä 2020 aloittaneet Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa -koulutuksessa olevat 30 opiskelijaa
2. Opintojaksolle otetaan toiseksi Asiakaskokemuksen johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa-opintojakson käyneet opiskelijat, jotka eivät kuulu edelliseen ryhmään.
3. Loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja Korpela tarja.korpela@lab.fi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Alkutentti ei ole hyväksytty (60% oikein), hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa
Kehittämistehtävää ei ole palautettu
Kehittämistehtävä on hylätty
Itse- ja vertaisarviointia ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa
- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.
- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää ja johtaa tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin. Esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.