Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BO15-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
07.04.2021 - 05.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 40
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakkuusjohtaminen Sosiaali- ja terveyspalveluissa (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYSOT20SAsiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK) 20S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin osana organisaation palvelujohtamista
- valitsee tarkoituksenmukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä
tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoilun prosesseja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä on palvelumuotoilun perusteisiin perehtyminen Tuulaniemen teoksen avulla.
(Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Luvut: Arvosta tarjoomaa, Palvelumuotoilun keskeiset elementit ja Palvelumuotoiluprosessi. Myös aikaisemmat painokset kelpaavat. Kirja kannattaa varata ajoissa, koska sen saatavuus on ajoittain heikko
Alkutentti pidetään ensimmäisessä lähitapaamisessa. Tentti on verkkotentti. Hyväksymisraja on 60% oikein.
Lähipäivät pidetään Zoomissa. Luento-osuudet nauhoitetaan.
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktipäivät Zoomissa 7.4 ja 5.5.2021
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimismateriaalit ovat Moodlessa
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on alkutentti
Oppimisympäristö
Toteutus on kokonaan ZOOM:ssa 7.4 ja 5.5
Moodle oppimisympäristö
zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Alkutentti 1 op
Kontaktipäivät 1 op
Kehittämistehtävä 2,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5
Sisältö
Palvelumuotoiluprosessi, käyttäjälähtöisyys, muotoilun menetelmät, muotoilun optimointi, muotoilun hyödyt liiketoiminnalle, asiakkaalle ja työntekijöille
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. Opintojaksolle otetaan ensimmäiseksi syksyllä 2020 aloittaneet Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa -koulutuksessa olevat 30 opiskelijaa
2. Opintojaksolle otetaan toiseksi Asiakaskokemuksen johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa-opintojakson käyneet opiskelijat, jotka eivät kuulu edelliseen ryhmään.
3. Loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja Korpela tarja.korpela@lab.fi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Alkutentti ei ole hyväksytty (60% oikein), hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa
Kehittämistehtävää ei ole palautettu
Kehittämistehtävä on hylätty
Itse- ja vertaisarviointia ei ole tehty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa
- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.
- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää ja johtaa tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin. Esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.