Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BO15-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
02.04.2020 - 06.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakkuusjohtaminen Sosiaali- ja terveyspalveluissa (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Tarja Korpela
Ryhmät
-
08YSOT19SAsiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK) 19S, Lahti
-
08HYTO19Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020, Sosiaali- ja terveysala, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin osana organisaation palvelujohtamista
- valitsee tarkoituksenmukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä
tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoilun prosesseja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä on palvelumuotoilun perusteisiin perehtyminen Tuulaniemen teoksen avulla.
(Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Luvut: Arvosta tarjoomaa, Palvelumuotoilun keskeiset elementit ja Palvelumuotoiluprosessi. Myös aikaisemmat painokset kelpaavat.
Alkutentti pidetään ensimmäisessä lähitapaamisessa. Tentti on verkkotentti. Hyväksymisraja on 60% oikein.
Lähiopetuksessa käsitellään palvelumuotoilun taustaa: palvelumuotoilua osaamisalana, palvelumuotoilun menetelmiä ja sen hyötyä liiketoiminnalle, työntekijöille ja asiakkaille.
.
Kehittämistehtävänä on työelämässä tapahtuva kehittäminen ja sen raportointi.
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktipäivät
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimismateriaalit ovat Reppu-alustalla.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on alkutentti
Oppimisympäristö
Toteutus on kokonaan ZOOM:ssa 2.4 ja 6.5
Reppu oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Alkutentti 1 op
Kontaktipäivät 1 op
Kehittämistehtävä 2,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5
Sisältö
Palvelumuotoiluprosessi, käyttäjälähtöisyys, muotoilun menetelmät, muotoilun optimointi, muotoilun hyödyt liiketoiminnalle, asiakkaalle ja työntekijöille
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. Opintojaksolle otetaan ensimmäiseksi syksyllä 2019 aloittaneet Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa -koulutuksessa olevat 25 opiskelijaa
2. Opintojaksolle otetaan toiseksi Asiakaskokemuksen johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa-opintojakson käyneet opiskelijat, jotka eivät kuulu edelliseen ryhmään.
3. Loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja Korpela tarja.korpela@lamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Alkutentti ei ole hyväksytty (60% oikein), hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa
Kehittämistehtävää ei ole palautettu
Kehittämistehtävä on hylätty
Itse- ja vertaisarviointia ei ole tehty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa
- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.
- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää ja johtaa tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin. Esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.