Siirry suoraan sisältöön

Typografian perusteet pakkausmuotoilussa ja brändäyksessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BQ69-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Teollisen ja brändimuotoilun koulutus (2017, 2018, 2019)

Opettaja

  • Marion Robinson

Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Ryhmät

  • MLTITO20H
    Täydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Muotoiluinstituutti, Lahti
  • 05HPAMU19S
    Pakkaus- ja brändimuotoilu 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- erottaa toisistaan erilaiset typografiset kategoriat ja kuvata niiden käyttöalueet
- suunnitella brändiä tukevan painotuotteen ja pakkausgrafiikan hyödyntäen typografian mahdollisuuksia
- käyttää typografian keinoja monikielisen pakkausgrafiikan suunnittelussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luennoista, keskusteluista ja presentaatioista, kurssikirjan itsenäisestä lukemisesta, pienistä typografiatehtävistä lähiopetuspäivinä ja päätehtävästä. Opintojakson päätehtävä on typografisen päiväkirjan pitäminen.
Opintojakso järjestetään tilanteen sitä vaatiessa kokonaan etäopetuksena Moodlea ja Zoomia hyödyntäen luennoille, keskusteluille, tehtävien annoille sekä presentaatiopaikkana. Sitä varten opiskelijalla tulee olla etätyöskentelyvälineet ja mahdollisuuksien mukaan InDesign-lisenssi.
Mikäli opiskelijalla on käytössään InDesign, voit keskustella mahdollisuudesta suorittaa koko opintojakso itsenäisenä etätyöskentelynä osallistuen verkon välityksellä live-luentoihin.

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80% läsnäolo. Poissaolot korvataan tekemällä itsenäisesti lähipäivän tehtävä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Itkonen, M. 2019. Typografian käsikirja. 5., tarkistettu painos. Helsinki: Typoteekki.
Bringhurst, R. 2012. The elements of typographic style: Version 4.0. 4th ed. Seattle, WA: Hartley & Marks.

Opintojakson materiaali ja muu suositeltava kirjallisuus jaetaan Moodlen kautta.

Oppimisympäristö

Lähiopetuspäivät ovat Muotoiluinstituutin tiloissa, pääasiassa tietokoneluokassa. Oma tietokone ei ole välttämätön. Moodlessa on opintojakson materiaalit, tehtävänannot, palautuspaikat ja tiedon välitys kulkee sitä kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuskertoja on 10, joista noin puolet ovat puolikkaita ja puolet kokonaisia työskentelypäiviä.
Opintojakson päätehtävä tehdään itsenäisen työskentelyn ajalla, samoin kurssikirjaan tutustuminen. Muut tehtävät tehdään lähiopetuskertojen aikana.

5op on 40% lähiopetuskerrat (luennot, tehtävät), 60% itsenäinen työskentely (typografinen päiväkirja, lukeminen)

Sisältö

Opintojakso tarjoaa opiskelijalle kattavat perusteet typografisesta työskentelystä. Opiskelija oppii ymmärtämään typografiset kategoriat ja kirjaintyyppien käyttötavat ja hyödyntämään tietoa omassa suunnittelutyössään. Opintojaksolla käytetään InDesignin typografiatyökaluja. Luennot, pienet tehtävänannot ja kurssikirja avaavat opiskelijalle asteittain typografisen ymmärryksen.
Opintojaksolla tarkastellaan myös monikielisyyttä ja miten se ilmenee pakkausmuotoilijan työssä sekä antaa keinoja monikielisten pakkausten ja brändättyjen materiaalien suunnitteluun.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

HUOM: Ensisijaisesti Pakkaus- ja brändimuotoiluun opinnoissaan suuntautuville muotoilun opiskelijoille!
InDesignin perusteet on hallittava, mutta aiempia opintoja typografiasta ei tarvitse olla.
Opintojakso soveltuu hyvin myös sisustusarkkitehtuurin opiskelijoille täydentämään osaamista typografian ja brändimuotoilun näkökulmasta.

Arviointimenetelmät

Kaikki tehtävät tulee palauttaa ajallaan opintojakson suorittamiseksi.

Arviointiasteikko

1-5