Palvelumuotoiluprojekti (15 op)
Toteutuksen tunnus: MI00AZ90-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
31.08.2021 - 07.12.2021
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Sara Ikävalko
- MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
- Mika Kylänen
- Minna Ulmala
Vastuuopettaja
Arto Kutvonen
Opetusryhmät
- Z2 täydentävä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLABTO21HTäydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Teknologiayksikkö
-
MLTIKOP20SKokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 20S Lahti
-
HLABTO21HTäydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Hyvinvointiyksikkö
-
LLABTO21HTäydentävä osaaminen (AMK) syksy 2021, Liiketoimintayksikkö
-
LABLTITO21HTäydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Lahti
-
MLTITO21HTäydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
- Z2 täydentävä
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä palvelumuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
OPPIMISMENETELMÄT:
Jalkautuminen organisaatioon ja käyttäjien pariin. Projektin toteutetaan yhteistyössä yrityksen /organisaation kanssa. Opintojaksolle ominaista on itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen, kirjallisuuteen perehtyminen ja oppimissopimuksen tekeminen.
Ajoitus ja läsnäolo
AIKATAULU:
14.9. - 14.12.2021
Aloitus ti 14.9.2021 klo 13-16 Zoomissa.
Opintojakso tullaan pääsääntöisesti toteuttamaan verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
Projekti toteutetaan yhteistyössä yrityksen /organisaation kanssa.
Uusintamahdollisuudet
-
Oppimisympäristö
MILLAISISSA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ:
monialaisessa tiimissä, yrityksessä/organisaatiossa ja julkisissa paikoissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalta odotetaan 400h työpanosta.
Sisältö
SISÄLTÖ:
Tutustutaan palvelumuotoiluprosessin taustaan sekä suunnitellaan ja toteutetaan palvelumuotoiluprosessi. Esitetään toimintakulttuuria, uusia työotteita, ideoita ja tuloksia visuaalisessa, helposti ymmärrettävässä muodossa.
Toimitaan käyttäjätutkimustiiminä. Syvennetään tiimityö- ja tiimioppimistaitoja sekä totetetaan itsensä johtamista. Asetetaan tavoitteita toiminnalle ja arvioidaan niitä sekä reflektoidaan oppimista.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Palvelumuotoilun keinot uuden palvelumallin tuottamiseksi (15 op) tai vastaava osaaminen.
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien henkilökohtainen arviointi että asiakkaan palaute.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta kriteerien 1-tasoa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- (osaa osoittaa perehtyneisyytensä palvelumuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan) käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- (osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen) soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- (osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin) osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- (osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin) toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- (osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta) soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- (osaa osoittaa perehtyneisyytensä palvelumuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan)käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- (osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen) valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- (osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin) soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- (osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin) toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
- (osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta) valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- (osaa osoittaa perehtyneisyytensä palvelumuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan) käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- (osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen) valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- (osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin) toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- (osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin) ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- (osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta) valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja