Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluprojekti (15 op)

Toteutuksen tunnus: MI00AZ90-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

31.08.2021 - 07.12.2021

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 60

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Milla Mäkinen
  • Sara Ikävalko
  • MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Mika Kylänen
  • Minna Ulmala

Vastuuopettaja

Arto Kutvonen

Opetusryhmät

  • Z2 täydentävä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Teknologiayksikkö
  • MLTIKOP20S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 20S Lahti
  • HLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Hyvinvointiyksikkö
  • LLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) syksy 2021, Liiketoimintayksikkö
  • LABLTITO21H
    Täydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Lahti
  • MLTITO21H
    Täydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Muotoiluinstituutti, Lahti

Pienryhmät

  • Z2 täydentävä
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä palvelumuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

OPPIMISMENETELMÄT:
Jalkautuminen organisaatioon ja käyttäjien pariin. Projektin toteutetaan yhteistyössä yrityksen /organisaation kanssa. Opintojaksolle ominaista on itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen, kirjallisuuteen perehtyminen ja oppimissopimuksen tekeminen.

Ajoitus ja läsnäolo

AIKATAULU:
14.9. - 14.12.2021
Aloitus ti 14.9.2021 klo 13-16 Zoomissa.
Opintojakso tullaan pääsääntöisesti toteuttamaan verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Projekti toteutetaan yhteistyössä yrityksen /organisaation kanssa.

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

MILLAISISSA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ:
monialaisessa tiimissä, yrityksessä/organisaatiossa ja julkisissa paikoissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalta odotetaan 400h työpanosta.

Sisältö

SISÄLTÖ:
Tutustutaan palvelumuotoiluprosessin taustaan sekä suunnitellaan ja toteutetaan palvelumuotoiluprosessi. Esitetään toimintakulttuuria, uusia työotteita, ideoita ja tuloksia visuaalisessa, helposti ymmärrettävässä muodossa.
Toimitaan käyttäjätutkimustiiminä. Syvennetään tiimityö- ja tiimioppimistaitoja sekä totetetaan itsensä johtamista. Asetetaan tavoitteita toiminnalle ja arvioidaan niitä sekä reflektoidaan oppimista.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Palvelumuotoilun keinot uuden palvelumallin tuottamiseksi (15 op) tai vastaava osaaminen.

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien henkilökohtainen arviointi että asiakkaan palaute.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta kriteerien 1-tasoa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- (osaa osoittaa perehtyneisyytensä palvelumuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan) käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- (osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen) soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- (osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin) osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- (osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin) toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- (osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta) soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- (osaa osoittaa perehtyneisyytensä palvelumuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan)käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- (osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen) valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- (osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin) soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- (osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin) toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
- (osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta) valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- (osaa osoittaa perehtyneisyytensä palvelumuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan) käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- (osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen) valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- (osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin) toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- (osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin) ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- (osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta) valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja