Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalveluosaamisen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00BI44-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Kirsi Kallioniemi

Ryhmät

  • 04HTO19
    Täydentävä osaaminen AMK 2019-2020, Liiketalouden ja matkailun ala, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa
- kehittyä asiakaspalvelijana
- hankkia asiakastietoa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kevään opintojakso on osa laajempaa palvelun kehitysprojektia eli Projektikevättä. Et voi suorittaa ainoastaan tätä opintojaksoa vaan sinun pitää suorittaa vähintään kaksi muuta Projektikevään moduulia, johon kuuluvat opintojaksot Palvelukonseptit ja Kuluttajakäyttäytymisen muutokset. Tässä tietopainoitteisessa moduulissa keskitytään onnistuneen palvelun osa-alueisiin. Tämän lisäksi suositellaan suoritettavaksi myös Projektikevääseen kuuluvaa palvelun kehittämiseen keskittyvää moduulia (yhteensä 15 op), johon kuuluu opintojaksot Palvelun konseptointi, Differointi - kilapiluetua erilaistamalla sekä Massaräätälöinti ja käyttäjälähtöisyys. Etuna tässä 2 X 15 op -kokonaisuudessa on se, että opit palvelukehittämisen A:sta Ö:hön, ja pääset keskittymään kevään aikana tähän laajaan projektiin, eli vaadittu opintopistekertymä tulee kokonaisuudessaan Projektikeväästä. Projektikevät tarjoaa viisi erilaista palvelun kehitysprojektia. Projektit esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ma 13.1. Tämän kerran aikana saat esittää toiveesi projekteista, joissa tahtoisit olla mukana. Opiskelijoiden toiveiden perusteella muodostetaan projektiryhmät kevään ajaksi.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso käynnistyy Projektikevään aloituksessa toimeksiantojen esittelypäivällä ma 13.1.2020. Opintojakso päättyy Projektikevään tulosten esittelypäivään ke 13.5.2020. Opintojakson lähiopetukseen osallistuminen tukee merkittävällä tavalla palvelukehitysprojektin toteuttamista ja ryhmätyöskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Projektikeväässä on tarjolla opiskelijoille viisi erilaista projektia. Mukana olevat toimeksiantajat ovat Kemppi Oy, Zonta, Suomi taskussa Oy ja kaksi myöhemmin varmistuvaa projektia. Opiskelija esittää toiveensa projekteista, joissa tahtoisi olla mukana. Näiden toiveiden perusteella muodostetaan projektiryhmät, jotka työskentelevät projektin parissa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Opintojakson tuotos on palvelukehitysprojekti, jonka arvioinnissa 70-prosenttisesti painottuu palvelukehitysprosessi ja 30-prosenttisesti projektin lopputulos. Lisäksi opiskelijat toteuttavat projektinsa täsmäharjoituksia tunneilla ja lähiopetuskertojen väleissä. Lisäksi jokainen opiskelija laatii itselleen henkilökohtaisen asiakasosaamisen kehittymissuunnitelman.

Oppimisympäristö

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia oppimisympäristöjä luokkamuotoisesta lähiopetuksesta projektioppimiseen ja asiantuntijatilaisuuksista ja -tapahtumista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,67 h, eli 5 op kokonaisuus edellyttää n. 133 h opiskelijan työtä. Se jakautuu lähiopetuksen (n. 50 h), ryhmätyöskentelyn (n. 50 h) ja itsenäisen työskentelyn ja tiedonhankinnan (n. 33 h) kesken.

Sisältö

Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa
- kehittyä asiakaspalvelijana
- hankkia asiakastietoa
Tällä opintojaksolla pääset kehittämään omaa palveluosaamistasi mm. käytännön simulaatioharjoittein ja teoriatiedon avulla. Opintojaksolla perehdytään palvelun laatuun ja kuinka kehittää onnistuneesti monikanavaista palvelua. Opintojaksolla yhdistetään käytännön kokemus ja teoriatieto palvelusta.

Arviointimenetelmät

Opintojaksoon kuuluu kolme tehtäväosuutta:
- Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen
- Tuntiharjoitukset projektityöskentelyn tukena
- Palvelukehitysprojekti toimeksiantajalle; tiedonhankinta, kehitysprosessi, työskentely Trello-alustalla, kokeilut ja testaaminen, konseptikuvaus sekä esitys 13.5.
- Väli- ja loppu- sekä itse- ja vertaisarvioinnit
Arvioinnin kohteet:
A) Tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen,
B) Taidollinen osaaminen ja
C) Vastuullisuus ja ryhmä- ja johtamisosaaminen.
Arvioinnin perusteena käytetään projektiin liittyen 70% prosessiarviointia ja 30% lopputulosarviointia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu projektityöskentelyyn eikä siihen liittyvään tiedonhankintaan ja työkalujen soveltamiseen. Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä hyväksytysti. Opiskelijalla on huomattavia vaikeuksia yhdistää opintojakson teemoja, malleja ja sisältöjä omaan palvelukehitysprojektiin.
Arviointikriteerit - taso 1 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa etsiä aihepiiriin sopivaa tietoa Opiskelija osaa soveltaa tietoa ja työkaluja omaan palvelukehitysprojektiin Opiskelija osaa tunnistaa olennaisia malleja ja sisältöjä yksittäisistä teemoista palvelukehitystyön tukena. Kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti.
Arviointikriteerit - taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa perustella eri tietolähteiden sopivuutta Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri työkalujen soveltuvuutta eri palvelukehitystilanteissa Opiskelija osaa tuottaa palvelukehittämiseen liittyvää tietoa omassa projektissaan Kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti.
Arviointikriteerit - taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida kriittiseseti eri tietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida eri työkalujen toimivuutta eri palvelukehitystilanteissa Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida palvelukehittämiseen liittyvää tietoa omassa projektissaan. Kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti.