Siirry suoraan sisältöön

Kuluttajakäyttäytymisen muutokset (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00BI43-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Jussi Mozo

Ryhmät

  • 04HTO19
    Täydentävä osaaminen AMK 2019-2020, Liiketalouden ja matkailun ala, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia asiakkaita
- toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa palveluiden markkinatilanteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus toteutetaan puoliksi opettajavetoisesti ja puoliksi pienryhmätyöskentelynä, jonka avulla pystyt tsemppaamaan omaa itsenäistä kurssisuoritustasi (kurssin arviointi perustuu 100% itsenäiseen suorittamiseen jota tuetaan tunneilla tehtävillä pienryhmätöillä ja harjoitteilla). Aikaisempien toteutusten opiskelijapalautteiden perusteella saat parhaiten irti kurssista, mikäli pystyt järjestämään itsesi tunneille. Kurssin suorittaminen myös osittain tai jopa kokonaan etänä kuitenkin onnistuu, mutta sitä ei suositella.
Kurssin aikana laaditaan neljä suppeaa kirjallista harjoitustyötä, jotka vertaisarvioidaan. Tehdyistä harjoitustöistä laaditaan lopuksi reflektoiva yhteenveto, jonka arvioi opettaja.
Tähän opintojaksoon liittyy kontaktiopetusta sekä ryhmässä tehtävä palvelunkehitysprojekti. Projektiaihe valitaan annettujen aiheiden joukosta opintojakson alussa.
Tämä opintojakso on osa laajempaa palvelun kehitysprojektia eli Projektikevättä. Et voi suorittaa ainoastaan tätä opintojaksoa vaan sinun pitää suorittaa vähintään toinen Projektikevään moduuli, johon kuuluvat opintojaksot Palvelukonseptit, Kuluttajakäyttäytymisen muutokset ja Asiakaspalveluosaaminen. Tässä tietopainotteisessa moduulissa keskitytään onnistuneen palvelun osa-alueisiin. Tämän moduulin lisäksi suositellaan suoritettavaksi myös Projektikevääseen kuuluvaa palvelun kehittämiseen keskittyvää moduulia, johon kuuluu opintojaksot Palvelun konseptointi, Differointi - kilpailuetua erilaistamalla sekä Massaräätälöinti ja käyttälähtöisyys.
Projektikevät tarjoaa viisi erilaista palvelunkehitysprojektia. Projektit esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ma 13.1. Tämä kerran aikana saat esittää omat toiveesi projekteista, joissa tahtoisit olla mukana. Opiskelijoiden toiveiden perusteella muodostetaan projektiryhmät kevään ajaksi. Siksi on tärkeää, että olet mukana ensimmäisellä kontaktikerralla.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus lukujärjestykseen merkittyinä aikoina + reppu.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sähköinen materiaali joka jaetaan kurssin Reppusivulla neljässä, teemojen mukaan ryhmitellyssä materiaalipaketissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opiskelijapalautteiden perusteella saat parhaiten irti kurssista, mikäli pystyt järjestämään itsesi tunneille. Kurssin suorittaminen myös osittain tai jopa kokonaan etänä kuitenkin onnistuu, mutta sitä ei suositella varsinkaan silloin, jos olet toteuttamassa palvelunkehitysprojektia osana ryhmää projektikeväässä.

Projektikeväässä on tarjolla opiskelijoille viisi erilaista projektia. Mukana olevat toimeksiantajat ovat Kemppi Oy, Zonta, Suomi taskussa Oy ja kaksi myöhemmin varmistuvaa projektia. Opiskelija esittää toiveensa projekteista, joissa tahtoisi olla mukana. Näiden toiveiden perusteella muodostetaan projektiryhmät, jotka työskentelevät projektin parissa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Oppimisympäristö

Virtuaali 70%
Luokka 30%

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133h.

Sisältö

Tällä kurssilla perehdyt B2B- ja B2C-ostopäätösprosesseihin sekä niihin liittyviin psykologisiin ja sosiaalisiin tekijöihin, erityisesti B2C-näkökulmasta.Kurssin teemoja ovat:
- havaitsemiseen
- oppimiseen
- asenteen muodostumiseen sekä
- tuotemerkin tai toimittajan valintaan liittyvät tekijät.
Päätavoitteena kurssilla on oppia ymmärtämään, että kun kuluttaminen muuttuu, niin mitä se merkitsee myynnin ja markkinoinnin näkökulmista ja miten muutoksen tulisi näyttäytyä omassa toiminnassa.
Mikä muuttuu? No ainakin
ajankäyttö
odotukset
tarjonnan määrä (vaikeuttaa erottumista)
somen rooli kasvaa
lisääntyvä vaade läpinäkyvyydelle
lisääntyvä vaade kestäville arvoille
kommunikaation monimuotoistuminen
elämyksellisyys
ennustettavuus
saatavuus
vaihtoehdot
ja
ja
ja...

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Vertaisarviointi 50
Opiskelijan itsearviointi 30%
Opettajan arviointi 20%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanan verran

Arviointiasteikko

1-5