Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskokemuksen ja kannattavuuden johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00BC97-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailuliiketoiminnan koulutus (2016, 2017, 2018, 2019)

Opettaja

  • Jussi Mozo

Ryhmät

  • 04MATK19S
    Matkailuliiketoiminnan koulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa käyttää eri kanavia ja keinoja ja huomioida eri kohderyhmät myynnissä ja markkinoinnissa
- osaa johtaa asiakaskokemusta
- osaa hinnoitella vapaa-ajan palveluita
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti palvelukehittämistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan modulaarisesti yhdessä kahden muun Vapaa-ajan liiketoiminnan kehittämisprojekti -moduuliin (15 op) kuuluvan opintojakson kanssa. Opiskelija valitsee myös opintojaksot LI00BJ87 Development of digital tourism services ja LI00BJ88 Responsible tourism and hospitality business. Opetus on kytketty laajaan toimeksiantoprojektiin.

Kurssitoteutus ja arviointi perustuvat teoriaosuuksien (30%) itsenäiseen suorittamiseen ja teorian soveltamisen tiimin kehittämisprojektissa (70%).

Teoriaosuudet:
Kurssin aikana laaditaan kolme ohjattuun prosessikirjoittamiseen pohjautuvaa kirjallista tehtävää kahden viikon välein, jotka pohjautuvat opettajan ilmoittamiin sähköisiin materiaaleihin.

Opintojaksoon kuuluu lisäksi kaksi itsenäisesti tehtävää verkkotenttiä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.

Toiminnallinen osuus:
Aktiivinen osallistuminen kehittämisprojektiin ja sitä tuntevaan tuntityöskentelyyn, joka toteutetaan osittain tiimeissä.

Ajoitus ja läsnäolo

Tutustuminen 31.8. – 5.9. omatoimisesti etukäteismateriaaliin (kehittämisprojektin tiiimityöskentelyssä hyödynnettävä Scrum-projektinhallintamenetelmä ja Trello-verkkoympäristö, jossa projektinhallinta toteutetaan), josta on verkkotentti ennen ensimmäistä lähikertaa. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty/uusittava. Hyväksytty tentti varmistaa, että tiimin jäsenillä on riittävä tietopohja projektinhallista (varmistetaan, että kehittämisprojekti käynnistyy jouhevasti).

Opintojakson kontaktikerrat ajoittuvat joka toinen tiistai-aamu aikavälillä 8.9. – 24.11 (pl. vko 43).
Tilaisuuksissa työskennellään myös tiimeinä, minkä vuoksi opiskelijoiden läsnäolo on oleellista.

Projektisyksyssä onnistuminen edellyttää sitoutumista työskentelyyn tiiminä ja yksilönä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sähköinen oppimateriaali ilmoitetaan vaiheittain kurssin edetessä (työskentely toteututetaan vaiheittain).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja. Ei yksilö- tai omia projekteja.

Työelämäyhteistyö

Toimeksiantoprojekti perustuu projektioppimiseen.

Oppimisympäristö

Kampuksella tapahtuva luokkamuotoinen opetus, joka on kytketty aitoon työelämäprojektiin.
Verkko.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tehtävinä ovat:
- 2 verkkotenttiä (hyväksytty/täydennettävä) 5%
- tiimityöskentely luokassa ja Trello-alustalla 20%
- palvelukehitysprojektissa suoriutuminen 40%
- 3 ohjattua kirjallista työtä ja näistä laaditttava yhteenveto 30%
- 9 vertaisarviointia + oman työskentelyn itsearviointi hyödnyntäen valmista arviointimatriisia 5%

Sisältö

Asiakaskokemuksen ja kannattavuuden johtamista voidaan tarkastella useasta näkökulmasta.

Tässä toteutuksessa näkökulma on se, että alihankkijan kannattavuuden nähdään olevan vahvasti kytköksessä paitsi projektitoimeksiantajan asiakaskokemukseen (ulkoinen tehokkuus / asiakasnäkökulma) myös projektitiimin toiminnan tarkoituksenmukaisuuteen (sisäinen kustannustehokkuus).

Opintojakso tukee restonomiopiskelijoiden toimeksiannosta laadittavaa palvelukehittämisprojektia Trello-alustalla sovellettavan Scrum-projektinhallintaviitekehyksen sekä asiakaskohtaamisosaamiseen, tiimityöskentelyyn ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyvän teoriaopetuksen ja työkalujen kautta ja avulla.

Projektin dokumentaatio toteutuu automaattisesti Trello-alustalla.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

1. vuoden restonomi- tai vastaavat opinnot

Arviointimenetelmät

Vapaa-ajan liiketoiminnan ja palveluiden kehittämisprojektin ja siihen kytkettävien opintojaksojen arviointi perustuu 70-prosenttisesti prosessiarviointiin ja 30-prosenttisesti lopputulosarviointiin.

Opintojaksoon kuuluu liäksi kaksi verkkotenttiä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä. Kurssin alussa pidettävän ensimmäisen verkkotentin (Scrum Guide -opas ja Trello-info) läpäisyraja on 70% pisteistä.

Lisäksi kurssin aikana toteutetaan kolme tiimien projektityöskentelyä (painotus numeerisessa arvioinnissa 70%) tukevaa itsenäisesti laadittavaa itse- ja vertaisarvioitavaa kirjallista työtä, joita työstetään itsenäisesti verkossa- sekä ohjatusti kontaktitunneilla. Lopuksi opettaja arvioi ja antaa henkilökohtaisen palautteen kirjallisista töistä laaditusta yhteenvedosta (painotus numeerisessa arvioinnissa 30%).
.
Matkailuliiketoiminnan restonomiopiskelijoille tämä on pakollinen ydinosaamiseen kuuluva ammattiopintokokonaisuus.

Arvoinnin perusteina ovat opiskelijan a) tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen, b) taidollinen osaaminen sekä c) vastuullisuus-, ryhmätyö- ja itsensä johtamisosaaminen. Arviointimenetelminä ovat käytössä itse- ja vertaisarviointi, opettajan arviointi sekä toimeksiantajan arviointi.

Annetut tehtävät ja projekti tulee tehdä hyväksyttävästi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikehikosta johdettuna, käydään läpi kokonaisuutena opintojakson käynnistyessä. Opiskelija ei täytä tason 1 vaatimuksia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikehikosta johdettuna, käydään läpi kokonaisuutena opintojakson käynnistyessä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikehikosta johdettuna, käydään läpi kokonaisuutena opintojakson käynnistyessä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikehikosta johdettuna, käydään läpi kokonaisuutena opintojakson käynnistyessä.