Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BQ06-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.04.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK

Opettaja

  • Milla Mäkinen

Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät

  • YAMK Palvelumuotoilu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LABLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Lahti

Pienryhmät

  • YAMK Palvelumuotoilu

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida, kehittää, innovoida ja optimoida palveluja käyttäjätietoa hankkimalla, käyttäjäkokemusta mallintamalla ja erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä
- valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelujen muotoiluprosessia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusjakso toteutetaan etänä Zoomissa.

1. lähiopetuskerralla 7.4. käydään läpi palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus ja prosessi. Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset syntyvät ja miten niitä voi tutkia ja muotoilla.
• Välitehtävä: tutustuminen yleiseen palvelumuotoilun peruskirjallisuuteen.
2. lähiopetuskerralla 14.4. käydään läpi ja testataan palvelumuotoilun menetelmiä (empatiatyökalut)
• Välitehtävä: tutustuminen palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin.
3. lähiopetuskerralla 19.4. käydään läpi ja testataan palvelumuotoilun menetelmiä (yhteiskehittäminen, fasilitointi, protoilu ja kokeilut)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu
4. lähiopetuskerralla 26.4. käydään läpi ja testataan palvelumuotoilun menetelmiä (visualisointi ja kiteytykset)
• Välitehtävä: digityöpajan suunnittelu jatkuu
5. lähiopetuskerralla 3.5. testataan palvelumuotoilun menetelmiä tuottamalla suunnitellut digityöpajat ja arvioimalla ne yhdessä
• Välitehtävä: profiili/empatiakartta ja blueprint/palvelupolku tai business model kanvaasi
6. Lähiopetuskerralla 10.5. pitchataan konseptit

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 22.5. mennessä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Lähiopetuskerta 7.4. klo 12-18
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 14.4. klo 14-16
Välitehtävä
3. Lähiopetuskerta 19.4. klo 14-16
4. Lähiopetuskerta 26.4. klo 14-16
Välitehtävä
5. Lähiopetuskerta 3.5. klo 12-18
Välitehtävä
6. Lähiopetuskerta 10.5. klo 14-16

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 22.5. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä.

Palvelumuotoilun peruskirjallisuus: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = yhteensä 133 h

Lähiopetus 20 h
Välitehtävät 103 h
- Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen 21 h
- Palvelumuotoilun esimerkkeihin ja työkaluihin tutustuminen 21 h
- Menetelmien kokeileminen: miten voisimme -kysymysten muodostaminen, haastattelu, työpajasuunnittelu, profiilien ja blueprintien tai business model kanvaasin tuottaminen 61 h
Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä sekä tuotetaan palvelumuotoilulle tyypillisiä yhteenvetoja.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta ja prosessiajattelua

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta ja prosessiajattelua sekä menetelmiä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, prosessiajattelua ja menetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta palvelukonsepteja