Siirry suoraan sisältöön

Brändin rakentaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CI64-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

20.04.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Tiina Pernanen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023, Liiketoimintayksikkö

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa brändin merkityksen yrityksen kilpailu- ja taloudellisen menestyksen keinona
- kuvata brändin rakentamisprosessin eri vaiheet
- tulkita erilaisia keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä
- tehdä lähtökohta-analyysejä osana brändin rakentamisprosessia
- laatia brändin rakentamissuunnitelman

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä, resurssiluentoja (jotka tallennetaan relevantein osin), välitenttejä ja ryhmätyönä toteutettava brändin rakentamissuunnitelma.

Ajoitus ja läsnäolo

TimeEditin mukaan Zoomissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan suosittelema kirjallisuus Moodle-alustalla.

Työelämäyhteistyö

Case-yritykset.

Oppimisympäristö

Zoom ja Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- hahmottaa brändin merkityksen yrityksen kilpailu- ja taloudellisen menestyksen keinona
- kuvata brändin rakentamisprosessin eri vaiheet
- tehdä lähtökohta-analyysejä osana brändin rakentamisprosessia
- tulkita erilaisia keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä
- laatia brändin rakentamissuunnitelman

Tämä opintojakso tukee opintojaksojen "Integroitu markkinointiviestintä" sekä "Sisällöntuotanto" -opintojaksoja.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Markkinoinnin peruskäsitteiden hallinta, esim. Asiakkuudet ja markkinointi -opintojakso.
Vaihtoehtoisesti Bergström, S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana e-kirjana kirjastosta.

Arviointimenetelmät

Opiskelija laatii ryhmätyönä kirjallisen brändin rakentamissuunnitelman. Kyseessä voi olla aloittelevan yrityksen brändin rakentamissuunnitelma tai jo olemassa olevan brändin kirkastamissuunnitelma. Lisäksi henkilökohtaisia välitenttejä. Arviointi 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse brändin rakentamiseen liittyvää käsitteistöä eikä prosesseja.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee brändin rakentamiseen liittyviä peruskäsitteitä ja tietää eri tilanteisiin soveltuvia ratkaisuja.

Opiskelija osallistuu ryhmätyöhön ja laatii alustavan brändin rakentamissuunnitelman. Tentit ja muut yksilötehtävät suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee brändin rakentamisprosessin vaiheet ja tekee lähtökohta-analyysejä osana prosessia. Opiskelija hyödyntää joitakin keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä.

Opiskelija pystyy luomaan toteuttamiskelpoisen suunnitelman tuotteen tai palvelun lanseeraamisen taustatueksi.

Opiskelija toimii ryhmän aktiivisena jäsenenä. Tentit ja muut yksilötehtävät suoritettu hyvin arvosanoin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää brändin merkityksen yrityksen kilpailu- ja taloudellisen menestyksen keinona. Hän hallitsee brändin rakentamisprosessin eri vaiheet ja tekee monipuolisia lähtökohta-analyysejä osana brändin prosessia. Opiskelija hyödyntää erilaisia keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä.

Opiskelija pystyy luomaan kokonaisvaltaisen, toteuttamiskelpoisen suunnitelman tuotteen tai palvelun lanseeraamisen taustatueksi.

Opiskelija toimii ryhmän innovatiivisena ja vastuullisena jäsenenä. Tentit ja muut yksilötehtävät suoritettu kiitettävin arvosanoin.