Siirry suoraan sisältöön

Vieraanvaraisuusalan innovaatioiden kaupallistaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CB10-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 10.12.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Minna Ulmala
  • Hanna-Mari Karhinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjaukset&työskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLTIMATLI20S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 20S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot
  • Tiimityöskentely
  • Ohjaukset&työskentely
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- tuotteistaa palvelun
- kuvata innovaatioiden kaupallistamisen prosessina

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennoitsijat ovat sopineet projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille viikolla 36. Opintojaksolla (ja moduulissa) käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa ma 6.9.2021 klo 12 verkossapidettävällä johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan viikolla 49. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille viikolla 36 ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Osa toteutetaan M19ssa ja osa verkossa. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.

Työelämäyhteistyö

Projekteilla autenttiset toimeksiantajat

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Opintojakso (ja moduuli) perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät kerran viikossa M19-kampuksella ja järjestetään kasvokkaisia ohjaustapaamisia luennoitsijan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 270h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.

Sisältö

Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson AL00CB11-3002 Kannattavuus ja hinnoittelu (4op).

Opintojakso tulee erityiseti matkailu- ja tapahtumaalan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson AL00CB11-3002 Kannattavuus ja hinnoittelu (4op).

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa