Vieraanvaraisuusalan innovaatioiden kaupallistaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CB10-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
06.09.2021 - 10.12.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Minna Ulmala
- Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaukset&työskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI20SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Tiimityöskentely
- Ohjaukset&työskentely
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- tuotteistaa palvelun
- kuvata innovaatioiden kaupallistamisen prosessina
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennoitsijat ovat sopineet projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille viikolla 36. Opintojaksolla (ja moduulissa) käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ma 6.9.2021 klo 12 verkossapidettävällä johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan viikolla 49. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille viikolla 36 ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Osa toteutetaan M19ssa ja osa verkossa. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.
Työelämäyhteistyö
Projekteilla autenttiset toimeksiantajat
Uusintamahdollisuudet
-
Oppimisympäristö
Opintojakso (ja moduuli) perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät kerran viikossa M19-kampuksella ja järjestetään kasvokkaisia ohjaustapaamisia luennoitsijan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 270h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.
Sisältö
Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson AL00CB11-3002 Kannattavuus ja hinnoittelu (4op).
Opintojakso tulee erityiseti matkailu- ja tapahtumaalan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson AL00CB11-3002 Kannattavuus ja hinnoittelu (4op).
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa