Siirry suoraan sisältöön

Menestyvä liiketoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00BV25-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

14.01.2021 - 28.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus

Opettaja

  • Sari Suominen

Opetusryhmät

  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 04HLII
    Monimuoto- tai verkko-opetus, Liiketalouden ja matkailun ala
  • LLTILIL20SV
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 20SV Lahti

Pienryhmät

  • Info
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida markkina- ja kilpailutilannetta
- tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia
- suunnitella ja havainnollistaa erottuvaa liiketoimintaa
- osaa huomioda asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden liiketoiminnan suunnittelussa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

100% verkkototeutus. Osallistujien maksimimäärä on 50, etusija liiketoimintayksikön monimuoto-opiskelijoilla (ryhmätunnus LLTILIL20SV). Opintojakso sisältää eri tavoin toteutettuja asiantuntijapuheenvuoroja/-kirjoituksia, tiedon etsintää sekä kontaktointia sidosryhmiin, esimerkiksi alan yrittäjiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin. Mukana on sekä yksilö- että ryhmätyöskentelyä. Kurssilla hyödynnetään yhteistyömahdollisuudet Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n ja Startup Centerin kanssa.

Ajoitus ja läsnäolo

Aloitusinfo XX: sukellus aiheeseen, tehtävät ja suoritustavat
Verkkoklinikka XX: harjoitustyön ohjeistus
Yksilötehtävän palautus: XX
Verkkoklinikka XX: harjoitustyön ohjausta
Verkkoklinikka XX: ryhmäkohtaiset ohjaukset
Harjoitustyön ja siihen liittyvän esityksen palautus: XX
Vertaisarviointien palautus: XX

XX=päivämäärät ja kellonajat vahvistuvat
Tarkemmat tiedot tulevat Moodleen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa oleva sekä opiskelijoiden itsensä hankkima materiaali. Lisäksi voi olla Ladecin ja Startup Centerin kautta tulevaa materiaalia. Suositeltavat oppaat:
1. Perustamisopas alkavalle yrittäjälle, https://www.uusyrityskeskus.fi/tyokalupakki/perustamisopas-alkavalle-yrittajalle/
2. Yritystulkki, https://www.yritystulkki.fi/fi/alue/ladec/
3. Suomi.fi/Yrityksen perustajalle, https://www.suomi.fi/yritykselle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös toimimalla omassa yrityksessä tai opiskelijoiden osuuskunnassa. Tarkemmasta sisällöstä sovitaan silloin erikseen.

Työelämäyhteistyö

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Startup Center, yrittäjä- ja yritysyhteydet, potentiaaliset asiakkaat, Business Events Lahti

Oppimisympäristö

Moodle, korkeakouluyhteisö, työelämä

Sisältö

Liiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen
Markkina- ja kilpailutilanteen arviointi
Liiketoiminnan suunnittelu, asiakas- ja käyttäjälähtöisyys
Verkostot ja yhteistyö

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointia suoritetaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin sekä annettuihin ohjeisiin ja aikatauluihin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia. Hän osaa kehittää arvoja tuottavia tuotteita ja palveluita toiminta-alueensa markkinat ja kilpailutilanne huomioiden. Hän osaa huomioida asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden liiketoiminnan suunnittelussa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia. Hän osaa kehittää arvoja tuottavia tuotteita ja palveluita toiminta-alueensa markkinat ja kilpailutilanne huomioiden. Hän osaa huomioida asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden liiketoiminnan suunnittelussa. Hän osaa myös arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia sekä rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia. Hän osaa kehittää arvoja tuottavia tuotteita ja palveluita toiminta-alueensa markkinat ja kilpailutilanne huomioiden. Hän osaa huomioida asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden liiketoiminnan suunnittelussa. Hän osaa myös arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia sekä rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia. Lisäksi opiskelija osaa arvioida ja kehittää yrityksen toimintaa.