Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YY00CL94-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

28.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (2021, 2022)

Opettaja

  • Pirjo Vaittinen
  • Aki Rintala

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYKL21S
    Kliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 21S Lappeenranta
  • HLPRYHYJO21S
    Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 21S Lappeenranta
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita
- hallita tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskelu tapahtuu kokonaisuudessaan verkossa (= 100 % verkkototeutus).

Opintojakson alussa on lukujärjestykseen 28.8. merkitty orientaatioinfo opintojakson suorittamisesta.

Opintojaksolla on useita harjoitus- ja oppimistehtäviä, jotka tehdään joko yksin tai pienryhmissä. Näiden tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä 28.8. - 31.12.2021. Opintojakson oppimis- ja harjoitustehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä opintojakson Moodle -pohjalla

28.8. klo XX on opintojakson suoritusinfo + ensimmäisen moduulin esittely. Tähän tilaisuuteen osallistuminen ei ole edellytys opintojakson suoritukselle.

Opintojaksolla on myös 3 ZOOMin kautta toteutettavaa webinaaria (perjantai klo 14-16), joihin osallistuminen on suositeltavaa. Webinaarit nauhoitetaan ja nauhoite löytyy opintojakson Moodlesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Oppiminen tapahtuu Moodle -oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (eli 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat oppimis- ja harjoitustehtävät.

Sisältö

1 Tutkimusprosessi
- Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
- Tieteellinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittäminen
- Tutkimus-ja kehitäämisprosessi
- Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimuksen etiikka

2 Laadullinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
- Tutkimuksen raportointi

3 Määrällinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
-Tutkimuksen raportointi

4 Kehittäminen ja innovointimenetelmät
- Kehittämis- ja innovointimenetelmiä
- Aineistojen käsittely
- Raportointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

0 = Opiskelija ei osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteitä, eikä ymmärrä tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen keskeisiä vaiheita. Opiskelija ei osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä eikä tulkita niistä saatuja tuloksia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1 = Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja soveltaa tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimusraportin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija hallitsee saatujen tutkimustulosten tulkinnan ja raportoinnin sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset.