Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YTS0041-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

21.01.2022 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (2021, 2022)

Opettaja

  • Emilia Laapio-Rapi

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLPRYHRL21S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohto (YAMK) 21S Lappeenranta
  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLPRYHYJO21S
    Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 21S Lappeenranta
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa laajasti ja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäjälähtöisten palvelujen kehittämisessä

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella
pe 21.1.2022 klo 14.15-19.00 palvelumuotoilun perusteet
la 22.1.2022 klo 9.15- 14.00 palvelumuotoilun prosessit
pe 18.2.2022 klo 14.15-19.00 asiakasosallisuus

Lähiopetuskerroilla ei ole läsnäolovelvoitetta. Opiskelijan tulee kuitenkin osallistua kirjallisen ryhmätehtävän tekemiseen, vaikka ei osallistuisi lähiopetuskerroille. Ryhmätehtävän palautus moodleen 20.3.2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu Alma Media.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun businesskirja. Alma media.
Muu moodlessa jaettava materiaali.

Sisältö

Palvelumuotoilun perusteet
Palvelumuotoilun prosessi
Asiakasosallisuus palvelumuotoilussa

Arviointimenetelmät

Kirjallisen ryhmätyön tekeminen ja oman työapanoksen osoittaminen kirajllisessa työssä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut kirjallisen ryhmätyön toteuttamiseen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee palvelumuotoilun perusteet ja osaa kuvata ne perustasolla. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa kuvata prosessin eri vaiheet perustasolla. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia käytännön työelämäntilanteissa.
Opiskelja ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen palvelumuotoilussa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee palvelumuotoilun perusteet ja osaa kuvata ne kattavasti. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa kuvata prosessin eri vaiheet kattavsti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia useissa erilaisissa käytännön työelämäntilanteissa. Opiskelja ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen palvelumuotoilussa ja osaa soveltaa sitä erilaisiin asiakastilanteisiin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee palvelumuotoilun perusteet ja osaa kuvata ne erittäin kattavasti. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa kuvata prosessin eri vaiheet erittäin kattavasti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia useissa erilaisissa käytännön työelämäntilanteissa ja ehdottaa innovatiivisia soveltamistapoja. Opiskelja ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen palvelumuotoilussa ja osaa soveltaa sitä erilaisiin asiakastilanteisiin.