Siirry suoraan sisältöön

Software Engineering (4 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BH41-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

01.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikan ala (LAMK)

Toimipiste

Tekniikan ala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Minna Asplund

Ryhmät

  • 07TVT18K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 18K, Lahti
  • 07Z2HTVT18K
    Z2 aikaikkuna 07TVT18K

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the processes of software development
- describe the lifecycle of software products
- use UML to design, analyze and describe software products
- make software requirements and specification documents
- know the tools and principles of the software development process.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toimintaympäristönä toimii verkko-oppimisalusta Reppu sekä luokkatila.
Oppimismenetelminä käytetään sekä pakollisia että vapaaehtoisia ryhmä- ja yksilötöitä. Töihin kuuluu sekä suomen- että englanninkielisen materiaalin lukemista ja analysointia.
Opetuskieli on suomi.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintijaksolla on viikoittain kolme-neljä tuntia opetusta. Läsnäolo ei ole pakollinen, mutta suotava.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Repun kautta jaettava sekä tunneilla esitettävä materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erikseen sovittaessa näyttö.

Oppimisympäristö

Toimintaympäristönä toimii verkko-oppimisalusta Reppu sekä luokkatila.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteisiä tunteja on noin 45. Kokonaisajankäyttö opiskelijalle on mitoitettu keskimäärin 108 tunniksi.

Sisältö

Toteutuksessa käsitellään ohjelmistoprojektien erilaiset vaihejakomallit mukaanluettuna Scrum. Lisäksi käsitellään vaatimuksia sekä käyttäjätarinoita käyttäjälähtöisesti. Toteutuksessa pohditaan ohjelmistoprojektin aikatauluttamista työ- ja tuotelähtöisesti, sekä projektin onnistumisen/epäonnistumisen attribuutteja. Toteutuksessa käsitellään UML mallinnus, sivutaan ohjelmiston laatukäsitettä sekä paneudutaan tunnistettuihin huonon ohjelmoinnin piirteisiin.

Arviointimenetelmät

Ryhmä- ja yksilötöiden arviointi, sekä aktiivinen osallistuminen tunneilla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ohjelmistotuotannon ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa
- selvittää ohjelmistotuotantoon liittyvään toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- soveltaa monipuolisesti opittuja ohjelmistotuotannon tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ohjelmistotuotannon ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestiä ohjelmistotuotantoon liittyvistä asioista asiantuntijoiden ja eiasiantuntijoiden kanssa
- esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja ohjelmistotuotantoon liittyviin tilanteisiin
- valita ohjelmistotuotannon eri toimintoihin soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustella valintansa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ohjelmistotuotannon ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- valita, yhdistellä ja kehittää ohjelmistotuotantoon liittyvään toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja