Siirry suoraan sisältöön

Sovellusprojekti (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BH35-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

02.09.2019 - 13.12.2019

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikan ala (LAMK)

Toimipiste

Tekniikan ala

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Timo Turunen
  • Teemu Parkkinen
  • Olli Koskimaa

Ryhmät

  • 07TVT18S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 18S, Lahti
  • 07Z2HTVT18S
    Z2 aikaikkuna 07TVT18S
  • 07EXC19KS1
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 2019, pitkät vaihdot, tekniikka
  • 07EXC19KS2
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 2019, pitkät vaihdot, tietotekniikka

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja soveltaa sitä sovellusprojektityön ratkaisemiseksi
- analysoida asiakkaan ongelmia ja tehdä analyysin perusteella projektisuunnitelman
- suunnitella ja toteuttaa tietovarastoja hyödyntävän ohjelmistoprojektin
- hyödyntää ohjelmankehitysympäristön ominaisuuksia projektin toteutuksessa
- toimia sekä itsenäisesti että ryhmän aktiivisena jäsenenä projektille asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
- toimia yksin ja projektiryhmän jäsenenä projektin tavoitteiden mukaan
- tarkastella projektia projektipäällikön ja ohjausryhmän näkökulmista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskelijat jakautuvat 4-5 hengen ryhmiin.
Ryhmien projektit, jotka sisältävät Unity-peliohjelmointia, c#-ohjelmistokehitystä sekä sql-tietokannan suunnittelua ja toteutusta, sovitaan opintojakson alussa.
Projektiryhmät toimivat itseohjautuvasti scrum-menetelmää soveltaen ja projektin aikatauluttaen.
Projekteille on varattu yhteistä aikaa perjantaisin alkaen 1.11.2019, jolloin myös esitykset ja kokoukset toteutetaan.
Projektin messuesittely toteutetaan yhtä aikaa kaikkien ryhmien kanssa joulukuun toiseksi viimeisellä työviikolla.
Tuotokset ja dokumentaatiot täytyy olla tehty opintojakson loppuun mennessä.
Englannin tunneilla pohjustetaan mm. kokousviestintää ja dokumentaation laatimista.
Projektit toteutetaan byod-periaatteella.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa syksyn vapaajakson jälkeen. Opintojaksolla on opettajajohtoista ohjausta 4 tuntia viikossa ja lisäksi varattua työskentelyaikaa kaksi kertaa kaksi tuntia viikossa seitsemän viikon ajan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla esitettävä materiaali ja projektiryhmien itse hakema materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erikseen sovittaessa näyttö.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Oppimisympäristö

Tehtävät ja ohjeet ovat reppu-ympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opettajajohtoisia tunteja on 28 ja opiskelijoiden yhteistyötunteja on 28. Kokonaisajankäyttö opiskelijoille on mitoitettu keskimäärin 80 tunniksi.

Sisältö

Unity-peliohjelmointia, c#-ohjelmistokehitystä sekä sql-tietokannan suunnittelua ja toteutusta projektiryhmissä tehtyinä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ohjelmoinnin ja projektityöskentelyn perusosaaminen.

Arviointimenetelmät

Projektin kieli on englanti.
Sekä ammattiaineen että kielen opettajat arvioivat suoritukset:
Aloitusvideoesitys (projektisuunnitelma)
Sprint transition meeting (sprintin vaihtokokous)
Messuesittely (ryhmän tuotoksen esittely: posteri, audiovisuaalinen esitys, asiakkaille asittely)
Dokumentaatio (Projektisuunnitelma, kokouksen esityslista ja muistio, tuotoksen tekninen dokumentaatio)
Tuotos
Ryhmätyöskentely
Vertaisarviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- kuvata tuotteen lähtökohdat ja suunnitteluperiaatteet (B3)
- toteuttaa tuotteen opittujen tekniikoiden mukaan (B1)
- toimia projektiryhmän jäsenenä (C1)
- esittää ja dokumentoida tuotteen sovittujen periaatteiden mukaisesti (A1)

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- määritellä tuotteen lähtökohdat ja suunnitteluperiaatteet asiakastarpeiden mukaisesti
- soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita tuotteen toteuttamisessa
- toimia tavoitteellisesti projektiryhmän jäsenenä
- esittää ja dokumentoida tuotteen johdonmukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- määritellä ja vertailla vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakastarpeiden mukaisesti
- valita toimintaan sopivia tekniikoita perustellusti
- organisoida ryhmän toimintaa
- esittää ja dokumentoida tuotteen asiantuntevasti