Ympäristöprojekti (3 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BG84-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
20.01.2020 - 10.04.2020
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
Opettaja
- Pia Haapea
- Mervi Pulkkinen
Ryhmät
-
07EYT19SEnergia- ja ympäristötekniikan koulutus 19S, Lahti
-
07Z1HEYT19SZ1 aikaikkuna EYT19S
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa projektinhallintaan liittyviä toimintaperiaatteita ja työskennellä vastuullisena projektitiimin jäsenenä ympäristöalan kehittämisprojektissa
- soveltaa erilaisia tiedonhankintaan ja käsittelyyn liittyviä menetelmiä
- valita toimeksiantoon parhaiten soveltuvat kehittämismenetelmät ja toimenpiteet
- raportoida ja esittää projektin tulokset ohjeistuksen mukaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Osallistuminen seminaareihin, kirjallisuuskatsaus, tutkimussuunnitelman teko, projektityöskentely, seminaariesitykset, raportointi ja reflektointi. Opintojakson tarkempi aikataulu annetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla. Projektiaiheet esitellään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta opiskelijat pääsevät heti soveltamaan erilaisia opintojaksolla opittavia projektinhallintamentelmiä niiden toteuttamisessa. Lähiopetusta on alkuvaiheessa n. 4 h/vko. Tämän jälkeen opiskelijat toteuttavat projektia tiimeissä sovitun aikataulun mukaisesti. Ryhmät tapaavat ohjaajia ja toimeksiantajia sovitusti.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa heti lukukauden alussa ja jatkuu huhtikuun loppuun. Opiskelijan läsnäolo lähiopetustunneilla on suotavaa. Opiskelijan on osallistuttava aktiivisesti tiimin kanssa sovittuihin tehtäviin ja tapaamisiin
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Aiheeseen kuuluva kirjallisuus. Pääosa muusta materiaalista jaetaan opintojakson reppusivuilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Ympäristöprojektit ovat pääosin työelämän kautta tulleita toimeksiantoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä
Oppimisympäristö
Lähiopetus (Niemen kampus) ja itsenäinen/ryhmätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laskennallinen keskimäärinen kuormitus on 81 h. Tästä kontaktiopetuksen osuus on noin 20 h.
Sisältö
Opit alakohtaisen tiedon lisäksi tiedonhankintaa, tiedon soveltamista ja raportointia työelämälähtöisissä kehitysprojekteissa. Opit myös projektin hallintaan liittyviä osa-alueita, sekä johtamis- ja ryhmätyötaitoja.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edeltäviä osaamisvaatimuksia
Arviointimenetelmät
Opintojakson arviointi, jokainen opintojakso/projekti arvioidaan seuraavien kriteerien mukaisesti:
- kirjallisuuskatsaus 20 % arvosanasta
- tutkimussuunnitelma 20 % arvosanasta
- prosessi 20 % arvosanasta
- loppuraportti 30 % arvosanasta
- esitykset ja arviointi 10 % arvosanasta
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei vastaa sille asetettuja arviointikriteereitä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa erilaisista tietolähteistä
- käyttää aihealueeseensa liittyviä ammattikäsitteitä
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtävänannon mukaisesti
- toimia ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä aihealueeseen liittyvää tietoa monipuolisesti sekä rajata tiedon tarpeen
- selvittää kehittämisprojektin lähtökohdat ja laatia tutkimussuunnitelman
- huomioida toimeksiantajan toiveet ja siihen liittyvät muut sidosryhmät
- soveltaa monipuolisesti projektin hallintaan liittyviä tekniikoita
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa monipuolisesti televanteista tietolähteistä ja perustella tietolähteiden valinnan
- esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja kehittämisprojektin haasteisiin, sekä vertailla erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja
- valita projektiin soveltuvia tekniikoita ja malleja sekä perustella valintansa
- huomioida työelämälähtöisten kehittämisprojektien kohderyhmät
- organisoida ryhmän toimintaa