Siirry suoraan sisältöön

Ympäristöprojekti (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BG84-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

20.01.2020 - 10.04.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)

Opettaja

  • Pia Haapea
  • Mervi Pulkkinen

Ryhmät

  • 07EYT19S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 19S, Lahti
  • 07Z1HEYT19S
    Z1 aikaikkuna EYT19S

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa projektinhallintaan liittyviä toimintaperiaatteita ja työskennellä vastuullisena projektitiimin jäsenenä ympäristöalan kehittämisprojektissa
- soveltaa erilaisia tiedonhankintaan ja käsittelyyn liittyviä menetelmiä
- valita toimeksiantoon parhaiten soveltuvat kehittämismenetelmät ja toimenpiteet
- raportoida ja esittää projektin tulokset ohjeistuksen mukaisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osallistuminen seminaareihin, kirjallisuuskatsaus, tutkimussuunnitelman teko, projektityöskentely, seminaariesitykset, raportointi ja reflektointi. Opintojakson tarkempi aikataulu annetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla. Projektiaiheet esitellään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta opiskelijat pääsevät heti soveltamaan erilaisia opintojaksolla opittavia projektinhallintamentelmiä niiden toteuttamisessa. Lähiopetusta on alkuvaiheessa n. 4 h/vko. Tämän jälkeen opiskelijat toteuttavat projektia tiimeissä sovitun aikataulun mukaisesti. Ryhmät tapaavat ohjaajia ja toimeksiantajia sovitusti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa heti lukukauden alussa ja jatkuu huhtikuun loppuun. Opiskelijan läsnäolo lähiopetustunneilla on suotavaa. Opiskelijan on osallistuttava aktiivisesti tiimin kanssa sovittuihin tehtäviin ja tapaamisiin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Aiheeseen kuuluva kirjallisuus. Pääosa muusta materiaalista jaetaan opintojakson reppusivuilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Ympäristöprojektit ovat pääosin työelämän kautta tulleita toimeksiantoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä

Oppimisympäristö

Lähiopetus (Niemen kampus) ja itsenäinen/ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laskennallinen keskimäärinen kuormitus on 81 h. Tästä kontaktiopetuksen osuus on noin 20 h.

Sisältö

Opit alakohtaisen tiedon lisäksi tiedonhankintaa, tiedon soveltamista ja raportointia työelämälähtöisissä kehitysprojekteissa. Opit myös projektin hallintaan liittyviä osa-alueita, sekä johtamis- ja ryhmätyötaitoja.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltäviä osaamisvaatimuksia

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi, jokainen opintojakso/projekti arvioidaan seuraavien kriteerien mukaisesti:
- kirjallisuuskatsaus 20 % arvosanasta
- tutkimussuunnitelma 20 % arvosanasta
- prosessi 20 % arvosanasta
- loppuraportti 30 % arvosanasta
- esitykset ja arviointi 10 % arvosanasta

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei vastaa sille asetettuja arviointikriteereitä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa erilaisista tietolähteistä
- käyttää aihealueeseensa liittyviä ammattikäsitteitä
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtävänannon mukaisesti
- toimia ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä aihealueeseen liittyvää tietoa monipuolisesti sekä rajata tiedon tarpeen
- selvittää kehittämisprojektin lähtökohdat ja laatia tutkimussuunnitelman
- huomioida toimeksiantajan toiveet ja siihen liittyvät muut sidosryhmät
- soveltaa monipuolisesti projektin hallintaan liittyviä tekniikoita
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa monipuolisesti televanteista tietolähteistä ja perustella tietolähteiden valinnan
- esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja kehittämisprojektin haasteisiin, sekä vertailla erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja
- valita projektiin soveltuvia tekniikoita ja malleja sekä perustella valintansa
- huomioida työelämälähtöisten kehittämisprojektien kohderyhmät
- organisoida ryhmän toimintaa