Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO32-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

08.10.2019 - 01.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Raija Hovi-Pulsa

Ryhmät

  • 08YLPK19S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on kokonaan virtuaalinen
Opintojaksoon sisältyy:
- itsenäisestä työskentelyä
- ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä verkossa
- Omaan työalueseen liittyvä kehittämistehtävä, jonka voi tehdä yksin tai parin kanssa
-kehittämistehtävän ohjausta virtuaalisesti
-verkkoluento, jonka voi kuunnella reaaliajassa tai nauhalta

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso aukeaa repussa 8.10.2019 ja päättyy 3.12.2019.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti. Siihen sisältyy kaksi virtuaalista kehittämistehtävän ohjauskertaa, joihin voi halutessaan osallistua.
Opintojaksoon sisältyy verkkoluento, jonka voi kuunnella reaaliajassa tai nauhalta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa repussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukseen ei ole valinnaista suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

Tehtäviä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö (reppu) sekä työelämän oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on
-yksi laajempi kehittämistehtävä
-pienempi itsenäinen pohdintatehtävä
-edelliseen liittyvä verkkokeskustelu ja yhteinen tuotos pienryhmissä.
Kehittämistehtävän palautus on opintojakson päättyessä 3.12.2019.

Sisältö

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija 
 -osaa vahvistaa lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa asiantuntijatiedon rinnalla
- osaa kehittää ja edistää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia yhteistyösuhteita rakentaen
Opiskelija toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta vahvistavan kehittämistehtävän omaan työhönsä/työalueeseensa liittyen.
Opiskelija tarkastelee lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia huomoiden sekä arkiympäristöstä nousevan tiedon että asiantuntijatiedon.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteena ovat itsenäiset tai parityönä tehdyt kehittämistehtävät, sekä verkkokeskustelun ryhmätuotos.
Kehittämistehtävä arvioidaan numeerisesti, verkkokeskustelun ryhmätuotos hyväksytty-hylätty..

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii johdonmukaisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä perustelee tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää toimintaa omalla alallaan

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä tietolähteitä
- osaa kehittää lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää toimintaa hyödyllisiä aloja ylittäviä yhteistyösuhteita rakentaen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä omalla erityisellä asiantuntija-alueellaan
- osaa arvioida ja kehittää lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää strategista toimintaa