Monitoimijainen osallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BO32-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
08.10.2019 - 01.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan koulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Jaana Mantela
- Raija Hovi-Pulsa
Ryhmät
-
08YLPK19SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 19S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on kokonaan virtuaalinen
Opintojaksoon sisältyy:
- itsenäisestä työskentelyä
- ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä verkossa
- Omaan työalueseen liittyvä kehittämistehtävä, jonka voi tehdä yksin tai parin kanssa
-kehittämistehtävän ohjausta virtuaalisesti
-verkkoluento, jonka voi kuunnella reaaliajassa tai nauhalta
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso aukeaa repussa 8.10.2019 ja päättyy 3.12.2019.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti. Siihen sisältyy kaksi virtuaalista kehittämistehtävän ohjauskertaa, joihin voi halutessaan osallistua.
Opintojaksoon sisältyy verkkoluento, jonka voi kuunnella reaaliajassa tai nauhalta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa repussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukseen ei ole valinnaista suoritustapaa
Työelämäyhteistyö
Tehtäviä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (reppu) sekä työelämän oppimisympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on
-yksi laajempi kehittämistehtävä
-pienempi itsenäinen pohdintatehtävä
-edelliseen liittyvä verkkokeskustelu ja yhteinen tuotos pienryhmissä.
Kehittämistehtävän palautus on opintojakson päättyessä 3.12.2019.
Sisältö
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa vahvistaa lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa asiantuntijatiedon rinnalla
- osaa kehittää ja edistää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia yhteistyösuhteita rakentaen
Opiskelija toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta vahvistavan kehittämistehtävän omaan työhönsä/työalueeseensa liittyen.
Opiskelija tarkastelee lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia huomoiden sekä arkiympäristöstä nousevan tiedon että asiantuntijatiedon.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteena ovat itsenäiset tai parityönä tehdyt kehittämistehtävät, sekä verkkokeskustelun ryhmätuotos.
Kehittämistehtävä arvioidaan numeerisesti, verkkokeskustelun ryhmätuotos hyväksytty-hylätty..
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-etsii johdonmukaisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä perustelee tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää toimintaa omalla alallaan
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä tietolähteitä
- osaa kehittää lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää toimintaa hyödyllisiä aloja ylittäviä yhteistyösuhteita rakentaen
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä omalla erityisellä asiantuntija-alueellaan
- osaa arvioida ja kehittää lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää strategista toimintaa