Siirry suoraan sisältöön

Motorisen oppimisen ohjaus ja teknologia hyvinvointivalmennuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BJ08-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

04.02.2020 - 30.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Hanna Laine
  • Annamaija Id-Korhonen

Ryhmät

  • 08FYS19S
    Fysioterapeuttikoulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

- selittää motorisen oppimisen perusteet
- kuvata fyysisen harjoittelun ja terveysliikunnan perusteet
- suunnitella ja ohjata asiakkaille yksilöllistä tai ryhmälle tavoitteellista terveysliikuntaa
- käyttää hyvinvointivalmennuksen periaatteita asiakkaan ohjaamisessa
- käyttää innovatiivisia, teknologia- ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja hyvinvoinnin ohjaamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäistä ja verkko-opetusta. Opintojakso sisältää taitopajoja ja simulaatioharjoituksia, joihin valmistautuminen etukäteen. Hyvinvointianalyysimittaukset asiakkaille osana ATK Asiantuntijatyön työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämishanketta. .
Opintojakson suorittaminen vaatii annettujen tehtävien tekemistä aikataulussa.
Opiskelija täyttää Repussa olevan kurssipalautteen ja itsearvioinnin

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu 4.2.-30.4. Lähiopetuksessa läsnäolo 80 %.
Hyväksyttyyn suoritukseen edellytetään työpajoihin ja simulaatioharjoitukseen osallistumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

K. Kauranen. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen.
Muu materiaali ilmoitetaan kurssin alussa

Työelämäyhteistyö

Hyvinvointianalyysimittaukset toteutetaan osana ATK hanketta.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, lähitapaamiset, työpajat ja simulaatioharjoitukset.

Sisältö

Motorinen oppiminen, yksilön ja ryhmäliikunnan ohjaus, allasharjoittelu, harjoittelun perusperiaatteet, uni ja ravitsemus, asiakkaan ohjauksen työkalut ja teknologian käyttö asiakkaan ohjauksessa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävät opinnot:
Toiminnallinen anatomia ja fysiologia.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.
Liikkumisen ja toimintakyvyn perusteet.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät motorisen oppimisen soveltava tehtävä ja Hyvinvointianalyysiraportti arvioidaan numeerisesti (1-5). Muut annetut tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa käyttää perustellusti ja johdonmukaisesti motoriseen oppimiseen, ryhmäliikuntaan, terveyden edistämiseen ja ravitsemussuosituksiin liittyviä tietolähteitä ja ammattikäsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti ryhmäliikunnan ja terveyden edistämisen ohjauksen keinoja.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä, motorisen oppimisen, ryhmäliikunnan ohjaamisen, terveyden edistämisen, ravitsemussuositusten ja hyvinvointianalyysin tietoperustaan ja osaa käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija osaa ohjata yksilöä ja toimia ryhmäliikunnan ohjaajana ja käyttää terveyden edistämisen toimintatapoja osoittaen perehtyneensä kohderyhmään. Opiskelija osaa toimia asiakastilanteessa turvallisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää perustellusti ja johdonmukaisesti motoriseen oppimiseen, ryhmäliikuntaan, terveyden edistämiseen, ravitsemussuosituksiin ja hyvinvointianalyysiin ammattikäsitteitä. Opiskelija osaa erottaa arkitiedon tukitusta tiedosta.
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti yksilön ja ryhmäliikunnan ohjauksen sekä terveyden edistämisen toimintatapoja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija noudattaa noudattaa asiakastilanteissa turvallisuusohjeita

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin vaiheiden kautta ja käyttää perustellen ja luotettavuutta arvioiden motorista oppimista ja ryhmäliikuntaa sekä terveyden edistämistä, ravitsemussuosituksia ja hyvinvointianalyysiä koskevia tietolähteitä sekä lisäksi osaa arvioida niitä ja käyttää alan ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
Opiskelijaa osaa esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja sekä vertailla toimintaan liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja yksilö- ja ryhmäliikuntaohjauksesta sekä terveyden edistämisestä.
Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja toimia asiakastilanteissa turvallisuuden huomioiden kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti.
.