Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG29-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Taina Heininen-Reimi
  • Tuula Anneli Hyppönen

Ryhmät

  • 08SOS18M
    Sosionomikoulutus 18K, monimuotototeutus, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa päihteiden käyttöön ja mielenterveyteen liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja asenteita
- kuvata päihde-ja mielenterveysasiakkaiden ja heidän läheistensä toimintakykyä tukevaa työtä
- eritellä palvelujärjestelmää ja sen haasteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti SOS18KM tai tätä edeltävien ryhmien opiskelijoille, opetussuunnitelman etenemisen mukaisesti. Jos opintojaksolla on tilaa, opintojaksolle otetaan keväällä tai alkusyksystä 2020 valmistuvia opiskelijoita joilta puuttuu ao. opintojakso. Seuraava toteutus syksyllä 2020.
Opetusnmenetelmät:
Lähiopetus, moodle,NA/AA-käynti ( eivät näy lukujärjestyksessä), ryhmätyöskentely ja verkkotentti. Oppimisympäristönä myös HuuMa-hanke, kannabisinterventio jossa oppimisympäristönä lähialueen koulut ( toiminnallinen osio).

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu ajalle 30.1.-8.4.2020
Läsnäolosuositus lähiopetuksessa
HUOM! Toiminnallinen osio Puhutaan Kannabiksesta tulee sisältymään opintojaksoon, aikataulut tarkentuvat vuoden 2020 alussa.( HuuMa-hanke)
30.1. klo 13-15 opintojakson aloitus, läsnäolovelvoite
6.2. klo 9-12 lähiopetus
10.2. klo 9-12 lähiopetus
20.2. klo. 16.15-17.15 skypeohjaus
5.3.klo. 9-12 lähiopetus
6.3. klo 9-15 lähiopetus ( klo. 13-15 kannabisinterventio koulutus)
9.3. klo. 12-16 kokemusasiantuntijat, lähiopetus
26.3. klo 9-12 lähiopetus
2.4. klo 10-15 lähiopetus
Verkkotentti 7.-8.4.2020

HUOM!
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti SOS18KM tai tätä edeltävien ryhmien opiskelijoille, opetussuunnitelman etenemisen mukaisesti. Jos opintojaksolla on tilaa, opintojaksolle otetaan keväällä tai alkusyksystä 2020 valmistuvia opiskelijoita joilta puuttuu ao. opintojakso. Seuraava toteutus syksyllä 2020.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit tiedotetaan 30.1.2020 aloituksessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Työelämäyhteistyö

HuuMa-hanke
Ehyt ry.
Lahden kaupungin peruskoulut

Uusintamahdollisuudet

Aineistotentti verkossa 7.-8.4.2020

Oppimisympäristö

Lähiopetus, moodle, HuuMa-hanke ja itsenäinen ja pienryhmä työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja materiaalit 1op
Oppimistehtävät ( NA/AA, palvelujärjestelmätehtävä, toiminnallinen osio, kaunokirjallisuus, lainsäädäntötehtävä ja verkkotentti) 4op

Sisältö

Mielenterveys-ja päihdetyön palvelujärjestelmät, ennaltaehkäisevä työ, yleiset mt-häiriöt, traumat, kriisityö, addiktiot, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset, mielenterveys- ja päihdetyön yhteiskunnalliset kysymykset.

Arviointimenetelmät

Tentti 1-5/täydennettävä
Kirjallisuustehtävä 1-5/täydennettävä
Palvelujärjestelmät, NA/AA hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä eikä tenttiä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- toimia ammattialansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
-käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestiä ammatialansa asioista asintuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaan

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- käyttää ja/tai soveltaa ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa tilanteenmukaisesti