Mielenterveys- ja päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG29-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Taina Heininen-Reimi
- Tuula Anneli Hyppönen
Ryhmät
-
08SOS18MSosionomikoulutus 18K, monimuotototeutus, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa päihteiden käyttöön ja mielenterveyteen liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja asenteita
- kuvata päihde-ja mielenterveysasiakkaiden ja heidän läheistensä toimintakykyä tukevaa työtä
- eritellä palvelujärjestelmää ja sen haasteita
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti SOS18KM tai tätä edeltävien ryhmien opiskelijoille, opetussuunnitelman etenemisen mukaisesti. Jos opintojaksolla on tilaa, opintojaksolle otetaan keväällä tai alkusyksystä 2020 valmistuvia opiskelijoita joilta puuttuu ao. opintojakso. Seuraava toteutus syksyllä 2020.
Opetusnmenetelmät:
Lähiopetus, moodle,NA/AA-käynti ( eivät näy lukujärjestyksessä), ryhmätyöskentely ja verkkotentti. Oppimisympäristönä myös HuuMa-hanke, kannabisinterventio jossa oppimisympäristönä lähialueen koulut ( toiminnallinen osio).
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu ajalle 30.1.-8.4.2020
Läsnäolosuositus lähiopetuksessa
HUOM! Toiminnallinen osio Puhutaan Kannabiksesta tulee sisältymään opintojaksoon, aikataulut tarkentuvat vuoden 2020 alussa.( HuuMa-hanke)
30.1. klo 13-15 opintojakson aloitus, läsnäolovelvoite
6.2. klo 9-12 lähiopetus
10.2. klo 9-12 lähiopetus
20.2. klo. 16.15-17.15 skypeohjaus
5.3.klo. 9-12 lähiopetus
6.3. klo 9-15 lähiopetus ( klo. 13-15 kannabisinterventio koulutus)
9.3. klo. 12-16 kokemusasiantuntijat, lähiopetus
26.3. klo 9-12 lähiopetus
2.4. klo 10-15 lähiopetus
Verkkotentti 7.-8.4.2020
HUOM!
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti SOS18KM tai tätä edeltävien ryhmien opiskelijoille, opetussuunnitelman etenemisen mukaisesti. Jos opintojaksolla on tilaa, opintojaksolle otetaan keväällä tai alkusyksystä 2020 valmistuvia opiskelijoita joilta puuttuu ao. opintojakso. Seuraava toteutus syksyllä 2020.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit tiedotetaan 30.1.2020 aloituksessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Työelämäyhteistyö
HuuMa-hanke
Ehyt ry.
Lahden kaupungin peruskoulut
Uusintamahdollisuudet
Aineistotentti verkossa 7.-8.4.2020
Oppimisympäristö
Lähiopetus, moodle, HuuMa-hanke ja itsenäinen ja pienryhmä työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja materiaalit 1op
Oppimistehtävät ( NA/AA, palvelujärjestelmätehtävä, toiminnallinen osio, kaunokirjallisuus, lainsäädäntötehtävä ja verkkotentti) 4op
Sisältö
Mielenterveys-ja päihdetyön palvelujärjestelmät, ennaltaehkäisevä työ, yleiset mt-häiriöt, traumat, kriisityö, addiktiot, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset, mielenterveys- ja päihdetyön yhteiskunnalliset kysymykset.
Arviointimenetelmät
Tentti 1-5/täydennettävä
Kirjallisuustehtävä 1-5/täydennettävä
Palvelujärjestelmät, NA/AA hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä eikä tenttiä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- toimia ammattialansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
-käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestiä ammatialansa asioista asintuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaan
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- käyttää ja/tai soveltaa ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa tilanteenmukaisesti