Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisyys ja palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BO68-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

09.09.2019 - 05.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAMK)

Toimipiste

Muotoiluinstituutti (LAMK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 30

Koulutus

  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (2016-2020)

Opettaja

  • Mirja Kälviäinen
  • Mikko Rikala

Vastuuopettaja

Mirja Kälviäinen

Ryhmät

  • 05YMMU19S
    Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (YAMK) 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttäjälähtöisen kehittämisprosessin perusteet sekä menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa soveltaa käytäntöön palvelumuotoilun suunnittelu- ja analyysimenetelmiä
- osaa kehittää ja innovoida palveluja ja niiden käyttäjäkokemusta
- osaa johtaa palvelumuotoilun prosesseja
- osaa valita tarkoituksenmukaisimmat menetelmät ja osaa soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

1. lähiopetuskerralla käsitellään käyttäjälähtöisyyden periaatteita ja menetelmiä sekä annetaan välitehtävä. Välitehtävänä on palvelumuotoilun perusteisiin tutustuminen kirjallisuusaineiston avulla tarkoituksena hahmottaa palvelumuotoilun perusmenetelmät: käyttäjälähtöinen palvelupolku ja palvelun optimointi ja organisointi blueprint analyysinä. Näistä palvelumuotoilun menetelmistä toteutetaan välitehtävänä myös jonkin olemassa olevan palvelun arviointitehtävä.
2. lähiopetuskerralla käsitellään palvelumuotoilusta nousseita kysymyksiä ja palvelumuotoilun taustaa: palvelumuotoilua osaamisalana, palvelumuotoilun menetelmiä ja sen hyötyä liiketoiminnalle, työntekijöille ja asiakkaille. 3. lähiopetuskerralla aloitetaan toteuttamaan käytännön projektityöskentelyä, jossa hyödynnetään eri projekteihin sopivia palvelumuotoilun menetelmiä. Projektista on käyttäjätutkimukseen liittyviä välitehtäviä. Projektia jatketaan myös 4.-5. lähiopetuskerta. Projektityöskentelyn tulokset koostetaan opintojakson lopuksi tuotettuun raporttiin.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Lähiopetuskerta 23.8. 9-16
Välitehtävät
2. Lähiopetuskerta 6.-7.9. 9-16
Välitehtävät
3. Lähiopetuskerta 20.-21. 9-16
Projektityön takia läsnäolo lähiopetuksessa välttämätöntä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppimateriaali opintojakson Reppu e-oppimisympäristössä ja Muotoilun tutkimus Reppu e-oppimisympäristön Service Design osiossa.
Palvelumuotoiluun tutustumiseen liittyy kirja: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 Tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.

Työelämäyhteistyö

Projektityö tehdään Tuleva -hankkeen yhteydessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Käyttäjälähtöiset menetelmät lähiopetus 8 h ja soveltava tehtävä jo olemassa olevan palvelun analyysi Palvelmuotoiluun tutustuminen, kysymykset 30 h
Palvelumuotoilun perusteiden lähiopetus 3 h
Palvelun kehittämisprojekti lähiopetuksessa, välitehtävät ja loppuraportti 80 h.
Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojakso sisältää käyttäjälähtöisen kehittämisprosessin ja palvelumuotoilun perusteet sekä menetelmiä. Opintojakson aikana sovelletaan käytäntöön käyttäjätutkimusta ja palvelumuotoilun suunnittelu- ja analyysimenetelmiä sekä palvelujen arviointi- että kehittämistehtävässä.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Palvelumuotoiluun tutustumisen työnäytteenä toimii palvelupolku ja blueprint olemassa olevan palvelun arviointitehtävässä sekä palvelumuotoilua koskevat kysymykset 30 %
Kurssin aikana harjoitustehtävät ja projektityöskentely, sekä niiden arviointi mukannlukien käyttäjätutkimus ja siihen liittyvä tehtävä 70 %

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen tutkimuksen periaatteita ja menetelmiä käyttäjätiedon hankinnassa
osaa analysoida palveluja palvelumuotoilun analyysimenetelmillä
osaa kehittää ja innovoida palveluja ja niiden käyttäjäkokemusta soveltuvia menetelmiä hyödyntäen

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

osaa suunnitella prosesseja ja ratkaista vaativia alansa haasteita käyttäjälähtöisessä palvelumuotoilussa
Opiskelija
- osaa käyttäjälähtöisen kehittämisprosessin perusteet sekä menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa soveltaa käytäntöön palvelumuotoilun suunnittelu- ja analyysimenetelmiä
- osaa kehittää ja innovoida palveluja ja niiden käyttäjäkokemusta
- osaa johtaa palvelumuotoilun prosesseja
- osaa valita tarkoituksenmukaisimmat menetelmät ja osaa soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

osaa kehittää arvoa tuottavia käyttäjälähtöisiä palveluja ja optimoida ja organisoida niiden konseptia ja toteuttamista johtamisen näkökulmasta
Opiskelija
- osaa käyttäjälähtöisen kehittämisprosessin perusteet sekä menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa soveltaa käytäntöön palvelumuotoilun suunnittelu- ja analyysimenetelmiä
- osaa kehittää ja innovoida palveluja ja niiden käyttäjäkokemusta
- osaa johtaa palvelumuotoilun prosesseja
- osaa valita tarkoituksenmukaisimmat menetelmät ja osaa soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä