Strateginen suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: MI00BM81-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAMK)
Toimipiste
Muotoiluinstituutti (LAMK)
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Mikko Rikala
Ryhmät
-
05KOP18SKokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 18S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata strategisen suunnittelun perusteet ja strategian liittymisen käytännön toimintaan
- perustella muotoilun merkityksen strategisesti vaikuttavana tekijänä organisaatioiden kehittämisessä
- hyödyntää liiketoiminnan ja resurssiviisauden periaatteita kehittämistyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
OPINTOJAKSO ON INTEGROITU KAUPUNKIMUOTOILUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP.
Mitä tarkoittaa strateginen muotoilu?
Strateginen muotoilu on tulevaisuusajattelua.
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä.
Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Strateginen muotoilu tarkoittaa palvelujen käyttäjälähtöistä innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun sekä tulevaisuuksien tutkimuksen menetelmin. Strategisessa muotoilussa tunnistetaan poliittisen päätöksenteon, alueen elinkeinoelämän ja käyttäjän eli kaupunkilaisten piilevät tarpeet. Pyrimme luomaan visioita ja skenaarioita ennakointi menetelmiä käyttämällä.
Strategista designia voi avata vertaamalla sitä perinteiseen designiin. Perinteisessä designissa etsitään ratkaisuja tiloihin ja käyttötavaroihin, strategisessa designissa puolestaan ongelmiin / unelmiin ja päätöksentekoon. (D. Boyer, Sitra)
Strateginen design on siis metodi, jossa hyödynnetään design-ajattelua, jotta voidaan paremmin huomata jonkin ongelman ekosysteemi. Eli mitä kaikkea ongelmaan oikeastaan liittyy, mitkä asiat siihen vaikuttavat ja miten ratkaisut pitäisi muotoilla jotta ne vastaavat ongelmaan kokonaisvaltaisesti.
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen design on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä.
Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa.
Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla. Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
KTS. Kaupunkimuotoilun opintojakso
Opintojakson aineisto ja toimeksianto on integroitu Kaupunkimuotoilun ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen opintojaksoon.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön.
Työstä tehdään referaattia ja aineisto presentoidaan opintojaksolla.
Työelämäyhteistyö
Työ toteutetaan toimeksiantajalle.
Uusintamahdollisuudet
Työtoteutetaan toimeksiantajalle korkeakoulun ja toimeksiantajan laatimien aikataulujen mukaisesti.
Referaattityön palautus voidaan tarkastella tilannekohtaisesti.
Oppimisympäristö
Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
n. 150 tuntia.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muotoilun perusteet, Palvelumuotoilun perusteet ja Käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet.
Arviointimenetelmät
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla.
Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä.
Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.