Asiakaskokemuksen ja kannattavuuden johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00BC97-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 13.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden ja matkailun ala (LAMK)
Toimipiste
Liiketalouden ja matkailun ala
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailuliiketoiminnan koulutus (2016, 2017, 2018, 2019)
Opettaja
- Jussi Mozo
Vastuuopettaja
Pirjo Haverinen
Ryhmät
-
04Z2HMATK18SZ2 aikaikkuna MATK18
-
04MATK18SMatkailuliiketoiminnan koulutus 18S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa käyttää eri kanavia ja keinoja ja huomioida eri kohderyhmät myynnissä ja markkinoinnissa
- osaa johtaa asiakaskokemusta
- osaa hinnoitella vapaa-ajan palveluita
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti palvelukehittämistyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan modulaarisesti yhdessä kahden muun Vapaa-ajan liiketoiminnan kehittämisprojekti -moduuliin (15 op) kuuluvan opintojakson kanssa. Opiskelija valitsee myös opintojaksot LI00BJ87 Development of digital tourism services ja LI00BJ88 Responsible tourism and hospitality business. Opetus on kytketty laajaan toimeksiantoprojektiin.
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktiopetus painottuu tiistaiaamuihin alkaen 10.9., jolloin pidetään Scrum-verkkotentti luokassa. Opetus päättyy 3.12. Tiistaina 3.9. tällä koodilla on kaikille pakollinen toimeksiantojen esittelypäivä.
Opiskelijan odotetaan osallistuvan tiistaiaamun kontaktitunneille sekä oppimisen että tiimityöskentelyn kannalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Pääosin sähköinen oppimateriaali. Verkkotenttiä 10.9. varten opiskelija perehtyy ennalta suomenkieliseen Scrum Guide -oppaaseen.Tentin läpäisyraja on 70% pisteistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja. Ei yksilö- tai omia projekteja.
Työelämäyhteistyö
Toimeksiantoprojekti perustuu projektioppimiseen.
Oppimisympäristö
Kampuksella tapahtuva luokkamuotoinen opetus, joka on kytketty aitoon työelämäprojektiin.
Verkko.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson tehtävinä ovat:
- 3 verkkotenttiä luokassa (hyväksytty/täydennettävä)
- tiimityöskentely luokassa ja Trello-alustalla (50%)
- palvelukehitysprojektissa suoriutuminen (30%)
- itsearviointi (20%)
Sisältö
Asiakaskokemuksen ja kannattavuuden johtamista voidaan tarkastella useasta näkökulmasta. Tässä toteutuksessa näkökulma on se, että alihankkijan kannattavuuden nähdään olevan vahvasti kytköksessä paitsi projektitoimeksiantajan asiakaskokemukseen (ulkoinen tehokkuus / asiakasnäkökulma) myös projektitiimin toiminnan tarkoituksenmukaisuuteen (sisäinen kustannustehokkuus). Opintojakso tukee restonomiopiskelijoiden toimeksiannosta laadittavaa palvelukehittämisprojektia Trello-alustalla sovellettavan Scrum-projektinhallintaviitekehyksen sekä asiakaskohtaamisosaamiseen, tiimityöskentelyyn ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyvän teoriaopetuksen ja työkalujen kautta ja avulla. Projektin dokumentaatio toteutuu automaattisesti Trello-alustalla. Opintojakso kytketään syksyllä 2019 yhteiseen, toimeksiannosta ja tiimityönä tehtävään monialaiseen projektiin, tarvittaessa monialaisesti.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. vuoden restonomi- tai vastaavat opinnot
Arviointimenetelmät
Vapaa-ajan liiketoiminnan ja palveluiden kehittämisprojektin ja siihen kytkettävien opintojaksojen arviointi perustuu 70-prosenttisesti prosessiarviointiin ja 30-prosenttisesti lopputulosarviointiin. Opintojaksoon kuuluu itsenäisiä verkkotenttjeä. Ensimmäinen verkkotentti toteutetaan avauskerralla 10.9., ja siihen tulee valmistautua ennakkotehtävänä. Lisäksi tunneilla toteutetaan projektityöskentelyä tukevia harjoituksia.
Matkailuliiketoiminnan restonomiopiskelijoille tämä on pakollinen ydinosaamiseen kuuluva ammattiopintokokonaisuus.
Arvoinnin perusteina ovat opiskelijan a) tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen, b) taidollinen osaaminen sekä c) vastuullisuus-, ryhmätyö- ja itsensä johtamisosaaminen. Arviointimenetelminä ovat käytössä itse- ja vertaisarviointi, opettajan arviointi sekä toimeksiantajan arviointi. Annetut tehtävät ja projekti tulee tehdä hyväksyttävästi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Arviointikehikosta johdettuna, käydään läpi kokonaisuutena opintojakson käynnistyessä. Opiskelija ei täytä tason 1 vaatimuksia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikehikosta johdettuna, käydään läpi kokonaisuutena opintojakson käynnistyessä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikehikosta johdettuna, käydään läpi kokonaisuutena opintojakson käynnistyessä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikehikosta johdettuna, käydään läpi kokonaisuutena opintojakson käynnistyessä.