Ruotsin kieli, kirjallinen (2 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BE75-3078
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
07.01.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2017, 2018, 2019)
Opettaja
- Marleena Vilminko
Vastuuopettaja
Johanna Marjomäki
Ryhmät
-
05HMES19SMediasisällön suunnittelu 19S, Lahti
-
05HGR19SGraafinen suunnittelu 19S, Lahti
-
05VIV19SVisuaalisen viestinnän koulutus 19S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa
- kirjoittaa työpaikkahakemuksen
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä esim. internetistä
- käyttää nettisanakirjoja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Aktivoiva kontaktiopetus sekä lisätehtäviä digitaalisessa oppimisympäristössä.
- itsenäinen työskentely
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso sijoittuu keväälle 2020 (20.1.-30.3.).
Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä.
Läsnäolo kielissä on vähintään 80%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koulutusohjelmakohtainen materiaalipaketti sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa REPUSSA.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa korvaavalla kokeella (näyttökoe), mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa.
Näyttökoe käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman ammatillisen perussanaston hallintaa.
Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 3 opintopisteen suorittamista.
Näyttökoe sähköisellä exam-tentillä. Tenttiajankohta sovittava opettajan kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tentin ajankohta ilmoitetaan opintojaksolla.
Tentti on mahdollista uusia 2 kertaa viimeistään vuoden kuluessa arviointipäivämäärästä.
Korotustenttimahdollisuus kerran vuoden kuluessa arviointipäivämäärästä.
Uusinnat sähköisessä Exam-järjestelmässä.
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus luokassa sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus sekä itsenäinen työskentely 27h/opintopiste.
Sisältö
Ruotsin kieli, kirjallinen (2 op) ja Ruotsin kieli, suullinen (1 op) muodostavat yhden 3 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on siis yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti kontaktiopetukseen ja läpäisemällä hyväksytysti suullinen ja kirjallinen tentti.
Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavotteiden kannalta.
Opintojakson keskeinen sisältö:
Kaikille yhteinen ydinaines
- opiskelu
- työnhaku
- puhelinkeskusteluissa käytettäviä ilmauksia
Alakohtainen osuus
- Yritys-/henkilöesittely.
- Alakohtaisia autenttisia tekstejä.
- Tekstiprojekti alaan liittyen.
Rakenneasiat
- sanajärjestys
- (s-passiivi)
- muita rakenneasioita tarpeen mukaan
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.
Hyväksytty tasokoe tai ruotsin kielen perusteet- opintojakso hyväksytysti suoritettu.
Jos opiskelijalla on ruotsista yo -arvosana m,e tai l hänen ei tarvitse osallistua tasokokeeseen, vaan hän voi suoraan osallistua opintojaksolle
Arviointimenetelmät
Kirjallinen tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen, rakenneasioihin sekä alakohtaiseen sisältöön.
Työpaikkahakemus (hyväksytty/täydennettävä)
Jatkuva näyttö.
Muut tehtävät arvioidaan hyväksytty-täydennettävä, oltava hyväksytysti tehtyinä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi
-osaa kertoa itsestään ja koulutuksestaan lyhyesti ja yksinkertaisesti
-osaa kirjoittaa yksinkertaista tekstiä pääosin ymmärrettävästi yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa käyttäen
-ymmärtää jonkin verran sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi.
-osaa kertoa itsestään ja koulutuksestaan melko sujuvasti
-osaa käyttää melko hyvin oman alan ja yleiskielen keskeisintä perussanastoa
-ymmärtää melko hyvin sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita
-osaa kertoa itsestään ja koulutuksestaan erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
-osaa käyttää erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti sekä oman alan että yleiskielen keskeisintä perussanastoa
-ymmärtää erittäin hyvin sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä