Ruotsin kieli, suullinen (1 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BE74-3039
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirja Fränti
Vastuuopettaja
Kirsi Valkeapää
Ryhmät
-
08FYS18SFysioterapeuttikoulutus 18S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa
- esitellä oman alansa yrityksen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ruotsin kieli, kirjallinen (2 op) ja Ruotsin kieli, suullinen (1 op) muodostavat yhden 3 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on siis yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja läpäisemällä hyväksytysti suullinen ja kirjallinen tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Tarkempi ajoitus nähtävissä lukujärjestyksestä.
Läsnäolovelvoite on 80 % lähitunneista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koulutusohjelmakohtainen materiaalipaketti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalla on myös mahdollisuus suorittaa korvaava koe (näyttökoe), mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Näyttökoe käsittää suullisen ja kirjallisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman ammatillisen perussanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa ruotsin kielen 3 opintopisteen laajuisten opintojen suorittamista. Ota yhteyttä kurssin opettajaan näyttökokeen suorittamiseksi.
Uusintamahdollisuudet
Tentti on kurssin lopuksi. Tentin voi uusia 2 kertaa ja korottaa kerran.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h/1 op
Sisältö
Kaikille yhteinen ydinaines
- opinnoista kertominen
- työstä kertominen
Alakohtainen osuus
- alakohtaista sanastoa ja keskustelutehtäviä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Ennen Ruotsin kieli, kirjallinen (1,5 op) ja suullinen (1,5 op) opintojakson aloitusta järjestetään kirjallinen lähtötasokoe. Kokeeseen ei tarvitse osallistua mikäli on yo-kokeessa saanut kyseisestä kielestä arvosanan M, E tai L. Opiskelija näyttää opettajalle ylioppilastodistuksensa toteutuksen alussa. Tasokokeessa hylätyt ohjataan täydentämään osaamistaan kielen perusteiden opintojaksolle.
Arviointimenetelmät
Arviointi asteikolla 1 – 5.
- Työhaastattelu
- Aktiivinen osallistuminen keskusteluharjoituksiin
- Jatkuva näyttö
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi
- osaa hieman yleiskielen sekä oman alan keskeisintä perussanastoa
- osaa kertoa itsestään ja koulutuksestaan lyhyesti ja yksinkertaisesti
- selviää yksinkertaisissa puhelintilanteissa siten, että asia tulee ymmärretyksi
- osaa osallistua työpaikkahaastattelussa yksinkertaiseen vuorovaikutukseen
keskustelukumppanin tuella
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- osaa käyttää melko hyvin oman alan ja yleiskielen keskeisintä perussanastoa
- osaa kertoa itsestään ja koulutuksestaan melko sujuvasti
- selviää yksinkertaisista puhelintilanteista
- osaa osallistua työpaikkahaastattelussa oma-aloitteisesti vuorovaikutukseen
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita
- osaa kertoa itsestään ja koulutuksestaan erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
- osaa käyttää erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti sekä oman alan että yleiskielen
keskeisintä perussanastoa
- selviää yksinkertaisissa puhelintilanteissa erittäin hyvin
- osaa työpaikkahaastattelussa edistää vuorovaikutuksen etenemistä.