Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen (6 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1237-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

17.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Asko Kilpeläinen
  • Heli Lankinen

Opetusryhmät

  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FY19
    Fysioterapeuttikoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Itsenäinen
  • Luennot
  • Seminaari
  • Tentti
  • Info
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tutkia ja arvioida erilaisia mittareita käyttäen ihmisen toimintakykyisyyttä sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön että tuki- ja liikuntaelimistön ja hermostollisen säätelyn osa-alueilla.Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia mittareita fysioterapeuttisessa tutkimisessa ja kliinisen päättelyn tukena.Mittaustuloksista tehtyihin johtopäätöksiin pohjautuen opiskelija osaa laatia harjoitusohjelman sekä dokumentoida fysioterapiaprosessin luotettavasti.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus
Asiantuntijaluennot, harjoitukset, itsenäinen opiskelu, demonstraatiot, itsenäiset tehtävät, case-tehtävät, asiakastilanteet, seminaarit.

Opintojaksolla harjoitellaan kuormitusfysiologian opinnoissa ja tämän opintojakson alussa opeteltuja tietoja ja taitoja asiakastilanteissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus etenee aikataulutetusti lukujärjestyksen mukaisesti elo- joulukuun aikana.
Harjoitustunneilla läsnäolo 80% opetuskerroista.

Poissaolojen korvaamisesta sovitaan harjoitustunnin vastuuopettajan kanssa mahdollisuuksien mukaan etukäteen niin, että opiskelija esittää opettajalle suunnitelmansa poissaolon korvaamiseksi ja hyväksyttää sen opettajalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Ammattilaisen opas.2013. Fysioterapian rakenteinen kirjaaminen fysioterapiassa. Suomen Fysioterapeutit

2. ICF. 2004. Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. STAKES

3. Jokinen, T., Virkkunen, H.,(toim.) 2018. Potilastiedon rakenteisen kirjaamisen opas. THL

4. Keskinen, K., Häkkinen, K., Kallinen, M. 2018. Kuntotestauksen Käsikirja. Liikuntatieteellinen Seura

5. Magee, J. 2014 (tai uudempi painos). Orthopedic Physical Assesment. Saunders-Elsevier

6. Savolainen T.& Partia R. 2018. Fysioterapianimikkeistö. Kuntaliitto

7. Suni, J., Taulaniemi, A.(toim.).2012. Terveyskunnon testaus. SanomaPro

Luentomateriaali, ajankohtaisia tutkimusartikkeleita

Edeltävien opintojen sekä kuormitusfysiologian sekä toimintakyvyn arvioinnin tunneilla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteyksiä.

Uusintamahdollisuudet

Teoriatentti ja uusinnat Examissa ennalta suunnitellusti.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan Campus:
harjoitusluokat, liikuntasali, kuormitusfysiologian ja biomekaniikan laboratoriot.
Urheilukenttä
Vapaavalintainen ympäristö, asikaslähtöinen ympäristö.
Verkkoympäristö: LAB:n moodle-alusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja seminaarit 7h
Harjoitustunnit 38 h
Asiakastilanteet 8 h
Itsenäinen opiskelu 109 h

Tarkempi erillinen exel-taulukko; jaetaan opintojakson alussa

Sisältö

Sykkeen ja hengitystiheyden mittaaminen, verenpaineen mittaaminen, RPE-asteikon käyttö, UKK-instituutin 2km kävelytesti, 6 min kävelytesti, FitWare-polkupyöräergometritesti.

Erilaiset fysiologiset mittaukset: Spinalmouse, Polarin lepotilatesti, footscan, balance, TYRO-motion, ponnistusvoima, firstbeat hyvinvointianalyysi

Asennosta toiseen siirtymisen arvionti, yksittäisten liikkeitten / toimintojen analysointi, Niskan suorituskykytestistö, Ortonin selän suorituskykytestistö, Ukk-istituutin terveyskuntotestistö, GoodFit-testistö, EuroFit-testistö.

Neurodynamiikka käsitteenä, tunnon,refleksien ja merkkilihasten testaaminen, SLUMP, SLR sekä yläraajan päähermojen manuaaliset testit.

Tasapainon tutkiminen: Staattinen tasapaino (jalat rinnakkain, tandem, puoli tandem, yhdellä jalalla seisominen, kapealla palkilla seisominen, Flamingo), Dynaaminen tasapaino (takaperin kävely, kurkottaminen eteen, Four squar Step Test =neliöruudukko-testi ), Bergin tasapainotesti, Timed up and go, SPPB

Asiakastapaukset parityöskentelynä.

Kliininen päättely, testitulosten merkityksen selvittäminen asiakkaan toimintakyvyn kannalta sekä merkitys jatkotoimenpiteille

Oppimistehtävä: Fysioterapiasuunnitelma yhteenveto tutkimistuloksista, tavoitteet, toteutus ja arviointisuunnitelma, kliininen päättely ja dokumentointi

Työpajat linkittyvät liikkumisen biomekaniikkaan, kuormitusfysiologiaan, motorisen suorituskyvyn ohjaamiseen ja terapeuttiseen harjoitteluun sekä toimintakyvyn arviointiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Anatomia ja fysiologia, liikkeen ja liikkumisen arviointi, liikumisen biomekaniikka

Arviointimenetelmät

Harjoitustunneille osallistuminen, oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja kirjallisen raportin laatiminen, hyväksytysti suoritettu teoriakoe, loppuseminaariin osallistuminen sekä opponointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä tason 1 arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää sekä hengitys- ja verenkierto- että tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä, mutta niissä tapahtuvien muutosten yhdistäminen käytännön tekemiseen on vielä epävarmaa. Mittareiden ja testistöjen valitseminen ja hyödyntäminen fysioterapeuttisessa tutkimisessa on osittain epäselvää. Opiskelija perustelee ja yleistää havaintojaan epäselvästi ja ei käytä niitä loogisesti päätöksen teossa. Opiskelija tunnistaa ja nimeää erilaisia tapoja mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä, johtopäätösten tekemisessä havaintojen pohjalta on epäselvyyttä. Kokonaisvaltaisen näkemyksen hahmottuminen ja johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä epävarmaa. Opiskelija antaa palautteen mittaustuloksista yleisellä tasolla ja harjoitusohjelma ja ei ole linjassa tavoitteiden kanssa. Opiskelijalla on vaikeuksia dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu opetukseen ja ryhmätoimintaan ja pystyy rajoittuneesti arvioimaan toimintaansa opintojakson sisällä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää sekä hengitys- ja verenkierto- että tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä. Hänelle on osittain vielä haasteellistavalita ja hyödyntää fysioterapeuttisessa tutkimisessa yleisimmin käytetyistä mittareista ja menetelmistä luotettavimmat ja tarkoituksenmukaisimmat kunkin eri toimintajärjestelmän arviointiin. Opiskelija osaa perustella ja yleistää havaintojaan ja käyttää niitä päätöksen teossa, mutta toiminta on vielä osittain epävarmaa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys miten mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä, itsenäisten johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä haasteellista. Opiskelija osaa myös antaa palautteen mittaustuloksista sekä toteuttaa harjoitusohjelman ohjaustilanteen ja dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida omaa toimintaansa opintojakson sisällä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa yksityiskohtaisesti selittää sekä hengitys- ja verenkierto- että tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä. Hän osaatarkoituksenmukaisesti valita ja hyödyntää fysioterapeuttisessa tutkimisessa yleisimmin käytetyistä mittareista ja menetelmistä luotettavimmat ja tarkoituksenmukaisimmat kunkin eri toimintajärjestelmän arviointiin. Opiskelija osaa kriittisesti ja monipuolisesti perustella ja yleistää havaintojaan ja käyttää niitä loogisesti päätöksen teossa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys miten mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä ja hän tekee itsenäisesti johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen. Opiskelija osaa myös antaa yksilöllisen palautteen mittaustuloksista sekä toteuttaa vuorovaikutuksellisen harjoitusohjelman ohjaustilanteen ja dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa opintojakson sisällä.