Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (12 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1213-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

20.09.2021 - 25.02.2022

Opintopistemäärä

12 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Teija Maukonen
  • Elina Kosonen
  • Milla Reponen
  • Heidi Väisänen
  • Sanna Spets

Opetusryhmät

  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • THK19
    Terveydenhoitajakoulutus 19K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset
  • Luennot
  • Seminaari
  • Simulaatio
  • Tentti
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan ja lapsiperheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kokonaisuus 12 op
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö 9op
- Itsenäinen opiskelu ja ennakkotehtävät verkossa 4 op
- Lähiopetus, harjoitukset, simulaatiot, tentti 5 op
Imetysohjaus 1,5 op
Perhepalvelut 1,5 op
- lähiopetus, itsenäiset tehtävät

Ajoitus ja läsnäolo

100% läsnäoloa edellytetään:
Harjoitustunneilla ja simulaatioissa
Imetysohjauksen osalta kaikessa opetuksessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (9 op):
Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL 2013. Mäki, Wikström, Hakulinen-Viitanen, Laatikainen.
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa, Menetelmäkäsikirja, THL. 2017. Hakulinen-Viitanen, Hietanen-Peltola, Hastrup, Wallin & Pelkonen.
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL 2012 opas 22.
Moodle -verkkoympäristön sisältämä ja muu opintojaksolla ohjeistettu materiaali.

Imetysohjaus (1,5 op):
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma Suomessa vuosille 2018-2022. THL 24 / 2017. WHO / UNICEF / Vauvamyönteisyys-ohjelma 10 askelta, ohjeet ja suositukset. Koskinen, Katja. 2008. Imetysohjaus. Ryhmätyöraportit ja muu tunnilla jaettu materiaali. Moodle oppimisympäristö.

Perhepalvelut (1,5 op)
Moodle -verkkoympäristön sisältämä ja muu opintojaksolla ohjeistettu materiaali.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon sisältyvä kirjallinen tentti.
Tarvittaessa uusintatenttipäivät.

Oppimisympäristö

Itsenäinen, ohjeistettu opiskelu verkossa
Moodle -oppimisympäristö
Lähiopetus LAB-Lappeenrannan kampuksella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

12 op vastaa 324h opiskelijan työtä

Sisältö

Opintojakso (12 op) sisältää seuraavat osiot:
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (9 op), Imetysohjaus (1,5 op) ja Perhepalvelut (1,5 op)

Sisällöt:
Lasta odottavien ja lapsiperheiden terveydenhoitajatyö (9 op)

Näyttöön perustuva äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajatyö, vanhemmuuden voimavarojen arviointi ja tukeminen. Perheen hyvinvoinnin edistäminen.

Normaalin raskauden seuranta ja lisäseurantaa edellyttävät tilanteet, asiakaslähtöinen ohjaus ja neuvonta, moniammatillinen yhteistyö.

Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta, lapsiperheen hyvinvoinnin ja vanhemmuuden tukeminen, terveyden edistäminen ja tartuntatautien ehkäisy, kansallisen rokotusohjelman toteutus.

Terveydenhoitajan työmenetelmät äitiys- ja lastenneuvolassa, määräaikaiset, laajat ja yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset, varhaisen vuorovaikutuksen ja muun perheen sisäisen vuorovaikutuksen havainnointi ja parisuhteen tukeminen, tavoitteellinen terveysneuvonta, kotikäynnit, ryhmämuotoinen toiminta.

Imetysohjaus (1,5 op)
WHO:n määrittelemä imetysohjaajakoulutus ja imetysohjausnäyttö.

Perhepalvelut (1,5 op)
Sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki erityisesti ilmoitus- ja yhteistyövelvollisuus.
Vanhemmuutta erityisesti kuormittavat tilanteet, niiden vaikutus lapsen kasvuun ja kehitykseen sekä puheeksiotto. Perhepalvelut.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Perusopinnot, perhe- ja yhteisöhoitotyön, sisätautien ja kirurgian hoitotyön, mielenterveys ja päihdehoitotyön, lääkehoidon opinnot, rokotusosaaminen (verkkokurssit: perus- sekä syventävä osaaminen).

Arviointimenetelmät

Lasta odottavien ja lapsiperheidenterveydenhoitajatyö (9 op):
Verkko-opiskelun tehtävien suorittaminen hyväksytysti annetussa aikataulussa
Osallistuminen lähiopetukseen, harjoituksiin (100%) ja simulaatioihin (100%).
Tentin suorittaminen hyväksytysti.

Imetysohjauskurssi / WHO / UNICEF ( 1,5 op)
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoituksiin (yht 20 t) (100 %). Näyttökoe suoritetaan sairaalan vierihoito-osastolla ammatillisen harjoittelun yhteydessä.

Perhepalvelut (1,5 op)
Osallistuminen lähiopetukseen ja opintokäyntiin, opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen. Opintojakson tentissä yksi kysymys perhepalveluista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvata lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön periaatteeita ja käsitteitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata vain osittain lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön periaatteeita ja käsitteitä.
Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. Ammatillisen ajattelun ja terveydenhoitajatyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön keskeiset periaatteet ja käsitteet, ymmärtää teoriaperustan merkityksen, mutta ei täysin kykene soveltamaan sitä.
Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa esittää systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Opiskelija soveltaa teoriaperustaa lasta odottavan ja lapsiperheen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Pohdinta on kriittistä ja osoittaa itsenäistä ajattelua.