Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1208-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Milla Reponen
  • Kari Kauranen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FYK20
    Fysioterapeuttikoulutus 20K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Tentti 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä hyödyntää tutkimuksellista tietoa omassa opinnäytetyössään ja ammattialansa kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot ja seminaarit.

Ajoitus ja läsnäolo

Seminaarit 100 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kylmä J & Juvakka T: Laadullinen terveystutukimus.
Heikkilä T: Tilastollinen tutkimus.
Kananen J: Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä.
Kananen J: Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona.
Opettajan erikseen ilmoittama materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Työelämäyhteistyö

Opinnäytetyöt ovat hankkeistettuja ja tehdään yhdessä työelämän kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti viikolla 8, kaksi uusintakertaa (maalis- ja huhtikuun yleiset tenttipäivät 2021)

Oppimisympäristö

Luentoluokka.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 h työtä opiskelijalle, josta paikallaoloa 42 h ja itsenäistä opiskelua 39 h.
Paikallaolo jakautuu: luento 34 h, seminaareja 6 h ja tentti 2 h.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet ja keskeiset käsitteet, tutkimustyön eettiset periaatteet, tutkimusprosessin vaiheet. Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet sekä kehittämismenetelmien perusteet. Tutkimussuunnitelmassa vaadittavat asiat. Aineiston tilastollinen analysointi / Aineiston laadullinen analysointi / kehittämistyön raportointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tiedonhankinta, arviointi ja raportointi.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tason 1 osaamista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata heikosti opinnäytetyöprosessin etenemisen ja
rajata puutteellisesti opinnäytetyönsä aiheen. Keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamisessa on merkittäviä puutteita eivätkä ratkaisut ole perusteltuja. Tutkimuksellisen tiedon arviointi jää heikoksi.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata opinnäytetyöprosessin etenemisen. Opiskelija osaa rajata opinnäytetyönsä aiheen ja
aiheenvalinta on perusteltu. Keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltaminen on hallittua ja ratkaisut
johdonmukaisia ja perusteltuja. Tutkimuksellisen tiedon kriittinen arviointi tulee selkeästi esille.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata opinnäytetyöprosessin etenemisen erittäin selkeästi.
Opinnäytetyön aiheen valinta on rajattu hyvin ja perusteltu kattavasti. Kommentoivan referaatin laatiminen osoittaa pohtivaa ja itsenäistä ajattelua. Keskeisten tutkimusmenetelmien soveltaminen on erittäin johdonmukaista ja perusteltua ja opiskelija esittää ratkaisuissaan omaa kriittistä ja itsenäistä ajatteluaan. Tutkimuksellisen
tiedon arviointi on kriittistä, syvällistä ja perusteltua.