Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1208-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Milla Reponen
- Kari Kauranen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
FYK20Fysioterapeuttikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä hyödyntää tutkimuksellista tietoa omassa opinnäytetyössään ja ammattialansa kehittämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot ja seminaarit.
Ajoitus ja läsnäolo
Seminaarit 100 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kylmä J & Juvakka T: Laadullinen terveystutukimus.
Heikkilä T: Tilastollinen tutkimus.
Kananen J: Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä.
Kananen J: Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona.
Opettajan erikseen ilmoittama materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Työelämäyhteistyö
Opinnäytetyöt ovat hankkeistettuja ja tehdään yhdessä työelämän kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti viikolla 8, kaksi uusintakertaa (maalis- ja huhtikuun yleiset tenttipäivät 2021)
Oppimisympäristö
Luentoluokka.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 h työtä opiskelijalle, josta paikallaoloa 42 h ja itsenäistä opiskelua 39 h.
Paikallaolo jakautuu: luento 34 h, seminaareja 6 h ja tentti 2 h.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet ja keskeiset käsitteet, tutkimustyön eettiset periaatteet, tutkimusprosessin vaiheet. Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet sekä kehittämismenetelmien perusteet. Tutkimussuunnitelmassa vaadittavat asiat. Aineiston tilastollinen analysointi / Aineiston laadullinen analysointi / kehittämistyön raportointi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tiedonhankinta, arviointi ja raportointi.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen tentti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tason 1 osaamista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata heikosti opinnäytetyöprosessin etenemisen ja
rajata puutteellisesti opinnäytetyönsä aiheen. Keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamisessa on merkittäviä puutteita eivätkä ratkaisut ole perusteltuja. Tutkimuksellisen tiedon arviointi jää heikoksi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata opinnäytetyöprosessin etenemisen. Opiskelija osaa rajata opinnäytetyönsä aiheen ja
aiheenvalinta on perusteltu. Keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltaminen on hallittua ja ratkaisut
johdonmukaisia ja perusteltuja. Tutkimuksellisen tiedon kriittinen arviointi tulee selkeästi esille.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata opinnäytetyöprosessin etenemisen erittäin selkeästi.
Opinnäytetyön aiheen valinta on rajattu hyvin ja perusteltu kattavasti. Kommentoivan referaatin laatiminen osoittaa pohtivaa ja itsenäistä ajattelua. Keskeisten tutkimusmenetelmien soveltaminen on erittäin johdonmukaista ja perusteltua ja opiskelija esittää ratkaisuissaan omaa kriittistä ja itsenäistä ajatteluaan. Tutkimuksellisen
tiedon arviointi on kriittistä, syvällistä ja perusteltua.