Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1208-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

08.02.2021 - 23.05.2021

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Ensihoitajakoulutus

Opettaja

  • Emilia Laapio-Rapi

Opetusryhmät

  • Infoluennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Aiheanalyysi seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmätentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • EHK20
    Ensihoitajakoulutus 20K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Infoluennot
  • Luennot
  • Aiheanalyysi seminaari
  • Ryhmätentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä hyödyntää tutkimuksellista tietoa omassa opinnäytetyössään ja ammattialansa kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäiset tehtävät sekä oppimistehtävät tunneilla ja verkossa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa 8.2.2021 infoluennoilla 2h mahdollisuuksien mukaan kampuksella. Seuraa Opintojakson moodlea ja lukujärjestystietojen infokenttää lisätietojen osalta.

Luennot:
16.2.2021 4h Tutkimusprosessi ja tutkimuksen tekemisen perusteet
22.2.2021 4h Laadullinen tutkimus
23.2.2021 4h Määrällinen tutkimus
19.3.2021 4h tutkimuksellinen kehittäminen/ toimintatutkimus
23.3.2021 4h Kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä

30.3.2021 Aiheanalyysiseminaarit 4h 100% läsnäolo
7.4.2021 Ryhmätentti 2h 100% läsnäolo

Läsnäolovelvoite infoluennoilla, aiheanalyysiseminaareissa sekä ryhmätentissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kylmä, J & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus.

Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus.

Opettajan erikseen ilmoittama materiaali.

Oppimisympäristö

Moodlealusta.

Sisältö

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- tuntee tutkimuksen etenemis prosessin ja tutkimuksen suunnittelun
- tuntee tutkimuksen teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
- tuntee laadullisen tutkimuksen perusteet
- tuntee määrällisen tutkimuksen perusteet
- tuntee tutkimuksellinen kehittäsen perusteet
- osaa soveltaa keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä hyödyntää tutkimuksellista tietoa omassa opinnäytetyössään ja ammattialansa kehittämisessä.
- osaa laatia kommentoivan referaatin
- osaa arvioida kriittisesti tutkimuksellista tietoa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tiedon hankinta, arviointi ja raportointi 3 op

Arviointimenetelmät

Tentin suorittaminen hyväksytysti.(hyväksytty- hylätty)
Opinnäytetyön aiheanalyysin laatiminen hyväksytysti.(numeerinen arvionti 5-1, hyl)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opsikelija ei osallistu ryhmän työskentelyyn ryhmätentissä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin ja sen vaiheet. Tutkimusmenetelmien tuntemus on heikkoa. Tutkimusmenetelmien soveltuvuuden arvioini osana opintojakson kirjallista työtä on huonosti perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin ja sen vaiheet monipuolisesti. Opiskelija tuntee tutkimusmetelmien perusteet. Tutkimusmenetelmien soveltuvuuden arvioini osana opintojakson kirjallista työtä on hyvin perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin ja sen vaiheet monipuolisesti ja selkeästi. Opiskelija tuntee tutkimusmetelmien perusteet erittäin hyvin ja esittää soveltamistavoista esimerkkejä. Tutkimusmenetelmien soveltuvuuden arvioini osana opintojakson kirjallista työtä on erittäin hyvin perusteltua.